نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

کمبود مواد‌غذایی، قطعی آب و برق در مازندران و گیلان بحران سفید روستای «چو‌ما چا» در حومه «رشت»، عکس: حماد نظری، شرق Tue 4 02 2014






شرق،فاطمه جمال‌پور: «برف را روی اجاق گرم می‌کنیم تا آب آشامیدنی داشته باشیم،» «مردم با دست صفحه نانگردان را در نانوایی می‌چرخانند چون برق قطع بود تا نان داشته باشند»، «اداره راه و فرمانداری حتی خودشان راه دسترسی ندارند و فرماندار و معاون استاندار در شهرداری مستقر شده‌اند»، «صف‌های 300، 400نفری برای نان ایجادشده و به هرنفر هفت تا نان لواش بیشتر نمی‌دهند»، «روز گذشته حتی شمع و بیسکویت هم پیدا نمی‌شد»، «دو برف‌روب به‌دلیل سقوط از شیروانی منازلشان مردند» و... اینها همه اظهارات شهروندان غرب مازندران و شرق گیلان است که برف دو، سه روز گذشته زندگی آنها را فلج کرده است. آنها سه‌روز است که با بحران بی‌آبی و بی‌برقی، بسته‌بودن راه‌ها و محبوس‌شدن در برفی که ارتفاعش تا دومتر هم رسیده است دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.
حالا سایت دولت از دستور ویژه رییس‌جهمور خبر داده است. به گزارش این سایت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترحسن روحانی در پی بارش شدید برف در مناطق مختلف کشور به‌ویژه در استان گیلان و غرب استان مازندران، دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، دکترعباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی و مهندس حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو را موظف کرد تا در اسرع‌وقت پیگیری‌های لازم در راستای بهبود شرایط مردم در زمینه تامین آب، برق و وسایل گرمایشی و تسریع در روند کمک‌رسانی و ارایه خدمات مناسب به آنان در روستاها و نقاط دورافتاده و بازگشایی راه‌ها و جاده‌ها در این مناطق را انجام دهند تا مردم در شرایط سخت ناشی از سرما دچار کمترین مشکل شوند. از آن‌سو مسوول روابط‌عمومی سپاه از دستور ویژه سرلشکر جعفری به فرماندهان سپاه استانی برای امداد‌رسانی به مردم استان‌های گیلان و مازندران خبر داد.
اداره آب و برق چیکار می‌کنید پس...؟! ارتفاع برف در غرب مازندران و مشخصا تنکابن به بیش از یک‌متر و 70سانتی‌متر رسید. در این شرایط آب، برق، گاز و تلفن هم در محاصره برف درآمدند... عمو و پسرعموهای عزیزم، مقاوم باشید نیروهای ضربت در راهند. اینها را یکی از کاربران در شبکه اجتماعی نوشته است. یکی از آنها می‌گوید: ما بین تنکابن و عباس‌آباد هستیم. حوالی شرکت صنایع پارس‌نوپان، ارتفاع برف به بیش از دومتر رسیده است. از دیشب کانال حفر کرده‌ و خودمان را به بیرون رسانده‌ایم. به‌مدت 24ساعت از یکشنبه تلفن و آب و برق قطع بود. ساعت 9 امروز برق وصل شده بود. اصلا کمک نشده چون در رامسر برف سنگین آمده بود کسی از نیروهای امداد و نجات به سمت شهرک نیامده و آنها در اولویت‌های بعد هستند. او ادامه می‌دهد: برای گرم‌کردن خودمان از هیزم استفاده کرده‌ایم و شومینه که با فشار اندک گاز کار می‌کند. اما مشکل بزرگ این است که نمی‌توانستیم خارج شویم. شهرک بالغ برحدود دو کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد و مسیر را کلا برف گرفته است. تا اینکه امروز توانستند از در خانه معبر باز کنند تا یک نفر رد شود و تا نگهبانی شهرک برسد. رامسر بیشترین مشکلات را دارد. هادی از ساکنان تنکابن نیز روایت دیگری از مرکز این شهر دارد. او به «شرق» گفت: از روز پنجشنبه بعدازظهر برف شروع شد و روز شنبه ادارات تعطیل بود. از روز شنبه غروب برق قطع شد، این باعث شد وسایل گرمایشی خانه‌هایی که پکیج و شوفاژ بود از کار بیفتد و بعد از قطع برق، آب هم قطع شد چون شبکه آبرسانی تنکابن قدیمی و فرسوده است. برف را روی اجاق گرم می‌کنیم تا آب آشامیدنی داشته باشیم. او ادامه داد: روز گذشته حتی شمع و بیسکویت هم پیدا نمی‌شد تنها چیزی که مانده بود روغن بود. تمام اینها در مورد شهر بود اما 50هزارنفر از جمعیت 200هزارنفری شهرستان تنکابن در شهر تنکابن زندگی می‌کنند و مابقی در روستاهای اطراف هستند که جاده‌هایشان مسدود است. نشتارود 42 روستا دارد که آب و برق همگی آنها قطع است. تلفن ثابت هم در روستاهای بالادست قطع است احتمال ریزش سقف زیاد است و حتی اداره دارایی سقفش ریخته است امدادرسانی را تا شنبه اصلا جدی نگرفته بودند. هادی در ادامه گفت: مردم با دست صفحه نانگردان را در نانوایی می‌چرخانند چون برق قطع بود. داخل شهر الان یک‌مترونیم برف آمده و در روستاها بالای دومتر تازه تنکابن کنار دریاست و ارتفاعی ندارد.
او افزود: حالا هم برق بخش‌های کوچکی وصل شده است و الان بارش برف قطع شده اگر هوا صاف بشود احتمال یخ‌زدگی وجود دارد. اداره راه و فرمانداری حتی خودشان راه دسترسی ندارند. فرماندار و معاون استاندار در شهرداری مستقر شده‌اند. اوضاع حتی در شهر بحرانی است. بیماران و خانم‌های باردار هیچ وسیله نقلیه و مسیر دسترسی‌ای ندارند. صبح دیروز چندتا ماشین هلال‌احمر دیدیم و صدای هلیکوپترهایشان شنیده می‌شد. یکی دیگر از کاربران تنکابنی در شبکه اجتماعی‌اش نوشته است: چندنفر از بستگان من که در تنکابن کشیک بیمارستان بودند نتوانستند خانه بروند و در بیمارستان ‌گیر افتاده‌اند. هاشمی، فرماندار تنکابن اما با بیان اینکه هواشناسی تنها بارش برف و باران را پیش‌بینی کرده و نگفته بود بناست دومتر برف بیاید، چراکه این موضوع اصلا قابل پیش‌بینی نبود، به ایسنا گفته است: بارش و شدت برف به حدی بود که با مقدورات و امکانات شهرستانی تطبیق نداشت.

نماینده نوشهر: امداد کند است
علی ترک، از ساکنان نوشهر به «شرق» می‌گوید: امداد‌رسانی اولیه و اطلاع‌رسانی در حد صفر بود. دریغ از یک بنر، برق مرکز شهر هم دچار مشکل و تردد در حد صفر است. وضعیت حومه شهر از ما اسفناک‌تر است و حتی نان هم ندارند. قاسم احمدی، نماینده چالوس و نوشهر درباره وضعیت امدادرسانی به شهرستان‌ها به «شرق» گفت: درحال‌حاضر نیروهای امدادی تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند اما حرکت خیلی کند است و با توجه به گستردگی بحران به‌خصوص در غرب مازندران خصوصا نوشهر و چالوس، خیلی روستاها دچار قطعی آب و برق هستند چراکه سیستم آبرسانی با برق کار می‌کند. او ادامه داد: باید پیش از این ماشین‌آلات را برای حل مشکلات جاده‌ای در اختیار می‌گذاشتند، چون تا جاده درست نشود برق درست نمی‌شود. حق مردم این نیست. امداد‌رسانی خیلی آرام‌آرام انجام می‌شود. وی افزود: اعتقاد دارم آنچه نیاز امروز ما در منطقه است ماشین‌آلات سنگین است و در حال حاضر 145 روستا درگیر هستند و جاده‌های ارتباطی آنها قطع است و با یکی، دو دستگاه حل نمی‌شود. احمدی ادامه داد: 72ساعت است که این شرایط در منطقه وجود دارد و متاسفانه با توجه به اعلام‌های هواشناسی ستاد بحران تشکیل نشد و هماهنگ نشدیم .

رامسر: صف های‌300، 400نفری برای نان
برف‌زده‌ها می‌گویند بدترین وضعیت در رامسر است. آقای فتحی، از ساکنان رامسر درباره وضعیت حاکم بر این شهر در چند روز گذشته به «شرق» گفت: اینجا مشکلات خیلی بود، قطعی آب و برق و بسته‌بودن راه‌ها. از روز یکشنبه نه موتور، نه ماشین و نه تاکسی کار نمی‌کرد. وسیله‌های حمل‌ونقل عمومی کار نمی‌کرد. هیچ امداد‌گری نبود. او با بیان اینکه برای نان‌خریدن هم مشکل داشتیم گفت: کل رامسر چهار تا نانوایی لواش باز بود. صف‌های 300، 400نفری برای نان، تازه به هر نفر هفت تا نان بیشتر نمی‌دهند. مغازه‌های دارای ترازوی کامپیوتری تعطیل کرده بودند و آنهایی هم که کرکره‌های درشان برقی بود بالا نمی‌رفت. 15هزارتومان کرایه دادم تا بتوانم هفت تا نان بخریم. شمع پیدا نمی‌شد، شیشه چراغ‌ گیر نمی‌آمد از همه بدتر سه‌روز است آب نداریم. برف را آب می‌کنیم. در این شرایط یکی مریض شود چه کار باید بکند. فتحی ادامه داد: هیچ نوع ماشین برای رفت‌وآمد نیست، در راه‌های اصلی یک تیغه یکطرفه کشیده‌اند. نه 115 نه امداد وجود ندارد. انگار در سطح شهر هرج‌ومرج است. نه مامور نه مسوول پیدا نمی‌شود. شنیده‌ام که به دو تا مغازه دستبرد زدند. چندسال پیش هم چنین برف شدیدی آمده بود اما در سطح شهر همه‌جا را باز کرده بودند. آب قطع نبود، نان پخش می‌کردند. او افزود: یکی دیگر از مشکلات، تعطیلی داروخانه‌هاست. من مسوول داروخانه را می‌شناسم حق هم دارد، از در خانه نمی‌تواند بیرون بیاید. داروخانه‌دار، خانه‌اش جایی است که نمی‌تواند راه باز کند. تازه عابربانک‌ها هم قطع است و بانک‌ها تعطیل، حتی اگر مغازه‌ای باز باشد امکان خرید نیست چون پول نداریم مگر به واسطه آشنایی. خانم رهبر که در روستای کوشک‌سرا میان نوشهر و چالوس زندگی می‌کند، به «شرق» گفت: حدود 36ساعت برق و تلفن نداشتیم بعد از 24ساعت هم موبایل‌هایمان خاموش شد. جاده اصلی مسدود بود. فقط محلی‌ها را خودمان باز کردیم آن‌هم به نحوی که مسیر 10دقیقه‌ای تا سوپرمارکت را یک‌ساعته طی می‌کنیم. برف به‌شدت ادامه دارد. برق از رامسر تا نوشهر قطع است. خطوط ارتباطی‌ چالوس تا رامسر بسته و کلا شهر از هرگونه ارتباطی‌ محروم است.

فرماندار رود‌سر : مردم جاده‌های فرعی را بازکنند
پس از شهروندان مازندارانی، سراغ گیلانی‌ها می‌رویم. خانم اسماعیلی از یکی از روستاهای رودسر می‌گوید: راه‌های فرعی و شوسه همه بسته‌اند، تا شهرداری به شهرستان برسد و شهر را تمیز کند، وضعیت روستاها بدتر می‌شود. منطقه ما حتی گاز هم ندارد و با نفت خانه‌هایمان را گرم می‌کنیم. دو روز برق قطع بود و به‌خاطر قطع برق آب هم نداشتیم. حالا هم گاهی برق قطع می‌شود، اما بدتر از همه اینها بسته‌بودن راه‌هاست. نمی‌توانیم سرجاده برویم. شنبه ماشین‌ها را بردیم سرجاده اصلی اما ماشین‌هایمان‌گیر کردند و وسیله‌ای برای تردد نیست. یکی از اهالی روستا مریض بود مجبور شدیم او را روی دوش بگیریم تا به‌جایی برسانیم. اکثر کسانی که از نظر مالی مشکل دارند می‌آیند از همسایه‌ها نفت می‌گیرند. دو روز قبل پدر من هر کاری کرد لودر بیاورد راه را باز کند، بخشداری گفت لودر را لازم دارند و به ناچار با تراکتور راه را باز کردیم. پیاده تا جاده اصلی، یک ساعت راه است. او در ادامه گفت: ما هیچ امدادی ندیدیم تنها کار بازکردن راه بود که آن هم انجام نشد. قطعی آب از شنبه بود و بعدش هم اینکه همه جوجه‌های ما در برف ‌گیر کردند و نمی‌توانیم به آنها دانه برسانیم. مرکبات روی درخت است بدترین وضعیت بعد از برف است چون یخ می‌زنند و اینکه تمام مرکبات روی درخت تلخ می‌شوند.
باقی‌‌زاده ساکن روستای بارگدشت رحیم‌آباد اشکورات در 45 کیلومتری رودسر نیز گفت: راه‌های ارتباطی از جمعه قطع شده و لوله‌های آب‌رسانی به‌دلیل شدت سرما یخ‌ زده است. در درمانگاه روستا پیش از این یک پزشک حضور داشت اما در حال حاضر هیچ پزشکی حضور ندارد. هیچ‌کس نمی‌داند اگر کسی دچار مشکلات فوری شود چه سرنوشتی پیدا می‌کند. روستاهای اطراف این محل مانند پوده، دلیجان، یاسور، مایستان بالا و پایین، هم همین مشکلات را دارند.
این‌ها در حالی است که امیر جانبازی فرماندار رودسر در گفت و گویی با «ایسنا» از مردم روستاها خواست تا با امکاناتی که در دست دارند به بازگشایی جاده‌های فرعی در مسیر منازل خود بپردازند زیرا برف‌روبی مسیرهای روستایی بسیار وقت‌گیرتر نسبت به سایر مسیرهای اصلی است.
خانم نعمتی، ساکن روستایی در 18کیلومتری شهرستان شفت و 40کیلومتری رشت است. او به «شرق» گفت: شنبه و یکشنبه جاده بسته بود و امکان رفت‌وآمد نبود تا امروز جاده را باز کردند. امروز ظهر بعد از دو روز برق را وصل کردند. برخی آب چشمه استفاده می‌کنند اما برخی لوله‌کشی. آب در لوله یخ می‌زند به ناچار آب را باز می‌گذاریم تا یخ نزند و ارتفاع برف نزدیک یک‌متر است.

فومن:مرگ 2 نفر در حین برف‌روبی
یکی دیگر از شهروندان روستای نرگستان این شهرستان به «شرق» گفت: یک متر برف نشسته و تلفن مردم و دیگر روستاهای همجوار در سه روز گذشته قطع بود. لوله‌های آبرسانی یخ‌زده و راه‌های ارتباطی به‌سختی قابل‌استفاده است. ماشین‌های برف‌روب به‌ندرت در جاده‌ها قابل‌رویت است.
او افزود: در روستای چمثال در صومعه‌سرا هم 48ساعت گذشته برق و تلفن اهالی قطع بود. آقای صفوی یکی از اهالی روستای ماکلوان که در ۱۰کیلومتری فومن واقع شده است به «شرق» گفت: برف در این روستا حدود ۷۰سانتی‌متر و راه‌ها تقریبا باز است. برق چندین بار با قطعی مواجه و دوباره وصل شد اما در روستاهای خوشکنودهان و اشکلن فومن راه‌ها بسته است.او افزود: آنچه در شهر فومن به چشم می‌آید شلوغی نانوایی‌ها و افزایش قیمت اجناس مختلف است. نانوایی‌ها تقریبا در همه ساعات با ازدحام روبه‌رو است. افزایش قیمت جالب کالایی مربوط به لبو است که به شش‌هزار تومان رسیده و هر عدد تخم‌مرغ گاه تا یک‌هزارتومان و سیب زمینی دوهزارو800 تا سه‌هزارتومان خریدوفروش می‌شود. خبر تاسف‌بار در فومن مرگ دو برف‌روب به‌دلیل سقوط از شیروانی منازلشان بوده است. یک‌نفر از کشته‌شدگان صاحبخانه بوده و نفر دیگر کارگر.
بارش برف ادامه دارد؛ برفی که انگار روی مدیریت بحران کشور نشسته و مسوولان مربوطه را بعد از سه‌روز بیدار کرده است. حال باید منتظر ماند و دید با ادامه بارش برف مشکلات این شهروندان ادامه می‌یابد.

هیچ نظری موجود نیست: