نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آذر ۱۲, سه‌شنبه

بدهي‌های بابك زنجاني بيش از عايدات تفاهمنامه ژنو
 
مصدق! راحت بخواب نفت ديگر «ملي» نيست
 
گزارشي از گفت و گوي «قانون» با فواد صادقي درباره معماي يك ميلياردر
 
گروه سياسي ، عليرضا شاكر- «داريم شاد و پخته می‌ميريم» مثل قورباغه آب پز . قورباغه اي بر آمده از مطالعات زيست شناختي و مشهور در بين علماي سياست و جامعه شناسي . مطالعات زیست شناختی نشان داده  که اگر قورباغه ای را در ظرفی بیندازیم و آن ظرف را با آب محیط زندگی‌اش پر کنیم و بعد آب را آرام آرام گرم کنیم قورباغه سر جایش می‌ماند و هیچ واکنشی نسبت به افزایش تدریجی حرارت (تغییر محیط) نشان نمی دهد. تا این که آب به جوش مي‌آید و قورباغه مي‌میرد. شاد و پخته مي‌میرد.
فساد و دزدي در ايران هم جامعه ما را با سرنوشتي مشابه مواجه كرده است. غمگين و متضرر از فساد اقتصادي ناظر وقايع پرسش‌برانگيز هستيم. حتي روزنامه نگاران هم چندان به سوي افشاگري روي نمی‌آورند و  از عواقب تلخ احتمالي در هراس هستند. اما در اين ميان هستند روزنامه نگاران افشاگري كه همچنان به اين‌گونه موضوعات می‌پردازند.
  سمفوني گوشخراش دزدي و فساد
دزدي و فساد جامعه را به تباهي می‌كشاند . ائمه در روايات و احاديث متعدد به لزوم پرهيز از فساد در جامعه تاكيد دارند . انقلاب اسلامی‌نيز  همواره به‌دنبال جامعه‌اي سالم و عاري از تباهي بوده‌است. رهبري انقلاب نيز طي سال‌هاي اخير بارها بر لزوم مقابله با اين ثروت ها و فساد و دزدي تاكيد كرده‌اند. با اين حال سمفوني گوشخراش دزدي و فساد همچنان در حال نواختن است . ثروت‌های بادآورده بسياري را پولدار می‌كند و پول بيت المال در جيب افرادي معدود ريخته می‌شود. افرادي كه از قضا بيشترشان هم جوان هستند و هم جوياي نام . از شهرام جزايري 29 ساله ( در زمان دستگيري ) تا مه آفريد 43 و فاضل خداداد (اعدام شده در ماجراي اختلاس مرتضي رفيق دوست ) براي كسب ثروت رشوه ها دادند و از اختلاس 123 ميلياردي (سال 1381)  تا فساد مالي 3 هزار ميلياردي ( سال 1390) . اما برخي از آن جوانان يك شبه پولدار شده هنوز به محضر عدالت كشانده نشده اند، مانند بابك زنجاني 43 ساله !؟
اين جوان هم سن و سال مه آفريد امير خسروي اما با يك تفاوت كوچك؛ بدهي بابك زنجاني ( بنا به گفته خودش ) 30 هزار ميليارد تومان است يعني دقيقا 10 برابر پرونده مه آفريد. ثروت بابك زنجاني بنا به گفته خودش 10 ميليارد دلار است . يعني بيش از 2 برابر تفاهمنامه‌اي ملي . يعني تفاهمنامه ژنو به ميزان  4 ميليارد و دويست ميليون دلار.
  تصويري مغشوش از جواني خوش تيپ
بابک زنجانی تصویری از خود ارائه مي‌دهد که نه تنها ستایش‌آمیز است بلکه مي‌تواند  الگوی جوانان کشور هم باشد. او مي‌گوید که بچه راه‌آهن است. پدرش کارمند راه آهن و از موسسان شرکت تی بی تی بوده و وضع مالی خانوادگی ایشان هم بد نیست. با اینکه تک پسر بوده ولی از زمان تحصیل در هنرستان در بازار کار کرده به‌طوری‌که قبل از سربازی حدود 100 میلیون سرمایه داشته است. در اواخر سربازی به بانک مرکزی منتقل مي‌شود و راننده مرحوم نوربخش مي‌شود. تا ورشكستگي و به زندان افتادن. رفتن به تركيه و تجارت در آنجا و بازگشت به ايران و عهده داري مبادله نفت ، طلا و ارز در سطحي بسيار عجيب و غريب. اما واقعيت اين است كه  گفته‌های بابك زنجاني چهره‌اي  مغشوش و مه آلود از جواني خوشتيپ و خوش‌خنده  به نمایش مي‌گذارد . او به طرز عجيبي از ذكر دقيق تاريخ وقايع و رويدادهاي زندگي اش طفره می‌رود تا جايي كه رضا زندي خبرنگار مجله آسمان كه يكي از تفصيلي‌ترين گفت و گوها را با بابك زنجاني داشته  در بخشي از مصاحبه خود ميلياردر جوان را مورد خطاب قرار داده و می‌گويد: « تا اینجای مصاحبه، یک نکته برایم جالب است. آقای زنجانی که کاسبی مي‌کند و کارهای بانکی بزرگ انجام مي‌دهد، آن وقت تاریخ‌های مهم زندگی اش به دقت یادش نیست! »
  افشاگري عليه آقاي ميلياردر
در 43 سالگي چگونه می‌شود به ثروتي اينچنين رسيد؟ آقاي خوش‌تيپ و بور با خنده می‌گويد : خدا خواست .  اما فقط پاي «خدا» درميان بوده؟ آيا خداوندتبارك و تعالي تنها براي بابك زنجاني خواسته است؟ وقتي اين را به فواد صادقي می‌گويم می‌خندد و  سر می‌چرخاند.
فواد صادقي، روزنامه نگار جنجالي و سردبير سايت افشاگر بازتاب و بازتاب امروز بود كه هر دوي آنها فيلتر شدند. بعد از يكي از بازداشت‌های صادقي رسانه ها مدعي شدند پاي بابك زنجاني در ميان است. خودش البته اين را تاييد يا رد نمی‌كند ولي به ماجراي تماس آقاي «ش» اشاره كرده و می‌گويد«اين آقا ابتدا خواست ما را تطميع كند ولي وقتي ناكام ماند تهديد كرد.»
فواد صادقي كه هم اكنون در اداره سايت فيلتر شده « آينده آنلاين» مشاركت دارد در ماجراي استيضاح وزير كار دولت دهم در مجلس شوراي اسلامی‌نيز اسنادي را منتشر كرد. در آن زمان احمدي ن‍‍ژاد وقتي به مدعي باج‌خواهي برادر علي لاريجاني از مرتضوي در يك پرونده شد از فردي به‌نام «ب . ز» نام برد . تا آن زمان بابك زنجاني تقريبا در حاشيه بود. ولي آن روز و در حالي‌كه هنوز احمدي نژاد در حال سخنراني بود، آينده آنلاين نام فرد مورد اشاره او را افشا كرد و به معناي واقعي بابك زنجاني را به دردسر انداخت.  او در سایت فیلتر شده بازتاب امروز نه تنها اسناد و مدارکی از برخی مسائل مالی منتشر کرد بلکه با رسانه ای کردن تصاویر بابک زنجانی در جمع اسلحه به‌دستان تصویری گانگسترگونه از وی به نمایش گذاشت. شاید یکی از دلایل سرمایه گذاری بابک زنجانی در امور فرهنگی، ورزشی و ورود به عرصه هایی مانند سینما و باشگاه‌داری زدودن چنین تصویرهايي است.
به هر حال براي تهيه اين گزارش به دفتر 50 متري صادقي رفتم، او پشت میزی که در دفاتر مشابه جای منشی است نشسته و  آب و تاب اسناد و مداركي را كه در پوشه داشت برايم نشان می‌داد و من با خود فكر می‌كردم  بابك زنجانی تنها با فروش ساعت 100 میلیون تومانی‌اش مي‌تواند دفتر کار صادقی را  معامله کند. پس او با چه اميدي به اين جدال وارد شده است.
فواد صادقي کمتر لبخند مي‌زند . بیشتر از حرف زدن سکوت مي‌کند و شمرده شمرده و به قول دکتر روحانی بلند و رسا سخن مي‌گوید.  بر عكس بابک زنجانی كه به نوشته خبرنگار آسمان ، صدایی نازک دارد و البته پر خنده و قهقهه.  البته صادقي، تا به‌حال چند بار دستگير و آزاد شده است و می‌گويد كه به اين شيوه عادت دارد و سعي می‌كند با داشتن سندهاي قوي پاسخگوي مقامات امنيتي و قضايي باشد.
  مصدق! راحت بخواب نفت ديگر «ملي» نيست
يكي از مسائل مرتبط با بابك زنجاني تغيير قانون نفت در سال 1390 است. محمد مصدق كه بعد از آن در تاريخ ايران به نامی‌ماندگار تبديل شد كه بعد از كش و قوس‌های بسيار توانست نفت، ثروت ملي ايرانيان را ملي كند . او اما خيلي زود هزينه اين خدمت خود را پرداخت و با كودتايي آمريكايي از تخت نخست وزيري پايين كشيده شد. پيرمرد به روستاي احمد آباد تبعيد شد و همانجا به استقبال مرگ رفت و بدين ترتيب دوراني نوستالژيك در تاريخ معاصر ايران رقم خورد. موقعيتي آميخته از افتخار ملي شدن نفت و آه و حسرتي از سرنوشتي تلخ براي رهبر جنبش . شايد به‌خاطر همين نگاه است كه ايراني ها هنوز هم كه هنوز است نمی‌توانند ماجراي كودتاي 28 مرداد سال 1332 را فراموش كرده و آمريكايي ها را ببخشند .
اما گويا هنوز خيلي ها خبر ندارند كه حدود 2 سال پيش براي نخستين بار نفت از انحصار ملي در آمد. آن هم كاملا قانوني و با همكاري قواي نظام. بدنبال افزايش تحريم‌های حوزه انر‌ژي بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران در گزارشی رسمی اعلام کرده است که صادرات نفت خام در سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۹ نسبت به سه ماهه قبل از آن، هفت درصد کاهش يافته است.

 بر اساس گزارش بانک مرکزی که در هفته جاری منتشر شد، صادرات نفت خام ايران در سه ماهه چهارم سال ۱۳۸۹، با هفت درصد کاهش به زير دو ميليون بشکه در روز رسيده و رقم يک ميليون و ۹۹۵ هزار بشکه را به ثبت رسانده است. اين آمار در حالی منتشر می شود که مدير عامل شرکت ملی نفت ايران ميزان صادرات روزانه نفت خام کشور را بيش از دو ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرده بود. رستم قاسمي‌وزير نفت وقت هم در همان زمان تحريم‌های بين المللی عليه ايران را «فرصت بسيار مناسبی برای توسعه کشور» عنوان کرده و گفته بود «دشمنان در برنامه‌ريزی خود برای تحريم ايران در گام اول جلوگيری از فروش نفت ايران را هدف قرار دادند اما مرغوبيت نفت ايران همواره مانع از تحقق اين هدف دشمنان می‌شود.» گويا وي از برنامه مجلس براي تغيير قانون خبر داشته است.
مجلس شورای اسلامی با تصويب بخشی از لايحه بودجه در سال ۱۳۹۱ به بخش خصوصی اجازه داد تا نسبت به واردات و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی اقدام کند و اينچنين بود كه اقدام افرادي مانند بابك زنجاني رخت قانون بر تن گرفت.
 زنجاني تحت حمايت كيست ؟
زنجاني در گفت‌و‌گو با آسمان از ارتباطش با‌هاشمي‌رفسنجاني سخن مي‌گويد، موضوعي كه دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت آنرا تكذيب مي‌كند. اما ماجرا محدود به اين نيست روزنامه «وطن‌امروز» متعلق به بذرپاش نماينده نزديك به احمدي نژاد نيز با انتشار خبري تلويحا از ديدار بابك زنجاني و حسن روحاني خبر مي‌دهد. اين روزنامه گرچه اسمي‌از آن «مقام عاليرتبه اجرايي» نبرد ولي انتشار اين خبر از سوي برنامه 20:30 بر اين ادعا كه پاي روحاني در ميان است دامن زد. ادعايي كه هنوز از سوي دفتر رئيس جمهور تائيد يا تكذيب نشده است ! زنجاني البته سعي اش بر اين است كه بگويد چهره اي غير‌سياسي و كاملا اقتصادي است. اما آنچه او نتوانسته كتمان كند به اوج رسيدنش در دوره احمدي‌نژاد است او تنها بر اين ادعا پاي فشرده است، كه از سال‌ها قبل از احمدي‌نژاد وارد كار اقتصادي شده. همه مصاحبه‌هاي بابك زنجاني را وقتي زير و رو مي‌كنيد مي‌بينيد كه وی در دوره احمدي ن‍ژاد صفرهاي ثروت ميلياردي اش را بيشتر كرده است. اينكه رقم واقعي بدهي بابك زنجاني چقدر است و چه ميزاني از اين بدهكاري را خود او مي‌پذيرد و چه مبلغ ديگري همچنان بلاتكليف است، هنوز مشخص نيست. فواد صادقي اين پرسش را چنين پاسخ مي‌گويد: بابك زنجاني حامياني دارد. اين جريان متولد ماجراي تحريم‌هاست. به اين معنا كه بعد از افزايش دامنه تحريم‌ها و عملي شدن تحريم‌هاي بانكي و مالي تمهيداتي براي دور زدن تحريم‌ها انديشيده شد كه نوع اجراي آن فساد انگيز شد. بابك زنجاني مولود همان ايام است. او به بهانه اينكه توانايي دور زدن تحريم‌ها را دارد از امكانات بسياري بهره برده و تحت حمايت افراد مختلف قرار گرفت. صادقي از اين جريانات و نهادها و همچنين اسامي‌مرتبط نام مي‌برد و به بابك زنجاني و عقبه آن توصيه مي‌كند: بهتر است قبل از اينكه دستگاه قضايي وارد عمل شود وي پول بيت‌المال را برگرداند. او مي‌گويد: «اگر چنين نكند احتمالا فرار خواهد كرد. لذا بهتر است نهادهاي امنيتي او را تحت مراقبت ويژه قرار دهند.» اما ظاهرا فواد صادقي خوشبين است. چرا كه هنوز پاي بابك زنجاني به دادگاه كشيده نشده فردا (سه شنبه) صادقي بايد در دادگاه حاضر شود و درباره چرايي انتشار برخي مطالب عليه آقاي ميلياردر پاسخگو باشد.

 

هیچ نظری موجود نیست: