نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ آبان ۳, جمعه

بیست تصویر آماتور که دنیا را در دو قرن اخیر تکان داده است

بیست تصویر آماتور که دنیا را در دو قرن اخیر تکان داده است

 
از نبرد نرماندی در جنگ جهانی تا بهار عربی. اینها تماما بخشی از تاریخ قرن بیستم و بیست یکم است که به قلم تصویر در آمده اند؛ یعنی پس از آنکه انسان امکان ثبت تاریخ را به وسیله تصاویر متحرک ایجاد کرد.
در این دوران نیز فیلم های حرفه ای زیاده ساخته شدند، فیلم های رسمی و دولتی، فیلم هایی با هدف پروپاگاندا، فیلم هایی که روزنامه نگاران آنها را ثبت کرده اند، اما در این میان فیلم های آماتوری نیز هستند که تاریخ ساز شده اند. عده ای به این خاطر که در مناسبترین زمان در مناسبترین مکان بوده اند و برخی نیز به این دلیل که روزنامه نگاران اجازه حضور در آنجا را نداشته اند.
«ناظران» در فرانس24 که از زمان آغاز برنامه خود در این شبکه به طور اختصاصی به بررسی ویدئوها و تصاویر آماتور میپردازد، تصاویر آماتوری که طی حدود یک صد سال گذشته، دنیا را تکان داده اند را انتخاب کرده است.
 
 1939-1945 آلمان: در مخفیگاه آدولف هیتلر
اولین تصاویر آماتور که از وقایع و اتفاقات مهم گرفته شده به نوعی به جنگ جهانی دوم برمیگردند. به یاد ماندنی ترین ویدئوهای آماتور این دوره بی شک، ویدئوهایی است که توسط اوا بران معشوقه آدولف هیتلر از محل اقامت او در آلپ گرفته شده. این ویدئوها نگاهی به درون قدرت مرکزی حزب نازی دارند، جایی که تصمیم های مهم گرفته میشده. این تصاویر در سال 2010 در یک فیلم مستند ساخته ایزابل کلارک و دنیل کاستل جمع آوری شده اند.
 
 
1955 فرانسه: فاجعه در پیست اتومبیلرانی
 بیست و سومین دوره مسابقات اسطوره ای اتومبیلرانی فرانسه، به هولناکترین حادثه تاریخ ورزش اتومبیلرانی بدل شد. در این مسابقه مرسدس شماره 20 و راننده فرانسوی آن پیر لوگ به آستن مارتینی که در حال عبور بود برخورد کرد، خودروها هر کدام به گوشه ای پرت شدند و خودروی مرسدس بنز به میان تماشاچیان پرت شد، 80 نفر از جمله راننده این خودرو کشته شدند. تنها کسی که توانست این حادثه را ثبت کند یک آماتور بود که بر حسب اتفاق در کنار زمین مسابقات در حال فیلمبرداری بود.
 
 
 
امریکا: ترور جان اف کندی رییس جمهور امریکا
بی شک این فیلم، مشهورترین فیلم آماتور تاریخ است. چون فیلمی که توسط آبراهام زپرودر گرفته شده تنها شاهد تصویری از ترور جان اف کندی رییس جمهور امریکا1936
توسط لی هاروی استوالد در روز 23 نوامبر سال 1963 در خلال بازدید از دالاس است. این فیلم طی چند روز در تمام دنیا منتشر شد تا ثابت کند، با هر چه بیشتر مردمی شدن دوربین های فیلم برداری و عکس برداری هر کسی میتواند بخشی از تاریخ که میتواند بی نهایت مهم باشد را ثبت کند. شاید این ویدئو را بتوان محل تولد ایده استفاده از ویدئوهای آماتور به عنوان شاهدی بر اخبار حرفه ای روزنامه نگاران خواند. ویدئویی که مجله «لایف» آن را 150 هزار دلار از زپرودر خریداری کرد.
 
 
 
1981 ایتالیا: تلاش نافرجام برای ترور پاپ ژان پل دوم:
نزدیک به سه سال پس از انتخاب پاپ ژان پل دوم به این مقام، او مورد سوء قصد یک مرد اهل ترکیه به نام مهمت علی اگسا قرار گرفت. در تاریخ 13 می سال 1981 در میدان سنت پیر در رم، این مرد به سمت رهبر کلیسای کاتولیک شلیک کرد. ویدئوی آن توسط یک فرد آماتور گرفته شد. در ویدئوی زیر که نسخه ای از فیلم اصلی است که از شبکه ای بی سی امریکا منتشر شده لحظه حمله از ویدئو حذف شده است و تنها قبل و بعد از آن پخش شده.
 
 
1989 چین: سرکوب قیام میدان تین آن من
15 آوریل تا 4 ژوین سال 1989، دانشجویان، روشنفکران و تحولخواهان چینی دست به تظاهراتی در میدان تین آن من در چین پکن زدند و خواستار اصلاحات دموکراتیک و از بین بردن فساد مالی در چین کمونیست شدند. در روز پایانی دولت تصمیم گرفت ارتش را برای پایان دادن به معضل، به این میدان اعزام کند. در این روز ویدئوی معروفی که طی آن یک مرد در مقابل تانک های در حال حرکت ایستاده است متولد شد. عکس هایی که توسط یک سرباز دو روز بعد از این سرکوب گرفته شده بودند نیز برای اولین بار در سال 2012 توسط یک وبلاگ نویس چینی و همینطور «ناظران» منتشر شد.
 
 
1991 امریکا: ضرب و شتم رادنی کینگ
 روز 3 مارس سال 1991 رادنی کینگ یک سیاه پوست امریکایی در حال رانندگی در لس آنجلس بود. او الکل زیادی نوشیده بود و پلیس به همین موضوع مشکوک میشود و از او میخواهند که خودرو را متوقف کند. او به دستور پلیس توجهی نمیکند. پلیس او را تعقیب میکند و نهایتا توسط افسرهای لس انجلسی دستگیر میشود. پلیس های امریکایی او را به شدت مورد ضرب و جرح قرار میدهند، بدون آنکه بدانند یک شهروند عادی درحالی فیلم برداری از آنها است. این ویدئو طی چند روز تمامی شبکه های تلویزیونی دنیا را درنوردید، اما پلیس های خاطی چندان مورد پیگرد قرار نگرفتند، اتفاقی که به اعتراضات گسترده و تاثیرگذار سال 1992 در لس آنجلس منجر شد.
 
 
2000 سقوط هواپیمای کنکورد
 روز 24 ژوییه سال دوهزار، هواپیمای کنکورد از فرودگاه رواسی در فرانسه راهی نیویورک شد. در واقع این هواپیما آخرین پرواز خود را تجربه کرد. زمانی که این هواپیما از زمین جدا شد، چرخ هایش آتش گرفت، آتشی که به تمام هواپیما سرایت کرد و 113 کشته برجای گذاشت. اندراس کسگرگلی یک دانشجوی لهستانی که علاقه خاصی به هواپیما و این صنعت داشت در این محل بود و این تصویر را با دوربین خود گرفت، عکسی که خبرگزاری رویترز آن را از وی خریداری کرد.
 
 
2001 امریکا: حملات تروریستی به برج های دوقلو
 هزاران تصویر از حمله تروریستی به برجهای دوقلو گرفته شده است اما تنها یکی از آنها حاوی تصاویری از اولین حمله و برخورد اولین حمله به برج های دوقلو است.
در یازدهم سپتامبر سال 2001 دو فرانسوی در حال ساخت یک فیلم مستند درمورد آتش نشانان نیویورکی تنها چند صد متر آن طرف تر از برج های دوقلو بودند، آنها توانستند بر حسب اتفاق برخورد اولین هواپیما با برج های دقلو را ثبت کنند. در حالی که تمامی فیلم های دیگر یازدهم سپتامبر، تنها حاوی برخورد هواپبمای دوم در آن روز با برج های دوقلو است.
 
 
2004 عراق: شکنجه زندانیان در ابوغریب
 در ابتدای سال 2004 تصاویری که نشان دهنده شکنجه زندانیان در زندان ابوغریب بود دنیا را تکان داد. زندانی در غرب بغداد و در کنترل نیروهای امریکایی. در این عکس ها زندانیان عراقی در سال 2003 دیده میشدند. در این تصاویر شکنجه و تحقیر این زندانیان توسط ارتش امریکا مشخص بود.
این عکس ها ضربه بزرگی به تصویر امریکا در سطح بین المللی و به خصوص کشورهای عربی زد. یکی از مشهورترین این عکس ها، تصویری از یک زندانی است که سرش پوشانده شده دستانش صلیب وار بسته شده و دستگاه شوک الکتریکی به او وصل است.
 
 
2004 اقیانوس هند: سونامی اندونزی
در پی یک زلزله در اقیانوس هند به قدرت 9.1 درجه ریشتر، یک سونامی کشورهای اندونزی، سریلانکا و تایلند را فرا گرفت. فاجعه ای که 220 هزار کشته برجای گذاشت. بسیاری از این کشته شدگان توریست هایی بودند که از اقصا نقاط دنیا به آنجا سفر کرده بودند و بسیاری دیگر نیز روستاییان و مردم محلی بودند. اینگونه بود که تمامی دنیا در پی این اتفاق داغدار شد.
 
 
2005 انگلیس: حمله تروریستی به لندن
چشمان ما باشید. این پیغامی بود که بی بی سی خطاب به مسافران خطوط مترویی که توسط مسلمانان تندرو مورد حمله تروریستی قرار گرفته بود، پخش شد. حمله ای در روز 7 ژوییه سال 2005 که به 57 کشته و 700 مجروح انجامید. این شبکه انگلیسی صدها ویدئو و عکس که توسط تلفن های همراه مردم گرفته شده بودند دریافت کرد. پیشرفتی شگرفت در زمینه «شهروند خبرنگاری».
در حالی که در لحظات مختلف وقوع این فاجعه هیچ روزنامه نگاری در آن محل حضور نداشت، این شبکه توانست صدها ویدئوی آماتور از لحظات مختلف این حمله تروریستی از سوی مردم عادی دریافت کند.
 
 
2007 فرانسه: یک ویدئوی آماتور ادعای پلیس را رد کرد
25 نوامبر، محسن سهولی 15 ساله و لرامی سمورا 16 ساله، توسط پلیس زیر گرفته شدند، این اتفاق در حالی در ول دواز یکی از شهرهای اطراف پاریس رخ داد که دو نوجوان سوار بر یک موتور سیکلت بودند و کلاه ایمنی نیز به سر نداشتند. پلیس مدعی شد خساراتی که روی خودروی آنها دیده میشود پس از تصادف ایجاد شده است اما ویدئویی که توسط یکی از ساکنان آن محل گرفته شده بود نشان میداد خودرو درست در همان وضعیتی است که عکاسان حرفه ای رسانه ها چند ساعت بعد آن را به تصویر کشانده اند. اینگونه بود که مسوولیت نیروهای پلیس در فاجعه ای که رخ داده بود و به نحوی پلیس در حال شانه خالی کردن از آن بود اثبات شد. این اتفاق به دو روز شورش در این شهر منجر شد.
 
2007 پاکستان: ترور بی نظیر بوتو
در کارزار انتخابات پارلمانی پاکستان که قرار بود در ژانویه سال 2008 برگزار شود. نخست وزیر اسبق این کشور، بینظیر بوتو طی یک حمله انتحاری در محل برگزاری میتینگ حزبش کشته شد.
 
 
2008 چین: سرکوب تبتی ها
دهم مارس سال 2008 چند ماه مانده به بازی های المپیک پکن، ساکانان لهاسا در استان تبت چین دست به یک تظاهرات زدند و خواستار آزادی زندانیان تبتی ای شدند که از سال 2007 توسط دولت چین بازداشت شده بودند. روز 14 مارس این جنبش مبدل به یک شورش کامل علیه حضور دولت چین در منطقه تبت شد. تصاویر زیادی از این شورش منتشر نشد اما این ویدئو یکی از ویدئوهایی بود که از اتفاق مخابره شد و خشونت سرکوب این اعتراضات را توسط دولت چین به نمایش گذاشت.
 
 
2009 ایران: ندا سمبلی از جنبش سبز ایران
انتخاب مشکوک محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور ایران که بسیاری از مردم و اپوزسیون این کشور معتقد به تقلب در انتخاب او بودند، به موجی از اعتراضات و تظاهرات خیابانی مردم ایران منجر شد، تحولاتی که به جنبش سبز ایران معروف شد. حضور صدها هزار و گاها میلیون ها ایرانی معترض در خیابان که پس از انقلاب سال 1979، هیچ گاه مشابهش دیده نشده بود.
این تظاهرات به شدت با سرکوب دولت ایران مواجه شد و در میان کشته شدگان این سرکوب شدید یک دختر زیبا و جوان که توسط گلوله کشته شد، مبدل به یک سمبل و «آیکون» شد، دختری به نام ندا.
 
 
2010 تونس: تظاهرات کنندگان سیدی بوزید بهار عرب را جرقه زدند
17 دسامبر محمد بوعزیزی که از دست پلیس برآشفته بود خود را آتش زد. پلیسی که بساط فروش سبزیجات او را توقیف کرده و کشیده ای هم به او زده بود. اینگونه بود که بهار عرب از شهری بسیار کوچک در تونس متولد شد و ناظران اولین رسانه ای فرانسوی بود که تظاهرات و راهپیمایی های مردم تونس را مورد توجه و پوشش خبری خود قرار داد.
 
 
2011 ژاپن:سونامی
 11 مارس یک زلزله به قدرت 9 ریشتر باعث به وجود آمدن یک سونامی در ژاپن شد. سونامی ای که مرکز اتمی فوکوشیمای این کشور را تخریب کرد و همراهی این اتفاق با اشتباهات تکنسین های این سایت هسته ای در سرد کردن هسته راکتور اتمی، یک فاجعه هسته ای را در این گوشه از دنیا رقم زد. فیلم های آماتور بسیار زیادی از این فاجعه از سوی شهروندان ژاپنی منتشر شد
 
 
2011 سوریه: انقلابی که مبدل به جنگ داخلی شد
در سایه سقوط رژیم های تونس و مصر طی بهار عربی، مردم سوریه نیز طی تظاهرات هایی مخالفت خود را با بشار اسد نشان دادند. تصاویری که روز 26 آوریل از تظاهرات مردم توسط ویدئوهای آماتور به جهان مخابره شد شاید اولین جرقه تبدیل یک اعتراض مسالمت آمیز به یک جنگ داخلی بود. زمانی که نیروهای دولتی بی وقفه مردم را به گلوله بستند.
 
 
 
2011 لیبی: مرگ معمر قذافی
پس از سقوط پایتخت لیبی و به کنترل در آمدن آن توسط شورشی های این کشور. کلنل قذافی که از سال 1969 مرد اول لیبی بود نهایتا توسط شورشی ها زنده دستگیر شد، اما تنها چند ساعت بعد خبر مرگ او مخابره شد. ویدئویی از لحظات بازداشت او منتشر شد که وضعیت بسیار شوکه آور او در ویدئو توسط یکی از شورشی ها به تصویر کشیده شده بود.
 
 
2012 فرانسه: حمله به خانه یک تروریست اسلام گرا
محمد مراح تروریست23 ساله اسلام گرای فرانسوی، پس از به قتل رساندن هفت یهودی از جمله سه کودک، در منزلش مورد محاصره پلیس قرار گرفت. محاصره ای که نهایتا به مرگ او منجر شد. یکی از همسایه های محمد مراح لحظات حمله به خانه او را ثبت کرد.
 

هیچ نظری موجود نیست: