نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آذر ۳, یکشنبه

یران از بسیاری از خواستهای خود مجبور به عقب نشینی شده است

ترجمه از روزنامه دی ان در سوئد: ایران از بسیاری از خواستهای خود مجبور به عقب نشینی شده است و حق غنی سازی هنوز در این تفافقنامه راه حلی پیدا نکرده است و در چند ماه آینده مورد مذاکره قرار خواهد گرفت. آمریکا با این حق شدیدا مخالف است.

zarif 2 20131124قردادی بین ایران و ۶ کشور بر سر برنامه اتمی ایران به امضاء رسید. به لحاظ سیاست جهانی این قرارداد را قراردادی تاریخی توصیف کرده اند. پس از یک مذاکره طولانی در ژنو توافقی بین ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین شب پیش حاصل شد.
ظریف گفت: بله، چنین توافقی به عمل آمده است.
بر طبق این تفافق ایران در ازای برداشتن بخشی از تحریمها برنامه اتمی خود را در چند ماه آینده به حالت تعلیق در می آورد. در ضمن ایران بخشی از دارایهای مسدود شده خویش را باز پس می گیرد. بر اساس روزنامه نیویورک تایمز این رقم بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است. بر اساس بخشی از این تفوافق نامه ایران از جمله انبار اورانیوم غنی شده خود را کاهش می دهد، تعدا سانتریفوژهای پیشرفته را کم می کند و برای اینکه شفاف باشد که ایران به تفافقنامه عمل می کند ایران تعهد کرده است که بازرسان بین المللی حق بازرسی از آزمایشگاهها و کارخانه ها را داشته باشند.

بر اساس گفته های جان کری این ایران است که می باید ثابت کند که برنامه اتمی صلح آمیز دارد و نه برای ساختن بمب اتمی. جان کری ضمن تشکر از کار اشتون تاکید کرد که این تفافقنامه برنامه اتمی ایران را متوقف نکرده است و فقط بخشی از برنامه اتمی ایران را وادار به عقب نشینی کرده است.
اما بسیاری از سوالات هنوز باقی مانده است و از جمله حق غنی سازی ایران است که باید در چند ماه آینده مورد برسی قرار گیرد. ایران بر این حق پافشاری می کرده است و آمریکا مخالف این حق است.
چیزی که در حال حاضر تفافقنامه را عملی کرد عقب نشینی ایران از بسیاری از خواستهای خود است در صورت عمل نکردن ایران به تفافقنامه تمامی مجازاتها لغو شده بلافاصله برقرار خواهد.

هیچ نظری موجود نیست: