نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آذر ۲۰, چهارشنبه

در مراسم یادبود نلسون ماندلا آنچه را اوباما نگفت اما در تاریخ جاسوسی امریکا ثبت است

در مراسم یادبود نلسون ماندلا

آنچه را اوباما نگفت

اما در تاریخ جاسوسی امریکا ثبت است

یونگه ولت – ترجمه رضا نافعی


روز سه شنبه بارک اوباما از جمله کسانی بود که  در مراسم یادبود قهرمان آزادی آفریقای جنوبی نلسن ماندلا حضور داشت. اما او در سخنانی که بیان کرد نگفت که :  این سازمان اطلاعاتی آمریکا  » سیا» بود که ماندلا را به دام  نژادپرستان آفریقای جنوبی انداخت . سیا بود که روز 5 آگوست 1962 با اطلاعاتی که در اختیار سازمان اطلاعاتی آفریقای جنوبی گذاشت موجب دستگیری او شد و سبب گشت که او   27 سال در زندان باشد.

پس از در گذشت رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و برنده جائزه صلح نوبل، روز پنجشنبه گذشته مجله آمریکائی نیوزویک گزارش داد که آمریکا در سالهای دهه 60 قرن گذشته  چگونه در تعقیب و شکار ماندلا سهیم بود. واشنگتن در آن زمان با رژیم تبعیض نژادی قرارداد همکاری نظامی  و بسیار نزدیک داشت . آمریکا  بخش بزرگی از اورانیوم مورد نیاز برای  نیروگاههای اتمی و تسلیحات اتمی خود را از آفریقای جنوبی تامین می کرد. مبارزان کنگره ملی آفریقا نه تنها مزاحم معاملات خوب آنها  بودند بلکه عامل خطر در مبارزه  علیه کشورهای سوسیالیستی نیز بودند. دستگاه رهبری آمریکا  کنگره ملی آفریقا و رهبران آن را رسما  «ترورریست » اعلام کرده بود. سناتورها، نمایندگان کنگره  و همکاران سیاسی آنها مدال هائی با این شعار  بر یقه خود میزدند: » نلسون ماندلا و تمام تروریست های  کنگره ملی آفریقا را  را اعدام کنید!».

اندک زمانی پس از آزادی ماندلا در 11 فوریه 1990 روزنامه ساندی تایمز چاپ  ژوهانسبورگ افشا کرد که  یک عامل سیا بنام میلارد شرلی  در آغاز ماه آگوست 1962 رد پای نلسون  ماندلا را به سازمان اطلاعاتی  آفریقای جنوبی نشان می دهد. بنا به گزارش این روزنامه سیا یکی از عوامل خود را  در رهبری کنگره ملی آفریقا  رخنه می دهد تا از جزئیات فعالیت های آنها باخبر باشد. ژرار لودی یکی از عوامل سابق سازمان اطلاعات آفریقای جنوبی  به روزنامه مذکور اعتراف کرد که افراد او از آموزش کافی برخوردار نبودند و آمریکائی ها به آنها کمک می کردند: «من حدس می زنم که شرلی اطلاعات خو را  بدستور دولت آمریکا به سازمان اطلاعاتی آفریقای جنوبی داده است، چون بسود آمریکا بود که ماندلا از سر راه برداشته می شد».

روز 10  ژوئن 1990  چند رسانه آمریکائی خبر منتشره در آفریقای جنوبی را تائید کردند. نیویرک تایمز و شیکاگو تریبون از قول یکی از مقامات آمریکائی در آن زمان نقل کردند که  اندک زمانی پس از دستگیری ماندلا، پاول اکل، یکی از صاحب منصبان  سیا ، به او چنین گفته بود: «ما ماندلا را به نیروهای امنیتی آفریقای جنوبی تسلیم کردم.  ما آنها را از تمام جزئیات – محل، ساعت و این که چه لباسی بر تن دارد با خبر کردیم. و آنها او را پیدا کردند. این یکی از بزرگترین موفقیت های ماست.» آژانس خبری آمریکائی ، ککس نیوز سرویس می نویسد :  این کارمند  به این دلیل تقریبا پس از سی سال مهر سکوت از لب برداشت که دیگر دلیلی برای محرمانه نگه داشتن آن نمی دیده است .

هرچند که آمریکا تا  اول ژوئیه سال 2008  نام ماندلا را از » فهرست  تروریست های تحت نظر» حذف نکرده بود، ولی آمریکا پس از آزادی او  و فروپاشیدن رژیم تبعیض نژادی سیاست   رسمی خود را تغییر داد. جورج بوش که در آن زمان رئیس جمهور آمریکا بود  ادعا کرد که دولت آمریکا همیشه از نبرد ماندلا علیه نژاد پرستی حمایت کرده  و همیشه با دستگیری او مخالف بوده است. این آن حرفی است که  آمریکا  تا امروز هم رسما اعلام می کند. حتی باراک اوباما  هم بر همین دروغ صحه گذاشت. به همین دلیل در دیداری که او در ژوئیه سال گذشته از آفریقای جنوبی کرد با اعتراضات شدید روبرو گشت. او با ماندلا که  مدعی است سرمشق زندگی او بوده است، هیچگاه شخصا روبرونشد .  ولی امروز از آن انقلابی که 27 سال از زندگیش را در زندان سپری کرد تجلیل می کند، از مردی که تحت تعقیب  رژیم تبعیض نژادی قرارداشت و با  کمک سازمان اطلاعاتی آمریکا دستگیر و   زندانی شد .

هیچ نظری موجود نیست: