نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ تیر ۱, یکشنبه

وضعیت اسفناکی در منطقه امن اشترانکوه یعنی دریاچه گهر و دره ی نیگاه مشاهده می شود


امروز نیز وضعیت اسفناکی در منطقه امن اشترانکوه یعنی دریاچه گهر و دره ی نیگاه مشاهده می شود ، این وضعیت به جایی رسیده است که به علت رها شدن این منطقه علناً گردشگران و شکارچیان هروقت که اراده کنند بدون کمترین کنترلی وارد منطقه امن می شوند ،در حالیکه در سال ها پیش بازدید از دریاچه گهر برای برقراری امنیت کامل حیات وحش تنها در سه ماهه ی تابستان امکان پذیر بوده است حال با توجه به مشکلات عدیده و اسفناک منطقه ی به اصطلاح حفاظت شده اشترانکوه از جمله صید و شکار، قطع اشجار، آتش سوزی ، جاده سازی ، ساخت سایت های پرورش ماهی و ... ،رها سازی منطقه امن آنهم با این وضعیت در سال جاری منوال سه سال اخیر ، جای سوال دارد؟

در بازدید برخی از انجمن های زیست محیطی در ابتدای اردیبهشت سال جاری ( 1393)، اعضای این انجمن ها با حضور ده ها گروه در منطقه مواجهه شده تا جایی که در طول 20 روز ، بیش از پانصد نفرگردشگر وارد منطقه شده است ، که در طول سال های گذشته سابقه نداشته است که اینگونه در فصل ممنوعه ، منطقه امن تبدیل به زباله دانی شود و عمق فاجعه تا جایی است که گونه های مختلف گیاهی قبل از رشد کامل لگد مال شده ، و به علت تردد ده ها موتور سیکلت و شکارچی غیر مجاز در این منطقه ، تهدیدی اساسی در امنیت حیات وحش منطقه گردیده است.

در طول چند سال اخیر بارها حامیان محیط زیست هشدارهای لازمه و کارشناسی شده را ارائه داده اند ولی متاسفانه به علت بی توجهی به هشدارهای داده شده از سوی فعالان محیط زیست ،احتمال مرگ دریاچه گهر بزرگ همچون برادر کوچکترش ( گهر دوم) وجود دارد ، ودر صورت تداوم این روند طبق نظر کارشناسان در زمانی کمتر از 20سال باید برای همیشه از این نگین دریاچه های کوهستانی ایران و خاورمیانه خداحافظی شود.

لذا با توجه به شرایط اسفناک منطقه امن اشترانکوه تعدادی از انجمن های حامی محیط زیست در استان لرستان در نامه ای به رییس سازمان محیط زیست - نسخه ای از این نامه برای «نگاه شما» ارسال شده است - و تشریح فاجعه رخ داده در این منطقه ، موارد ذیل را به عنوان پیشنهاداتی برای جلوگیری از گسترش این فاجعه مطرح کرده اند:

1 – باتوجه به حضور بیش  از 70 هزار نفر گردشگر تنها برای بازدید از دریاچه گهر در سه ماهه تابستان ، از حضور گردشگران در فصول ممنوعه به صورت جدی جلوگیری به عمل آید.

2-درخواست تخریب جاده غیرقانونی مورزرین وجلوگیری از تردد خودرویی از این جاده که عامل اصلی تخریب منطقه امن اشترانکوه ودریاچه گهر محسوب میشود واین جاده نماد بی تفاوتی سازمان محیط زیست در حراست از محیط زیست ومناطق حفاظت شده میباشد!

2 – اجرای طرحی مدون و کارشناسی شده و کاربردی در نجات این دریاچه و جلوگیری از پیری زودرس آن و جلوگیری از انقراض گونه های گیاهی و جانوری در این منطقه.

3 – بعد از تدوین این طرح به مدت حداقل 3 سال از ورود گردشگران به منطقه امن اشترانکوه جلوگری به عمل آید.

4 – ضمن فعال نمودن پاسگاه های محیط بانی تعطیل شده در منطقه اشترانکوه ، حداقل چهار پاسگاه دیگر احداث شود ( با توجه به وسعت و فشردگی کوه ها و وجود صدها دره ی کوچک و بزرگ).

5 –در اختیار قراردادن تجهیزات لازمه برایمحیط بانان و افزایش تعداد محیط بانان از 15 نفر به حداقل 70نفر.

6 – جلوگیری از اجرای هرگونه طرح گردشگریخارج از ارزیابیهای زیست محیطی در منطقه امن اشترانکوه با توجه به وضعیت اسفناک منطقه وجلوگیری ازتعدد مدیریت (سازمان گردشگری واستانداری و...) وتحت حفاظت قرار دادن وکنترل گردشگری منطقه با یک  مدیریت واحد از سوی سازمان محیط زیست.

7 – در خواست جدی تبدیل این منطقه به عنوان پارک ملی.

هیچ نظری موجود نیست: