نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

یک قلم از اقلام حکومت مذهبی!
۳۸۰‌میلیارد تومان بودجه شهرداری برای مسجدسازی فقط در تهران

• بودجه ی ۳۸۰ ‌میلیارد تومانی برای ساخت ۱۶۰ مسجد در تهران در کمیسیون بودجه شورای شهر تهران به تصویب رسیده است ...

پیشنهاد تخصیص ٣٨۰‌میلیارد تومان برای ساخت ۱۶۰ مسجد در تهران را شهرداری تهران به شورای شهر در قالب لایحه بودجه سال ۹٣ ارایه کرده است. علیرضا دبیر رییس کمیسیون بودجه از تصویب بودجه شهرداری و ارسال آن به شورا خبر داده است.


به گزارش شرق «محمد سالاری»، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر هم در این‌باره گفت: «ابتدای شروع به کار شورای شهر تهران میزبان حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی بودیم. همه اعضای شورا از پیشنهادات وی استقبال کردند. پیشنهاد وی این بود که با توجه به پراکندگی شهر تهران، گستردگی آن و افزایش جمعیت تهران در سال‌های اخیر به همان نسبت شاهد افزایش مساجد در محلات نبودیم و برخی محلات تراکم مساجد را دارند و برخی محلات که در دهه‌های اخیر تشکیل شده‌اند تعداد مساجد تناسبی با جمعیت ندارد.»
وی افزود: «در این راستا در کمیسیون معماری و شهرسازی طرحی دو فوریتی را به صحن بردیم و در آن طرح، شهرداری را ملزم کردیم که ظرف سه ماه گزارشی از محلات فاقد مسجد به شورا ارایه کند شهرداری این گزارش را ارایه نکرد، اما در فرآیند تدوین برنامه پنج‌ساله و برش یک‌ساله آن قرار شد تعدادی مسجد در شهر ایجاد شود.»
براساس این گزارش و با توجه به اظهارات حافظی مبنی بر تخصیص دو‌میلیون‌تومان برای ساخت هر متر مربع مسجد، اگر زیربنای هر مسجد محله‌ای را ٣۰۰ مترمربع درنظر بگیریم به این ترتیب هزینه ساخت هر مسجد ۶۰۰‌ میلیون‌تومان می‌شود و با در نظر گرفتن ۱۶۰ مسجد پیشنهادی شهرداری در لایحه بودجه سال ۹٣ شهرسازی ۹۶‌ میلیاردتومان هزینه ساخت این ۱۶۰ مسجد می‌شود که با ٣٨۰ ‌میلیارد تومان پیشنهادی شهرداری فاصله دارد. البته حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصحی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «شرق» هزینه ساخت هر مسجد را حداقل یک‌ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: «شهرداری باید حداقل یک‌میلیاردتومان برای هر مسجد تخصیص دهد و همین مقدار نیز به مشارکت مردمی نیاز است.»
وی با تاکید بر کمبود مسجد در تهران نسبت به جمعیت گفت: «در تهران دوهزار مسجد وجود دارد و هشت‌ میلیون‌و ۵۰۰ هزار نفر شب خواب دارد و کارشناسان مساحت کل مساجد تهران را به جمعیت آن تقسیم کرده‌اند که سهمیه هر نفر زیر ۱۵سانتیمتر شده است. باید این سرانه به هفت‌متر برسد. به‌عنوان مثال هر هزار نفر سرانه یک پزشک دارند اما همه این هزار نفر که به پزشک محتاج نمی‌شوند. اگر سرانه هر نفر هفت‌متر می‌شود، می‌توان گفت که هر کدام از آنها به سرانه مناسبی از شبستان، آبدارخانه و حیاط مسجد دست یافته‌اند.»
وی افزود: «ضمن اینکه قریب به دومیلیون‌ و ۵۰۰ هزار نفر به سن بلوغ رسیده‌اند در حالی‌که مسجدسازی ما اینقدر رشد نداشته است و شهر تهران در میان شهرهای ما فقیرترین شهر به لحاظ داشتن مسجد است. لذا لازم است با همکاری شهرداری، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و... در نظام مقدس جمهوری اسلامی این مساجد ساخته شوند چرا که اگر در این نظام ساخته نشوند چه موقعی انتظار داریم ساخته شوند؟»
وی با اشاره به مصوبه شورا در این زمینه گفت: «در شورای شهر مصوب شده که در طول این چهارسال ۴۰۰ مسجد محله‌ای یعنی مساجد ٣۰۰، ۴۰۰ متری در محلاتی که مسجد ندارند، ساخته شود. شهردار موظف شده است که اگر بودجه در اختیار داشته باشد و توفیق یابد این ۴۰۰ مدرسه را بسازند.»
وی تاکید کرد: «سیاست‌ها را شورا تعیین می‌کند و پیشنهاد تخصیص ٣٨۰‌میلیاردتومان برای ساخت ۱۶۰ مسجد از سوی شهرداری ارایه شده و فکر می‌کنم به تصویب برسد. این پروژه در مناطق و با محوریت معاونت اجتماعی - فرهنگی اجرا می‌شود و محل تامین آن درآمدهای شهرداری است.»
وی افزود: «برای ساخت هر مسجد شش‌تا هفت‌میلیاردتومان پیشنهاد شده بود اما شورا با این رویکرد موافق نیست. رویکرد ما کمک به ساخت مسجد است و برای ساخت هر مسجد یک‌میلیاردو ۲۰۰‌میلیون‌تومان در نظر گرفتیم که برای ساخت هر مترمربع دو‌میلیون‌تومان برآورد شده است.»

هیچ نظری موجود نیست: