نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۱۲, یکشنبه

سنگ نگاره های پنج هزار ساله اردکان در مراسم عروسی دیده شدند


سنگ‌نگاره‌های پنج تا 10 هزار ساله‌ اردکان یزد که مدتی پیش در یک منطقه باستانی کشف شده بودند و قرار بود در موزه فرهنگ اردکان نگهداری شوند، اکنون به عنوان صندلی در مجالس ازدواجی که یک مرکز فرهنگی هنری برگزار می کند، کاربرد دارند.
 

به گزارش خبرنگار مهر،  محوطه‌ تاریخی مفیدی 50 کیلومتر با مرکز شهرستان اردکان در استان یزد فاصله دارد و در این محوطه  حدود چهار سال پیش‌ سنگ نگاره هایی کشف شد که 5 تا ده هزار سال قدمت داشتند.  این سنگ‌نگاره‌ها شامل 52 نقاشی مانند صحنه‌هایی از شکار‌ بزکوهی‌، یوزپلنگ و نقوش باستانی بود منتها به‌دلیل نداشتن شرایط امنیتی مناسب، افراد بسیار کمی از وجود محوطه‌ مفیدی و موقعیت جغرافیایی منطقه اطلاع داشتند. با این وجود این محوطه در فهرست آثار ملی ثبت شد.
تا اینکه آبان ماه سال گذشته معاون میراث فرهنگی یزد در گفتگو با خبرنگار مهر از تخریب این سنگ نگاره های چند هزار ساله  خبر داد و گفت: پس از آنکه یکی از متخلفان به بهانه پیدا کردن معدن در حوالی شهرستان اردکان محوطه تاریخی چند هزار ساله ای به نام مفیدی را با لودر و بیل مکانیکی به صورت کامل تخریب کرد موضوع را در دو بخش کارشناسی و حقوقی پیگیری کردیم. گروهی از کارشناسان به محل اعزام شدند و بخشی از سنگها را که روی هم تلنبار شده بود بررسی کردند.
کارگر بیان کرد: این سنگ نگاره ها با تدابیر امنیتی و حفاظتی به نمایندگی میراث فرهنگی در یزد منتقل شد تا تصمیم گرفته شود که یا مولاژی از آنها به محوطه ارسال شود و یا به نحو دیگری از آن حفاظت به عمل آید.
اما اکنون بعد از گذشت یک سال از آن زمان، این سنگ نگاره ها که دارای نقوش حیوانی هستند، در گوشه ای از یک مکان فرهنگی هنری که از آن محوطه برای برگزاری مراسم عروسی، همایش و کلاس آموزشی استفاده می شود، دیده شده اند که در بسیاری از مواقع از این سنگ های چند هزار ساله به عنوان نشیمن گاه استفاده می شوند!
در این مکان، قرار بود موزه فرهنگ نیز افتتاح شود به همین علت سنگ نگاره های کوچک تر  در راهروی این مکان فرهنگی و درست پشت درهای بسته موزه قرار دارند تا زمان این موزه افتتاح  و سنگ نگاره ها به داخل موزه انتقال داده شوند اما سنگ نگاره هایی که بزرگتر بودند و امکان جابه جایی آنها مشکل تر بوده در حیاط این مرکز فرهنگی و هنری قرار دارند.

هیچ نظری موجود نیست: