نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مهر ۶, شنبه

ماجرای انحلال مدرسه دانش آموزان پنج روستای پلدختر

ماجرای انحلال مدرسه دانش آموزان پنج روستای پلدختر
انحلال مدرسه شهید عادلی روستای زورانتل شهرستان پلدختر که میزبان دانش آموزان پنج روستای این منطقه است موجب واکنش مردم و در مقابل پاسخ های مسئولان به این گلایه ها شد.
به گزارش خبرنگار مهر، اعضای شورای روستای زورانتل و اهالی روستاهای بردگلان سوخته، کلات زیودار، زورانتل زیودار  و یگانه با حضور در خبرگزاری مهر در شهرستان پلدختر خواستار بررسی موضوع انحلال مدرسه شهید عادلی این منطقه شدند.
در این راستا خبرنگار مهر با حضور در این روستا با مردم گفتگو کرد و در جریان جزئیات این ماجرا قرار گرفت. مردم منطقه که به شدت از انحلال مدرسه خود گلایه مند بودند خواستار پیگیری برای رفع مشکل به وجود آمده شدند.
انحلال مدرسه و انتقال دانش آموزان به روستای دیگر
عضو شورای اسلامی روستای زورانتل با یادآوری اینکه این روستا از توابع بخش معمولان است و نزدیک به  400 خانوار جمعیت دارد، می گوید: اکثر مردم منطقه به کشاورزی و دامپروری مشغول و به لحاظ معیشتی با مشکلات اقتصادی درگیر هستند.
مسعود کرموند یادآور می شود که دانش آموزان پنج روستای دیگر که در اطراف این روستا وجود دارد برای تحصیل به مدرسه شهید عادلی می آمدند و این روستا به عنوان مرکز قلمداد می شده است که با آغاز سال تحصیلی این مدرسه از سوی اداره آموزش و پرورش معمولان منحل شد.
وی دلیل تعطیلی این مدرسه را تعداد کمتر از 40 دانش آموز آن دانست و گفت: در حال حاضر به ما اعلام شده است که دانش آموزان این روستا باید برای تحصیل به روستای افرینه بروند.
این عضو شورای اسلامی روستای زورانتل با اشاره به مسیر شش کیلومتری این روستا تا افرینه می گوید که این امر به دلیل تحمیل هزینه های مالی و همچنین رفت و آمد دانش آموزان در این مسیر مورد انتقاد دانش آموزان و والدین آنها قرار گرفته است.
وی با یادآوری اینکه والدین دانش آموزان اجازه تحصیل فرزندان خود را در غیر از محل روستای خود نمی دهند، عنوان کرد: مشکلات مالی روستائیان و اینکه برخی از آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند مشکل را دوچندان کرده است.
مدرسه زورانتل دارای قدمت زیادی است
یکی از اولیای دانش آموزان مدرسه راهنمایی شهید عادلی روستای زورانتل نیز در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: این روستا از دو دهه قبل تاکنون دارای مدرسه بوده و دانش آموزان هشت روستای این منطقه به زورانتل می آیند و درس می خوانند پس این مدرسه تنها مدرسه روستای ما نیست.
محمد حسن احمدی که خود ساکن روستای زورانتل است، ادامه می دهد: اکثر دانش آموزان این مدرسه دختر هستند که در صورت منحل شدن آموزشگاه خود بیم آن می رود که دیگر ادامه تحصیل ندهند که این امر نگران کننده است.
اکبر عادلی یکی دیگر از اولیای دانش آموزان روستای زورانتل با اعتراض به تعطیلی مدرسه راهنمایی شهید عادلی با 35 دانش آموز می گوید: مدرسه ما را به خاطر مدرسه راهنمایی شهید میر روستای افرینه که 32 دانش آموز دارد و نیز به خاطر مختلط بودن تعطیل کردند که از مسئولان می خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند.
مادر یکی از دانش آموزان زورانتل نیز به خبرنگار مهر گفت: زنی بی سرپرست هستم، فرزندم کلاس ششم است که توان پرداخت کرایه روزانه هزار و 500 تومان برای رفتن فرزندم به روستای افرینه را ندارم.
وی ادامه می دهد: در صورتیکه دولت چاره ای نیاندیشد و فکری به حال ما نکنند فرزندانمان  از تحصیل محروم خواهند شد.
دولت شفیعی نیز می گوید: ما اهالی روستا برای ساخت مدرسه زمین در اختیار دولت گذاشتیم ولی متاسفانه الان فرزندانمان باید از ادامه تحصیل محروم بمانند.
وی ادامه می دهد: رفتن به روستایی که 6 کیلومتر با ما فاصله دارد در هوای سرد زمستان و نامساعد بودن هوا مشکلات فراوانی را ایجاد می کند و مسئولان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.
ماجرای انحلال مدارس زیر 40 دانش آموز
و اما برای علت انحلال مدرسه روستای زورانتل به سراغ مدیر کل آموزش و پرورش لرستان رفتیم. سید حجت الله کلانتری در این زمینه اظهاراتی دارد.
وی می گوید: با توجه به دستورالعمل سازماندهی مدارس امسال برای تشکیل کلاس های درس یک معیار و میانگین برای تعداد دانش آموزان در نظر گرفته شده است.
کلانتری با بیان اینکه برای کلاس های مقطع راهنمایی 14 نفر و در مجموع برای مدارس این مقطع نرم حداقل تعداد 40 دانش آموز در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در مدارسی که جمعیت دانش آموزی آنها زیر 40 نفر باشد در دستور العمل چهار راهکار مورد اشاره قرار گرفته است.
چهار راهکار برای تحصیل دانش آموزان مدارس زیر 40 نفر
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: در این راستا مدیران آموزش و پرورش مناطق می توانند در مورد مدارسی که زیر 40 دانش آموز دارند چهار راهکار را اتخاذ کنند؛ یا اینکه دانش آموزان را به مدارس شبانه روزی منتقل کنند، یا از ظرفیت مراکز آموزش از راه دور استفاده کنند و یا یکی از دو طرح روستا مرکزی یا مدرسه ضمیمه را اجرایی کنند.
کلانتری عنوان کرد: برای اجرای طرح روستا مرکزی که در مورد مدرسه شهید عادلی روستای زورانتل اجرا شده است و دانش آموزان باید به مدرسه روستای افرینه بروند و هزینه های ایاب و ذهاب توسط آموزش و پرورش پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه برای اجرای این برنامه از طرح مینی بوس رانی استفاده کرده و وسیله ایاب و ذهاب دانش آموزان را تامین می کنیم، بیان داشت: راه حل آخر در این زمینه استفاده از طرح مدرسه ضمیمه است که دانش آموزان در همان روستای محل زندگی خود می مانند و به آنها معاون دبیر تعلق می گیرد.
نمی خواهیم حتی یک دانش آموز هم از تحصیل محروم بماند
کلانتری معتقد است که در مدارس ضمیمه کیفیت آموزشی پایین تر از مدارس روستا مرکزی است، عنوان کرد: در این راستا معمولا طرح روستا مرکزی در اولویت اجرای مدیران مناطق قرار می گیرد.
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه اتخاذ هر کدام از این راهکارها به نظر مدیر آموزش و پرورش منطقه بستگی دارد بیان داشت: اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح مینی بوس رانی هم در نظر گرفته شده و هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان تامین می شود.
کلانتری با تاکید بر اینکه مدیر آموزش و پرورش معمولان می تواند یکی از چهار گزینه یاد شده را اجرایی کند، بیان داشت: در مجموع باور و اعتقاد ما این است که در حتی دورافتاده ترین روستاها و مناطق نباید هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم بماند.
وی با بیان اینکه ما در برخی روستاهای صعب العبور برای سه یا چهار دانش آموز هم یک معلم اختصاص داده ایم، بیان داشت: مناطقی داریم که حتی راه دسترسی مناسب هم ندارند ولی ما با انتقال کانکس و اختصاص معلم زمینه تحصیل آنها را فراهم کرده ایم چرا که نمی خواهیم حتی یک دانش آموز هم از تحصیل محروم بماند.
مدیر کل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه برای مدارسی که بین 10 تا 40 دانش آموز دارند چهار راهکار در دستورالعمل مورد اشاره قرار گرفته است، عنوان کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با اتخاذ بهترین راهکار زمینه تحصیل دانش آموزان را فراهم کنیم.
مختلط بودن و تعداد پایین دانش آموزان دلیل انحلال مدرسه
این سخنان در حالی مطرح می شود که مدیر آموزش و پرورش معمولان در این رابطه می گوید: دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش و توافقی که اداره کل با مدیران ادارات آموزش و پرورش استان صورت گرفته مدارس راهنمایی کمتر از 40 دانش آموز منحل است.
سیروس شاکرمی افزود: مدرسه راهنمایی شهید عادلی روستای زورانتل هم بنا به این دستورالعمل و مختلط بودن دانش آموزان دختر و پسر منحل شده است.
وی با بیان این که فضای کافی برای دایر و تشکیل کلاس و مدرسه در روستای زورانتل وجود دارد گفت: مدرسه این روستا به علت زیر خط معیار مشخص بودن مدیر به آن تعلق نمی گیرد بنابر این دانش آموزان پسر و دختر این روستا برای ادامه تحصیل باید به مدرسه روستای افرینه بروند.
مدیر آموزش و پرورش معمولان گفت: سرویس برای رفت و آمد دانش آموزان نیز در نظر گرفته شده که باید 60 درصد هزینه ایاب و ذهاب را خود دانش آموز پرداخت کند و مابقی آن را آموزش و پرورش تقبل خواهد کرد.
وی از مراجعه اولیای دانش آموزان روستای زورانتل به اداره کل آموزش و پرورش لرستان خبر داد و گفت: اداره کل متبوع هم از ما علت منحل شدن را خواسته که ما هم موارد خود را منعکس خواهیم کرد.
ضرورت تسهیل در دسترسی دانش آموزان روستایی به خدمات آموزشی
به هر روی علی رغم تمهیدات اندیشیده شده برای تسهیل در ایاب و ذهاب دانش آموزان برای رفتن به مدرسه روستای افرینه، به نظر می رسد اجرای طرح روستا مرکزی علاوه بر اینکه موجب نگرانی والدین از تردد فرزندانشان شده است، از طرف دیگر کیفیت آموزش را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد چرا که بیم آن می رود با تراکم دانش آموزان چندین روستا در یک مدرسه و افزایش ظرفیت کلاسها کیفیت آموزش نیز تحت تاثیر قرار گیرد.
از سوی دیگر وجود ظرفیت فضای آموزشی در روستای محل زندگی دانش آموزان و نزدیکی آنها برای تردد به مدرسه خود نکته قابل تاملی است که نباید از چشم مسئولان دور بماند؛ به طوریکه بسیاری از والدین معتقدند که وقتی امکان تحصیل دانش آموزان در محل زندگی آنها وجود دارد دلیلی برای انتقال 35 دانش آموز به روستای دیگر با پذیرفتن هزینه ها و مخاطرات جابجایی وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست: