نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

بریتانیا به جز 22 کشور به همه دنیا حمله نظامی کرده است

بریتانیا به جز 22 کشور به همه دنیا حمله نظامی کرده است

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgZdE2xSo8BH14v8rRR0ZVv_1TxxHVn9bUzrQxdmGTT7-lcrVOAB1mL_KaDwlzkHcelMFO-CwanVor3OI4dlcq04lTqRCnjsaKvs4AKU93hFzmZToUYea72ba4zShP0A1D4hRHPOyx7k6M/s576/ScreenHunter_387-Dec.-08-10.33.jpgبر اساس مقاله‌ای که پایگاه تحلیلی استاپ‌وار انگلیس منتشر کرده ‌است انگلستان تقریبا به تمام کشورهای دنیا بجز بیست و دو کشور که همگی دور افتاده هستند حمله کرده است.

پایگاه تحلیلی ضد جنگ «استاپ وار» در مطلبی به قلم «جاسپر کوپینگ» درباره سابقه استعماری و خوی جنگ‌طلبانه انگلیسی‌ها می‌نویسد: هر کودک دبستانی می‌داند که در زمان اوج امپراتوری بریتانیا حدود یک چهارم از نقشه جهان به رنگ صورتی در آمده بود که نشانگر کشورهایی بود که زیر فرمان انگلستان بودند.

* پژوهشی که اخیرا صورت گرفته است نشان می‌دهد که در مجموع بریتانیا به 90 درصد کشورهای جهان حمله کرده است
بررسی تاریخ حدود 200 کشور جهان نشان داده است که تنها 22 کشور هیچگاه مورد هجوم استعمار انگلستان قرار نگرفته‌اند که آنها نیز کشورهایی دورافتاده بوده‌اند مانند گوآتمالا, تاجیکستان و جزایر مارشال و برخی کشورهای نزدیکتر از قبیل لوکزامبورگ.

این پژوهش در کتاب تازه‌ای به نام «کشورهایی که به آنها حمله کرده‌ایم و چند کشوری که فرصت حمله به آنها را نیافته‌ایم» چاپ شده است. نویسنده کتاب استووارت لیکاک به دور دنیا سفر کرده است و تمامی کشورها را یک به یک و بر اساس حروف الفبا رفته است و با بررسی تاریخ آنها در پی این پرسش بوده است که آیا هیچگاه آن کشورها مورد حمله انگلستان قرار گرفته‌اند یا خیر.

در فهرست آقای لیکاک تنها شمار اندکی از کشورهایی که مورد حمله انگلستان قرار گرفته‌اند بخشی از امپراتوری بریتانیا بوده‌اند. باقی آنها از آنرو در این فهرست قرار گرفته‌اند که انگلستان به نوعی در خاک آنها حضور نظامی داشته است اما این حضور بلند مدت نبوده است که علت آن می‌توانسته بکارگیری زور, تهدید به زور, گفتگو یا پرداخت پول باشد.
در این فهرست تاخت و تازهای صورت گرفته توسط دزدان دریایی, کشتی‌های تجاری و سیاحان مسلح نیز قید شده است به شرط آنکه آنها با مجوز دولت بریتانیا دست به آن حملات زده باشند.

بدین ترتیب بسیاری از کشورهایی که زمانی بخشی از امپراطوری اسپانیا بودند و به نظر می‌رسد که از نظر تاریخی ارتباط چندانی با انگلستان نداشته‌اند در این فهرست جا گرفته‌اند مانند کاستاریکا‌, اکوادور و السالوادور که مورد حملات دریانوردان انگلیسی تحت حمایت دولت قرار داشته‌اند.

برخی از نامهایی که در این فهرست عجیب به نظر می‌رسند عبارتند از:
کوبا: در سال 1741 نیرویی به فرماندهی دریاسالار ادوارد ورنون به خلیج گوانتانامو حمله کرده است. پیش از آنکه به دلیل حملات محلی‌ها و همه‌گیری بیماری میان سربازانش مجبور به ترک آنجا شود او نام آن خلیج را کامبرلند گذاشت. 21 سال بعد پس از یک محاصره خونین هاوانا و بخش بزرگی از جزیره کوبا به دست انگلستان افتاد و تا 1763 یعنی زمانی که کوبا و فیلیپین در برابر فلوریدا و ماینورکا به اسپانیا واگزار شد در اختیار انگلستان باقی ماند.

ایسلند: پس از آنکه ایسلند نپذیرفت به هواداری از متفقین در جنگ وارد شود, انگلستان در سال 1940 به آن کشور حمله کرد. حمله‌کنندگان که 745 سرباز نیروی دریایی بودند با مخالفت جدی دولت روبرو شدند اما مقاومتی صورت نگرفت.

ویتنام: از قرن هفدهم این کشور بارها مورد هجوم انگلستان قرار گرفته است که تازه‌ترین این حملات حمله سال 1945 و 1946 است که انگلستان برای جلوگیری از تسلط کمونیستها کنترل آن کشور را بدست گرفت که البته این جنگ بدلیل حملاتی که پس از آن توسط فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها به ویتنام شد همواره تحت الشعاع آن جنگها بوده است.
به نظر می‌آید این فهرست برای نخستین بار است که تهیه می‌گردد.

این پژوهش و چاپ این کتاب پس از آن صورت گرفت که پسر یازده ساله‌اش فردریک از او می‌پرسد که انگلستان به چند کشور حمله کرده است. اقای لیکاک پیشتر کتابهایی در مورد امپراطوری رم به چاپ رسانده است. پس از دو سال تحقیق او از پاسخ این پرسش متعجب شد.

او در این رابطه می‌گوید: « وقتی به جواب رسیدم کاملا متعجب شدم. همیشه فکر می‌کردم اطلاعات عمومی خوبی دارم اما در این تحقیق به پاسخهایی رسیدم که اصلا فکرش را هم نمی‌کردم. هر کشوری می‌تواند در رابطه با فتوحاتش چنین کتابی بنویسد اما بی‌گمان فهرست آنها به پای انگلستان نخواهد رسید. مثلا آمریکایی‌ها که در قرن بیستم کشورگشایی‌های خود را آغاز کرده‌اند خیلی از انگلستان عقبتر هستند. »

کشورهایی که مورد حمله انگلستان قرار نگرفته‌اند عبارتند از: آندورا – بلاروس – بولیوی – بروندی - جمهوری افریقای مرکزی – چاد - جمهوری کنگو – گوآتمالا - ساحل عاج – قرقیزستان - لیختن اشتاین – لوکزامبورگ – مالی - جزایر مارشال – موناکو – مغولستان – پاراگوئه - سائوتوم و پرینسیپ – سوئد – تاجیکستان – ازبکستان - شهر واتیکان...




 https://www.facebook.com/AyatollahBBCpersian

هیچ نظری موجود نیست: