نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مهر ۲۲, دوشنبه

رئیس بانک جهانی: آمریکا فقط چند روز با فاجعه اقتصادی فاصله دارد

رئیس بانک جهانی: آمریکا فقط چند روز با فاجعه اقتصادی فاصله دارد

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی، از دولت آمریکا و حزب جمهوری‌خواه این کشور خواست، هرچه زودتر به بحران بودجه در ایالات متحده پایان دهند. وی هشدار داد، این بحران تا چند روز دیگر می‌تواند به فاجعه اقتصادی جهانی منجر شود.
جهانیان با بی‌صبری و نگرانی به مناقشه میان دولت آمریکا و حزب جمهوری‌خواه پیرامون تصویب بودجه این کشور چشم دوخته‌اند و خواستار پایان دادن هرچه سریع‌تر به این بحران هستند.
جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی، در رابطه با پیامدهای فاجعه‌بار این بحران برای اقتصاد جهانی، روز جمعه گذشته (۱۱ اکتبر) گفته است: «ما فقط پنج روز با یک لحظه‌ی بسیار خطرناک فاصله داریم.»
به گزارش خبرگزاری رویترز، جیم یونگ کیم به هشدار گفته است که اگر تا روز پنجشنبه آینده (۱۷ اکتبر) طرفین مناقشه در آمریکا نتوانند به توافق برسند، افزایش نرخ بهره اقتصاد جهانی را تهدید خواهد کرد و این امر بی‌اعتمادی اقتصادی و کاهش نرخ رشد را در پی خواهد داشت.
از نظر رئیس بانک جهانی، این امر نه تنها برای کشورهای در حال رشد فاجعه‌‌بار است، بلکه کشورهای صنعتی نیز از پیامدهای سنگین آن در امان نخواهند بود.
پیشتر وزیران امور دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ و صندوق بین‌المللی پول هشدار داده بودند که طرفین مناقشه در واشنگتن باید به موقع به توافق برسند تا مانع از گسترش این بحران به اقتصاد جهانی شوند.
در پی مخالفت محافظه‌کاران تندرو به رهبری جناح "تی پارتی" جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان با لایحه بودجه دولت اوباما، از اول اکتبر بدین سو اغلب نهادهای دولتی ایالات متحده تعطیل اعلام شدند. در پی آن دولت اوباما مجبور شد بیش از ۷۰۰ هزار کارمند دولت را به مرخصی بدون حقوق بفرستد.
از نظر کارشناسان و سیاستمداران آمریکا، جناح افراطی حزب جمهوری‌خواه به رهبری "تی پارتی"، دولت را به گروگان گرفته تا باراک اوباما از اجرای قانون بیمه و خدمات درمانی صرف‌نظر کند.
جناح راست‌گرای "تی پارتی" در میان جمهوری‌خواهان، مخالف هرگونه دخالت دولت در امور اجتماعی است. این حزب از سوی محافل بسیار ثروتمند ایالات متحده حمایت می‌شود.
در صورتی که طی چند روز آینده توافقی میان حزب دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در مناقشه بر سر تصویب بودجه دولت حاصل نشود، این تهدید وجود دارد که اقتصاد ملی آمریکا از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) اعتبار مالی خود را از دست بدهد.
جک لیو، وزیر امور دارایی آمریکا، در برابر یک کمیسیون صندوق بین‌المللی پول اعتراف کرد که حیثیت آمریکا به عنوان "جزیره مطمئن" مالی جهان در خطر است.
ولفگانگ شویبله، وزیر امور دارایی آلمان، روز شنبه (۱۲ اکتبر) در حاشیه اجلاس وزیران دارایی کشورهای گروه ۲۰ در واشنگتن ابراز امیدواری کرد که این اختلاف طی روزهای آتی برطرف شود. وی پیش از این گفته بود که عدم توان بازپرداخت بدهی‌ها توسط دولت ایالات متحده در واقع "غیرقابل تصور" است و پیامدهای آن را "به دشواری می‌توان محاسبه کرد".


منبع: دویچه‌وله

هیچ نظری موجود نیست: