نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ فروردین ۲۶, سه‌شنبه

رییس کتابخانه ملی: آنچه در سازمان میراث رخ داده در مقایسه با مغول‌ها ناچیز است!

رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی ایران تصریح کرد: آنچه در چند سال گذشته، بخصوص در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رخ داده، در مقابل وقایع دوران مغول‌ها ناچیز است!
به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدرضا صالحی امیری همچنین گفت: خوشبختانه این ملت توانست همه‌چیز را پشت سر بگذارد، چون فرهنگ پشت آن بود.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی با اشاره به بستن تفاهم‌نامه‌ای میان کتابخانه‌ی ملی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه، به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های مختلف اشاره شده است. همچنین مفاد آن در زمینه‌ی تبادل اسناد‌، کتب‌ و مسائل مرتبط است تا بتوان نشست‌ها و همایش‌های مختلف را به بهترین نحو برگزار کرد.
همچنین رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: عزم خود را جزم کرده‌ایم تا با وجود مسائل، کمبودها، مشکلات و امکاناتی که داریم، سطح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را دست کم به سال‌های 1382 و 1384 برسانیم.
مسعود سلطانی‌فر ادامه داد: اتومبیل، یک آیینه‌ی کوچک برای نگاه کردن به عقب دارد و یک شیشه‌ی بزرگ برای نگاه کردن به جلو؛ ما هم باید همواره به آنچه در روبه‌رو است با وسعت نظر نگاه کنیم و نگاهی کوچک به گذشته داشته باشیم.
او خطاب به کارمندان معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، اظهار کرد:‌ خبر دارم که بسیاری از کارشناسان به‌دلیل تصمیم‌های نادرست سال‌های گذشته، از زندگی و کار خود باز مانده یا عقب افتاده‌اند.
وی که در آیین بازگشایی مرکز اسناد و کتابخانه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سخن می‌گفت، افزود: یک بررسی همه‌جانبه در ارتباط با مسائل و مشکلات سازمان میراث فرهنگی وگردشگری در 60 روز گذشته در استان‌های مختلف انجام دادم. با یک نگاه کلی و همه‌جانبه به این نتیجه رسیدم که امسال باید تلاش کنیم تا با استفاده از منابع و امکانات بسیار محدود، به بهره‌وری مناسب برسیم.
دستگاه‌های نظارتی عملکرد مدیران گذشته را بررسی می‌کنند
سلطانی‌فر همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره‌ی شکایت از مسوولان قبلی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که باعث ایجاد شدن اتفاق‌هایی در سازمان و اجرای طرح «دورکاری» و به‌دنبال آن وارد شدن آسیب جدی به سازمان میراث فرهنگی شدند‌، گفت: دستگاه‌های نظارتی کشور اعم از مجلس، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور با تشکیل کمیته‌هایی، در حال بررسی عملکرد هشت سال گذشته‌ی سازمان میراث فرهنگی هستند، تا کم‌کاری‌ها را بررسی و معایب، مشکلات و نتیجه را اعلام کنند.
ساخت دو بنای جدید در ارگ آزادی
او در ادامه، درباره‌ی کم بودن فضای در اختیار مرکز اسناد و همچنین مستقر نبودن دو معاونت در ساختمان سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری، اظهار کرد: برای حل این مشکل، مجوز ساخت دو ساختمان بزرگ را در فضای باز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (ارگ آزادی) گرفته‌ایم تا با ساخت این دو بنا بتوانیم دو معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری را نیز به ستاد مرکزی نزدیک کنیم.
معاون رییس‌جمهور معتقد است: با این اقدام، مشکل کمبود فضا برای مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی برطرف می‌شود.
فضای کتابخانه و مرکز اسناد بسیار محدود است
رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت: فضای کنونی ایجاد شده برای کتابخانه و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فضای بسیار محدودی است که باید برای گسترش آن در آینده فکری شود.
جلیل گلشن بیان کرد: کتابخانه‌ی سازمان که با زحمت و تلاش زیاد کارمندان شکل گرفته بود، در سال 1389 به شیراز منتقل و آسیب‌های جدی به کتاب‌ها، اسناد، نیروهای کارشناسی و حتا وسایل پژوهشگاه و کتابخانه وارد شد. یک روز درپی یک تصمیم ناگهانی، همه‌ی اسناد را بار کامیون کردند و به شیراز بردند!
وی با تأکید بر این‌که وضعیت کنونی کتابخانه‌ی سازمان با کتابخانه‌ی پیشین، بسیار متفاوت است، اظهار کرد: کتابخانه‌ی قبلی ورودی و فضاهای زیادی داشت، اما اکنون این کتابخانه قرائت‌خانه ندارد و به فضای بیشتری نیاز دارد.
او با اشاره به مفقود شدن یا آسیب‌ دیدن تعدادی از اسناد در کتابخانه و مرکز اسناد سازمان، گفت: در برنامه‌های امسال پژوهشگاه قصد داریم برای کنترل دوباره‌ی اسناد اقدام کنیم و امیدواریم بتوانیم میزان آسیب‌ها و اسناد گمشده را دقیقا به جامعه‌ی علمی کشور ارائه دهیم. هرچند خوشبختانه در زمینه‌ی کتاب تقریبا به‌جز حدود 100 تا 200 عنوان کتاب کم‌وکسری نداریم؛ اما متأسفانه در رابطه با اسناد هنوز نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم.
سلطانی‌فر همچنین در این مراسم، از دکتر عبدالمجید ارفعی به‌عنوان تنها شاهد زنده در دادگاه‌های مربوط به الواح هخامنشی در شیکاگو تشکر کرد و خطاب به صالحی‌امیری گفت: حضور دکتر ارفعی در دادگاه‌هایی که برای بازپس‌گیری الواح هخامنشی برگزار می‌شدند، بهترین کمک بود.
ارفعی نیز با بیان این‌که دومین کتابش از ترجمه‌های این الواح زیر چاپ است، از سلطانی‌فر خواست تا سومین کتابش را نیز در این زمینه به چاپ برساند.
رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین خطاب به اسماعیل کهرم - کارشناس محیط زیست و مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست - اظهار کرد: اگر رییس سازمان حفاظت محیط زیست - معصومه ابتکار - تصادف نکرده و دست او نشکسته بود، تا پایان این هفته، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی برای همکاری بیشتر در زمینه‌ی میراث فرهنگی و کیفیت گردشگری در سطح کشور امضا می‌شد.

هیچ نظری موجود نیست: