نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ دی ۱۳, جمعه

نام شش بانک ایرانی در پرونده پولشویی رضا ضراب و بابک زنجانی


سایت ملیون ایران: فساد در جمهوری اسلامی چنان گسترده است که تنها بخشی از پولشوئی ها که به صورت انعام به مقامات ترکیه داده شده باعث بحران حکومتی در ترکیه شده و دولت اردوغان را در معرض سقوط قرار داده است! چند روز پیش ۱۲ نماینده مجلس شورای اسلامی خود اعلام نمودند که  ”فساد دستگاه‌های مبارزه با فساد را نیز فرا گرفته” است. پولشوئی برای مسئولان رژیم چنان عادیست که بابک زنجانی  بطور علنی در مصاحبه های مختلف خود اعلام میدارد که از طرق “غیر قانونی” اقدام به ارسال و پرداخت مبالغ میلیاردها دلار نموده است.  مقامات جمهوری اسلامی ظاهرا کوشش دارند مساله را به سکوت برگزار کنند و یا با جنجال آفرینی (مانند حمله به پایگاه مجاهدین در لیبرتی و کشتن چندنفر) ماجرا را با اخبار دیگری بپوشانند.
سایت آینده در نمودار زیر، مسیر گردش پولشویی را به همراه اسامی شرکتهای صوری و واقعی دخیل در پرونده آورده است. در عکس علاوه بر اسامی بانک های ایرانی مرتبط با موضوع، گفته شده که ایران برای ضراب امتیاز تاجر امین قائل شده است. اسامی این بانک های مورد اشاره به این شرح است: بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک کشاورزی، بانک پارسیان، بانک توسعه صادرات، بانک سرمایه
25042
نمودار روش انتقال اولیه بوده که بعد از کشف در روسیه مختومه می شود
با گذشت حدود ده روز از افشای پرونده پیچیده و اتهام پولشویی بین ایران و ترکیه، موضوع ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و بین المللی یافته است، اما نکته اینجاست که با وجود اهمیت ایران در یک سوی پرونده، مسوولان کشور هنوز موضعی در این زمینه نگرفته اند.
این در حالی است که نشریات و سایت های ترکیه، مدام ادعاها و اتهامات در خصوص این پرونده را مطرح می کنند و از جمله نام ۶ بانک ایرانی را به عنوان مرتبط پرونده پولشویی ذکر کرده اند.
تا کنون تحلیل های مختلفی درباره پشت صحنه این پرونده مطرح شده که البته هر کدام می تواند تا اندازه ای قرین صحت باشد.
برخی این موضوع را ناشی از رقابت داخلی میان اسلامگرایان ترکیه می دانند که اکنون با راحت شدن خیالشان از لائیک ها، به رقابت داخلی روی آورده اند و طیف “گولن”، چهره قدرتمند اسلامگرای ترک، در حال زمین زدن اردوغان، گل و حزب آنهاست.
تحلیل دیگر مربوط به تمایل برای فشار بر ایران در زمینه دور زدن تحریم هاست و از آنجا که زمینه اصلی پولشویی احتمالی انجام شده، تحریم بانکی ایران و عدم امکان تبادل پول و طلا با ایران بوده، پیگیری و افشای موضوع می تواند در راستای اهداف و منافع تحریم کنندگان ایران، به ویژه آمریکایی ها باشد.
البته این که در این موارد، فساد مالی و رشوه خواری انجام شده، بعید است نادرست باشد.
اما با توجه به پیچیده بودن اقدامات انجام شده، برخی رسانه های ترکیه برای تشریح روند انجام کار، به کشیدن تصویر و نمودار روی آورده اند.
از جمله سایت ترکیه ای رادیکال، در عکس زیر، مسیر گردش پولشویی را به همراه اسامی شرکتهای صوری و واقعی دخیل در پرونده آورده است.
در عکس علاوه بر اسامی بانک های ایرانی مرتبط با موضوع، گفته شده که ایران برای ضراب امتیاز تاجر امین قائل شده است.
اسامی این بانک های مورد اشاره به این شرح است:
بانک پاسارگاد
بانک سامان
بانک کشاورزی
بانک پارسیان

بانک توسعه صادرات
بانک سرمایه
این مسیر از یک سو به هالک بانک ترکیه و از سوی دیگر به ۹ بانک چینی متصل بوده و نشان می دهد علاوه بر ایران و ترکیه و چین، غنا و دوبی نیز بخشی از ماجرا بوده اند و پول ها و دلارها، در بسیاری موارد از طریق هواپیما منتقل می شده است.
25052
محمد ضراب، حسین ضراب، شهرام محقق، محمدرضا رجایی و آرش میانکوهی، نام ۵ ایرانی دیگر است که در پرونده به نام آنها اشاره شده ا

هیچ نظری موجود نیست: