در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، یکی از نمایندگان مجلس در تذکر آیین‌نامه‌ای خود گفت: ‌روزی که بودجه سال ۹۳ از کمیسیون تلفیق وارد صحن علنی مجس شد، گفتند که شما جداول پیوست را به نمایندگان نداده‌اید و قرار شد تا روز بعد این جداول تحویل نمایندگان شود، ولی این گونه نشد.
به گزارش «تابناک»، این نماینده خطاب به رئیس مجلس گفت: در روزی که رئیس وقت جلسه علنی آمد، نمایندگان به ماده واحده‌ای ‌رأی دادند که جداول تحویل نمایندگان نشده بود و هیأت رئیسه نیز این اشکالات را پذیرفت و حتی مصباحی مقدم از رأی‌گیری امروز صبح در کمیسیون تلفیق بدون حضور رئیس شوکه شده بود. تشکیل جلسه کمیسیون تلفیق از ‌بنیان اشکال دارد و هیأت رئیسه مجلس باید با شجاعت آن را بپذیرد.
گویا امروز در جلسه کمیسیون تلفیق بدون حضور رئیس در مورد برخی ‌مصوبات تصمیم‌گیری‌هایی شده ‌که ‌رنجش برخی از نمایندگان را به دنبال داشته است.
بهروز نعمتی که خود تذکر دهنده این موضوع در صحن علنی مجلس بود، به خبرنگار تابناک گفت: هر گونه مصوبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، باید به همراه جداول و ضمیمه‌های آن باشد، در غیر این صورت، مصوبه باطل است، حال آنکه در جلسه امروز ماده‌ای که به تصویب رسید، جداول آن در اختیار نمایندگان قرار نگرفته بود.
این نماینده افزود: گویا در این کار عمدی بوده است؛ چگونه امکان دارد برای یک بیمارستان در جداول ‌۲۴ میلیون تومان تصویب کنند و برای نهاد دیگری که متعلق به یک نماینده مجلس است،‌‌ هفت میلیارد تومان در نظر گرفته شود.
وی گفت: جداول ۱۷ و ۱۸ پس از تصویب بودجه توسط نمایندگان در اختیار آن‌ها قرار گرفته و به تصویب شورای نگهبان قرار گرفته‌ که خلاف قانون است.
این نماینده در پاسخ به اینکه کدام بیمارستان اعتبار ۲۴ میلیونی دریافت کرده است، گفت: بیمارستان قائم اسد‌آباد که فاز اول آن به پایان رسیده، برای تکمیل فاز دوم، ۲۴ میلیون اعتبار دریافت خواهد کرد، در حالی که در بودجه و در جداول آمده، افرادی هستند که مبالغ کلان برای مؤسسات خصوصی خود از دولت دریافت خواهند کرد.
نعمتی گفت: البته این مبالغ به ۷ میلیارد تومان ختم نمی‌شود و مبالغ دریافتی شرکت‌های خصوصی بسیار زیاد‌تر از این مبالغ هست.
وی در ادامه افزود: کسانی هستند که از بودجه سهم ۳ میلیاردی، ۶ میلیاردی و یک میلیارد چهارصد هزار میلیون تومانی دریافت کرده‌اند.
این نماینده در پایان گفت: البته این موضوع از طریق هیأت رئیسه مجلس در حال پیگیری است و قرار است پس لایحه بودجه حذف شود، ولی چنانچه حذف نشد، نام افراد در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.
گفتنی است، دولت در لایحه بودجه سال ۹۳ در کنار افزایش سهم شرکت‌های دولتی، حمایت خود از اشخاص حقوقی غیر دولتی را نیز فراموش نکرده و سهمی ۱۹۰ میلیارد تومانی برای آن‌ها در نظر گرفته است.
در بخش ردیف‌های متفرقه هزینه‌های دولت، نام ۵۱ سازمان و مؤسسه به چشم می‌خورد که بر پایه برنامه‌های قوه مجریه مبلغی ‌حدود ۱۱۹ میلیارد تومان به عنوان کمک هزینهٔ اعتبارات هزینه‌ای و ۷۰ میلیارد تومان نیز در قالب اعتبارات دارایی‌های تملک سرمایه‌ای دریافت خواهند کرد.
در میان نهادهایی که با توجه به این بند از لایحه بودجه اعتبارات هزینه‌ای دریافت می‌کنند، نام مؤسساتی چون سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بنیاد فرهنگی مهدی موعود، دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد حکمت اسلامی صدرا و بنیاد بین‌المللی غدیر دیده می‌شوند.
در کنار آن، ‌هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون نیز برای کمک به مؤسسات فرهنگی و دینی استان‌ها، یک میلیارد برای کمک به مرکز تربیت مدارس دینی مناطق محروم، یک میلیارد برای کمک به هیأت رزمندگان اسلام و همچنین ‌۲.‌‌۵ میلیارد تومان نیز برای کمک به اقلیت‌های دینی در نظر گرفته شده است.
در بخش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز که شامل طرح‌های عمرانی و گسترش برخی از اماکن هست، ‌۲۵ میلیارد تومان به شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه (کمک به تکمیل و تجهیز مصلی‌ها)، ‌۲۵ میلیارد تومان به طرح زیارت (موضوع ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم توسعه)، ‌۲۰ میلیارد تومان مربوط به تکمیل طرح آستان مقدس حضرت امام (ره) مدنظر قرار گرفته است.
به این ترتیب، در مجموع دولت در لایحه بودجه سال ۹۳ که به مجلس ارائه شده، ‌۱۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ‌برای کمک به اعتبارات هزینه‌ای این ۵۱ مؤسسه و همچنین مبلغ ۷۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ‌نیز جهت کمک به اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این نهاد‌ها اختصاص داده است.