نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ بهمن ۸, سه‌شنبه


 
شاید هر کسی که به کیش در ایران سفر کرده باشد تایید کند که کیش لوکس ترین شهر ایران است. اینقدر لوکس که قیمت خانه ها در این جزیره از کف قیمت خانه با متراژ یکسان از تهران بیشتر است. حتی در محله خاکی و توسعه نیافته صفین یا سفین. محله ای که از زیبایی های رنگارنگ و لوکس جزیره کیش که مسافرهای فراوان به هوای لذت بردن از آنها به این جزیره میروند، هیچ نفعی نبرده جز نعمت خدادادی آبی و سبز زیبای خلیج فارس و وعده های عمل نشده
صفین زمانی محله ای بود که بومی های عرب زبان کیش در آن زندگی میکردند اما حالا از فارس، کرد ترک و لر و صد البته بومی های عرب در آن زندگی میکنند. آنهایی که به امید یافتن شغلی به آنجا رفته اند و آنهایی که پدرانشان قرن هاست آنجا زندگی میکنند. محله ای که در زیر سایه هتلهای زیبا و لوکس و شبی چند صد تا چند میلیونی کیش هنوز خیابان هایش آسفالت نیز ندارد و «کوچه هایش بوی گاز و فاضلاب میدهد، نه آنقدر که نتوانی نفس نکشی»
 



 
فضای کیش با بسیاری از فضاهای شهری ایران متفاوت است و همه چیز از پیش تعریف شده است. یعنی کسی نمیتواند هرجا که خواست دستفروشی کند یا دکه بزند یا صنایع دستی بفروشد. حال اگر کسی از مردم بومی بخواهد در جریان کسب درآمد از توریست های منطقه سهمی داشته باشد یا باید سرمایه داشته باشد و هتل و رستوران بزند و یا یک «کمری» بخرد و راننده تاکسی بشود که البته تعداد خودروهای مجاز به تردد در کیش نیز محدود است.-سطح آموزش در نسل فعال بومی های کیش چندان بالا به نظر نمیرسید-نکته دیگر اینکه بسیاری از کسانی که در کیش مشغول به کارند از شهرهای دیگر می آیند از تهران و بندرعباس گرفته تا بشاگرد. شغلی که بیشتر در دسترس محلی های کیش قرار میگیرد نیز کارگری است.
 

اساسا حقوق یک کارگر کم است تا جایی که من در کیش پرسیدم حقوق یک کارگر ساده در کیش چیزی بین 500 تا 600 هزار تومان بود، قیمت ها نیز در کیش به خاطر لوکس بودن منطقه گران است-به طور مثال بسته سیگاری که در تهران 6 هزار تومان است در کیش 15 هزار تومان بود- در نتیجه وضعیت مالی بومی هایی که کارگری میکنند نیز خوب نیست.
نکته جالب اینکه همه این حاشیه نشین های محله «صفین» هم از اعراب بومی کیش نبودند، از لرستان، میناب و بندرعباس و بسیاری شهرهای دیگر برای پیدا کردن شغل به این جزیره آمده بودند و در این محله ساکن شده بودند.
 

بخش های کوچکی از محله نیز که آسفالت دارند به این شکل رها شده اند
 
خب در تمامی جوامع وجود بخشی که به هر دلیلی درآمد کمتری دارند و در بخش های فقیرنشین زندگی کنند طبیعی است، اما نکته درمورد محله صفین کیش در مقایسه با بخش زیبا و مدرن آن جزیره این است که این مناطق چون توریستی نیست و هیچ توریستی به آن سفر نمیکند شهرداری هم توجهی به آن ندارد. به طور مثال با بازارهای
محلی شاید بشود توریست ها را به این مناطق هم کشید اما این اتفاق نیفتاده است. توریستی هم که مقصدش کیش است، نمیرود در این محله «ماهی» بخرد و برگردد.
 

خیابان ها را آسفالت نمیکند و زیبایی این مناطق اساسا اهمیتی ندارد. نکته مهم دیگر اینکه شاید بر روی عدم پیشرفت مالی بخشی از بومی های کیش تاثیر منفی داشته است، نبود هیچ گونه «تولید» در کیش است. عملا هیچ چیزی در کیش «تولید» نمیشود فقط از جایی به این جزیره آورده میشود.
اما خب نکات مثبت بسیار زیادی نیز وجود دارد. شهر کیش از هر نظر قاعده و قانون دارد. امنیت در کیش بسیار بالا است و تقریبا هر گونه موسسه آموزشی و آموزش عالی در کیش پیدا میشود و شهر نیز جو شادی دارد.

هیچ نظری موجود نیست: