نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ بهمن ۱۹, شنبه

دخيم‌تر بودن اوضاع اقتصادي ايران در نخستين گزارش بانك مركزي رشد اقتصادی ایران در سال ۹۱، منفی ۵.۸ درصد



رشد اقتصادی ایران در سال ۹۱، منفی ۵.۸ درصد

اقتصاد > پول ‌و بانک-
گروه اقتصادی - رضا کربلایی:
بانک مرکزی با انتشار گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران در سال گذشته اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی ایران نسبت به برآوردهای اولیه، ۴دهم درصد بیشتر منفی شده و اقتصاد ایران ۵.۸ درصد کوچک‌تر شده است. اعلام رکود سنگین در اقتصاد ایران آن هم در ۱۰۰روز نخست عمر دولت یازدهم، تصویری از آینده دشوار پیش‌رو را نشان می‌دهد، هرچند دولتمردان قول داده‌اند نرخ رشد اقتصادی ایران به صفر درصد خواهد رسید.
 اعلام رکود سنگین در اقتصاد ایران آن هم در 100روز نخست عمر دولت یازدهم، تصویری از آینده دشوار پیش‌رو را نشان می‌دهد، هرچند دولتمردان قول داده‌اند نرخ رشد اقتصادی ایران به صفر درصد خواهد رسید. قانون برنامه پنجم توسعه تأکید دارد که اقتصاد ایران باید سالانه و به‌صورت مستمر به‌طور میانگین 8درصد بزرگ‌تر شود، اما آمارهای رسمی نشان می‌دهد دست‌کم در 2سال 88 و91 رشد اقتصادی ایران منفی شده و به زیر صفر درصد رسیده است.
تیم اقتصادی دولت برای خارج کردن اقتصاد از باتلاق رکود سنگین چشم به گشایش در پرونده هسته‌ای دارند تا دست‌کم بخشی از قفل‌های زنجیر شده به پای اقتصاد کشور باز شود. حسن روحانی رئیس‌جمهور ساعاتی پس از توافق اولیه هسته‌ای بین ایران با کشورهای 1+5 در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حالا نوبت فعالان اقتصادی است. ایا آنچه در مذاکرات ژنو به‌دست آمده به‌معنای آب شدن یخ تحریم‌ها خواهد بود؟
به گزارش همشهری، رشد اقتصادی ایران بدون احتساب نفت منفی 3.1درصد اعلام شده و بانک مرکزی ایران ارزش تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه را 675هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. اما کدام بخش‌های اقتصادی رکود سنگینی را در سال گذشته تجربه کرده است؟ گزارش رسمی بانک مرکزی از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی ایران نشان می‌دهد که ارزش افزوده بخش نفت از 1.3درصد سال1390 با سقوط آزاد به منفی 34.1درصد و ارزش افزوده صنایع و معادن هم از 3.3درصد به منفی 12.4درصد رسیده است. بخش کشاورزی ایران البته وضع بهتری را نسبت به دیگر بخش‌های واقعی اقتصاد تجربه کرده و ارزش افزوده این بخش از 4.8درصد به 6.3درصد افزایش یافته است.
تنگنای شدید سرمایه‌گذاری به‌ویژه سرمایه‌های خارجی در بخش‌های نفت و گاز ایران و دشواری دسترسی به درآمدهای نفتی و فروش نفت بیشتر به واسطه تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل منفی شدن ارزش افزوده بخش نفت ایران از نگاه کارشناسان محسوب می‌شود، البته صنعت نفت ایران روزهای سختی را به‌ویژه در 4سال گذشته به‌خود دیده و ارزش ایجاد شده در این بخش پس از رشد منفی 3.9درصدی در سال 88، کمتر از 2درصد در سال‌های 89 و 90 رشد مثبت داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: