نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ اسفند ۵, شنبه

5اسفند.نام صادق محصولی در ليست ثروتمندترين ايرانيان جهان/باقی اسامی

آفتاب: آذرنگار: سامانه ويکی پديا درحالی ليست ثروتمندترين ايرانی های جهان را معرفی کرده است که به نظر می رسد صادق محصولی عضو ارشد جبهه پايداری تنها ميلياردر مسلمان اين ليست باشد. محصولی پيش از اين وزير کشور دولت نهم بود که در دولت دهم وزير رفاه شد و پس از انحلال اين وزارتخانه از دولت خارج شد.

سامانه ويکی پديا ليست ايرانيان ثروتمند جهان را در حالی به روز کرده است که در سال گذشته نام اسدالله عسگراولادی در اين ليست به چشم می خورد که امسال اين نام در بين اسامی منتشر شده وجود ندارد. در ليست ۱۱ نفره منتشر شده تنها نام يک ايرانی که در داخل کشور زندگی می کند ديده می شود و بقيه افراد اين ليست را يهوديان ساکن انگلستان و آمريکا تشکيل می دهند.

۱- خانواده قرمزيان
خانواده قرمزيان از خانواده های ايرانی يهودی تبار مقيم کانادا هستند که سازنده و مالک چند عدد از بزرگترين مراکز خريد دنيا هستند.

يعقوب قرمزيان سال ۱۹۰۲ در آذربايجان به دنيا آمد. وی در دهه ۱۹۴۰ به همراه خانواده خود به نيويورک مهاجرت نمود. شغل خانوادگی آنها که واردات و فروش فرشهای ايرانی بود رونق خوبی داشت و تا سال ۱۹۶۴، خانواده قرمزيان ۱۶ فروشگاه در امريکا و کانادا را در مالکيت خود داشتند. در طول سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ آنها کم کم به معاملات املاک و مستغلات روی آوردند. در سال ۱۹۶۵، يعقوب قرمزيان رسما" بنگاه معاملاتی خود بنام Germez Developments را تأسيس نمود که اين نام بعدا" به Triple Five تغيير يافت.

در دهه ۱۹۷۰، با توسعه صنايع نفتی در منطقه ادمونتون، کسب و کار قرمزيان رونق فوق العاده ای يافت به نحوی که کل خانواده به ادمونتون مهاجرت کردند. به گزارش افکار نيوز ، اگرچه يعقوب قرمزيان در سال ۲۰۰۰ در سن ۹۷ سالگی درگذشت، اما پسرانش، اسکندر، نادر، رافائل و بهمن، همچنان با روحيه ای خلاقانه کسب و کار پدر را ادامه دادند و بزرگترين امپراطوری معاملات املاک و مستغلات را در سراسر کانادا بوجود آورده اند. گروه Triple Five اکنون حدود ۴۰۰ شعبه در کانادا، امريکا، انگليس، ژاپن، تايوان و خاورميانه دارد. برادران قرمزيان به ساختن بزرگترين مرکز خريد دنيا (West Edmonton Mall) در کنار ساير فعاليتهای خود افتخار می کنند. اين مرکز خريد که مساحت آن حدود پانصد هزار متر مربع (۵۰ هکتار!) است، در بر گيرنده ۸۰۰ فروشگاه، ۲۵ رستوران، يک کازينو، يک پارک سرگرمي، يک استخر مواج سرپوشيده، يک حوضچه دلفين و ۲۶ پرده نمايش فيلم در دو مجموعه سينمايی می باشد.

در سال ۲۰۱۰، نشريه اورشليم پست، ثروت خانواده قرمزيان را در حدود ۴ ميليارد دلار برآورد کرد.

۲- ناصر داوود خليلی
ناصر داوود خليلی متولد ۱۳۲۴ خورشيدی/۱۹۴۵ ميلادی در اصفهان يک يهودی ايرانی تبار ساکن انگلستان است. او طبق فهرست سندی تيمز در سال ۲۰۰۷ پنجمين فرد ثروتمند ايرانی در بريتانيا شناخته شد. داوود خليلی به خاطر داشتن مجموعه‌ای از آثار هنری اشتهار يافته است. بخش عمده دارايی او را مجموعه‌ای از آثار هنری ايرانی و اسلامی تشکيل مي‌دهدکه بالغ بر ۲۰٫۰۰۰ شيء هنری و عتيقه را شامل مي‌شود. گفته می شود ثروت وی به تنهايی از ثروت ملکه انگلستان بيشتر است.

خليلی صاحب مجموعه ای از ۲۰ هزار اثر هنری عمدتا مربوط به دوران اسلامی است که ساندی تايمز ارزش آنها را ۵۰۰ ميليون پوند برآورد کرده است. البته خليلی ارزش مجموعه خود را بيش از يک ميليارد پوند می داند. آقای خليلی همچنين دو شرکت سودآور را اداره می کند و در بازار املاک نيز فعال است به طوری که باقی يکصد ميليون پوند ثروت او نيز از اين طريق حاصل شده است.

۳- اميد کردستانی
اميد کردستانی تاجر ايرانی-آمريکايی و نايب‌رئيس ارشد بخش فروش و عملکرد جهانی در شرکت اينترنتی گوگل است. اميد کردستانی در شهر تهران به دنيا آمد و در همين شهر به مدرسه رفت. کردستانی که در تهران به يک مدرسه کاتوليک ايتاليايی مي‌رفت در سن چهارده سالگي، پس از مرگ پدرش به کاليفرنيا مهاجرت کرد. او مدرک کارشناسی مهندسی برق خود را در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه ايالتی سن خوزه گرفته‌‌است. وی همچنين در سال ۱۹۹۱ مدرک کارشناسي‌ارشد خود را در رشتهٔ «مديريت بازرگانی» (MBA) از دانشگاه استنفورد گرفت. اميد متولد و بزرگ شده تهران است و زبان مادری فارسی دارد.

او دارای سابقه‌ای بيش از ۱۲ سال در زمينه فناوری سطح بالا در شرکت‌های پيشروی اينترنتی مانند نت‌اسکيپ است. او همچنين نائب‌رئيس بخش توسعهٔ کسب و کار و فروش در اين شرکت بود و توانست بازده مالی وب‌گاه نت‌اسکيپ را در عرض ۱۸ ماه از ۸۸ ميليون دلار در سال به بيش از ۲۰۰ ميليون دلار در سال برساند.

او کارش را در نت‌اسکيپ در بخش فروش اُاي‌ام (OEM) آغاز کرد و در طی دورهٔ چهار ساله که در آن شرکت حضور داشت، مسئوليت برقراری ارتباطات تجاری با شرکت‌هايی چون اي‌بِي، سيتي‌بانک، آمريکن‌آن‌لاين، آمازون، تراولاسيتي، اينتل و اکسايت را برعهده گرفته بود.

کردستانی پيش از آغاز کار در نت‌اسکيپ در بخش‌هايی چون بازاريابي، مديريت محصول و توسعهٔ کسب و کار در شرکت‌هايی چون ۳DO، Go و هيولت پاکارد فعاليت مي‌کرده‌است.

کردستانی در ۸ مه ۲۰۰۶ در مجله تايم به عنوان يکی از صد نفری که دنيای ما را شکل داده‌اند نام گرفته‌است.

او يکی از ثروتمندترين ساکنين کاليفرنيای شمالی است. مجله سن خوزه ارزش دارايي‌های وی را ۱٫۹ ميليارد دلار برآورد کرده است.

۴ � اسحاق لاريان
اسحاق لاريان در ۲۸ مارس ۱۹۵۴ در خانواده ای يهودی در شهر کاشان در ايران متولد شد. او در سن ۱۷ سالگی پس از تحصيل در دبيرستان خوارزمی در تهران تصميم گرفت برای ادامه تحصيلات به آمريکا مهاجرت کند. با ۷۵۰ دلار پول به لس آنجلس آمد و ضمن تحصيل در رشته مهندسی ساختمان در دانشگاه ايالتی کاليفرنيا، در يک رستوران مشغول به کار شد.

پس از فارغ التحصيلی در ۱۹۷۹، لاريان و برادرش شرکتی تاسيس کردند که سرانجام به شکل گيری شرکت ام جی اِی انجاميد. او کار خود را با واردات لوازم الکترونيکی در سال ۱۹۸۷ آغاز کرد و با فروش بازی های الکترونيکی بر پايه شخصيت های تحت امتياز شرکت نِنتندو راه موفقيت پيش گرفت. اسحاق لاريان، ۱۰ سال بعد، با توليد اولين عروسک خود به نام «سينگينگ بانسينگ» در راه تسخير صنعت اسباب بازی بود. ذهنيت اسحاق از همان کودکی به سمت کسب و کار سوق داده شد. او در سنين نوجوانی در بزازی پدرش کار می کرد و اخلاق کاری و صداقت را آموخته بود. او اظهار می دارد، «همان حس مسئوليت را هر روز با خودم به محل کار می برم و سعی می کنم بخش مهمی از زندگی شخصی ام هم باشد.»

شرکت اسحاق که از سال « ۱۹۹۸ام جی ای اينترتينمنت» نام گرفت، سمت او مدير عامل است( هم اکنون بزرگ ترين شرکت توليد کننده اسباب بازی خصوصی جهان و توليد کننده عروسک بسيار محبوب «بِرَتز» است. عروسک بِرَتز حتی از عروسک باربی هم پيشی گرفته، محبوب ترين عروسک برای دختران نوجوان است. از اين محصول حتی يک فيلم و نيز طيف وسيعی از اجناس مختلف توليد شده است.

ثروت وی بالغ بر ۷۲۳ ميليون دلار تخمين زده شده است.

۵- صادق محصولی
صادق محصولی (۱۳۳۸ در اروميه) وزير کشور دولت نهم بود که در دولت دهم وزير رفاه شد و پس از انحلال اين وزارتخانه از دولت خارج شد.

او ليسانس مهندسی عمران و فوق ليسانس مديريت بازرگانی دارد. محصولی فعاليت خود را در جهاد سازندگی آغاز کرد او در مدت فعاليت خود، فرماندار اروميه، معاون استاندار آذربايجان غربي، فرمانده سپاه منطقه ۵ «آذربايجان شرقی و غربی»، مسئول بازرسی سپاه پاسداران، دبير تشکيلاتی به نام شورای مشورتی در مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز بوده‌است. او در سال ۱۳۸۴ برای پست وزارت نفت به مجلس هفتم معرفی شد ولی درنهايت با مخالفت نمايندگان وقت مجلس قبل از رأی گيری برای رأی اعتماد، انصراف داد. در آبان ۱۳۸۷ او برای تصدی پست وزارت کشور به مجلس معرفی شد. او پس از استيضاح و برکناری علی کردان به مجلس معرفی شد. در ۲۸ آبان ۱۳۸۷ از مجموع ۲۷۳ نماينده حاضر در جلسه، ۱۳۸ نفر به انتصاب او رای موافق و ۱۱۲ نفر رای مخالف و ۲۰ نفر ديگر رای ممتنع دادند. او همچنين باجناق سابق علی اکبر ولايتی بوده‌است.
به گفته سايت فرانت لاين در سال ۲۰۰۵ ثروت صادق محصولی به ۱۶۰ ميليون دلار رسيده است.

۶- مانی مشعوف
يک تاجر ايرانی-آمريکايی است. او فارغ‌التحصيل رشته علوم سياسي، از دانشگاه ايالتی سان فرانسيسکو در سال ۱۹۶۶ ميلادی است. وی همچنين بنيانگذار و رئيس فروشگاه‌های زنجيره‌ای بي‌بی استورس است. مانی مشعوف، مبلغ ۱۰ ميليون دلار به عنوان کمک به دانشگاه ايالتی سان فرانسيسکوهديه داد.ماهنامه فوربس وی را با ثروتی در حدود ۱٬۳ ميليارد دلار به عنوان سومين ثروتمند ايرانی جهان معرفی کرده است. مانی مشعوف ۶۸ ساله پيش از افتتاح اولين بوتيک زنانه خود در سال ۱۹۷۶، استيک فروشی داشته است. او در اواخر دهه محصولات خود را در سريالهای محبوب تلويزيونی آمريکا بطور غير مستقيم معرفی مي‌کرد و در سال ۱۹۹۸ شرکتش را سهامي‌ عام کرد.

امروزه او ۲۲۸ بوتيک را در آمريکای شمالی اداره مي‌کند که فروش سالانه آنها ۵۱۰ ميليون دلار است.

۷ - اردوان فرهاد مشيری
تاجر ۵۶ ساله انگليسی- ايرانی که سال‌هاست در زمينه تجارت استيل و انرژي، شرکت‌هايی را در انگليس و روسيه تأسيس کرده است، صاحب حدود يک‌چهارم سهام باشگاه آرسنال است.
اردوان فرهاد مشيري، تاجر ۵۶ ساله انگليسی- ايرانی که سال‌هاست در زمينه تجارت استيل و انرژي، شرکت‌هايی را در انگليس و روسيه تأسيس کرده است، صاحب حدود يک‌چهارم سهام باشگاه آرسناال است.

۸ - سام نظريان
سام نظريان متولد ۱۳۵۴ در يک خانوادهٔ يهودی در ايران، فرزند يونس نظريان بنيانگذار شرکت بزرگ کوالکام و فارغ التحصيل دانشگاههای نيويورک و کاليفرنيای جنوبی ميباشد. نظريان بنيانگذار و مدير عامل شرکت SBE Entertainment Group و سرمايه گذار معتبر ترين و پرشکوه ترين تاسيسات تفريحی در لس آنجلس، لاس وگاس و ميامی ميباشد نظير: مجموعه هتلهای (SLS Hotels) و هتل کازينوی بزرگ (Sahara) در لاس وگاس، ، رستورانهای بزرگ با همکاری بهترين آشپزهای دنيا نظير کاتسويای ژاپني، و کلوبهای نظير کالنی (THE COLONY) و هايد لاونج (Hyde Lounge) که شعبه اش در مرکز ورزشی استيپلز همزمان با بازی حامد حدادی درآن ورزشگاه افتتاح شد. نظريان سال گذشته از سخنرانان جلسه پرطرفدار آينده سازان ايرانی در کاليفرنيا بود.

نظريان در سال ۲۰۰۶ توسط نشريه لس آنجلس تايمز به عنوان يکی از ۱۰۰ شخصيت تاثيرگذار کاليفرنيای جنوبی معرفی شد. وی همچنين تهيه کننده چند فيلم هاليوود بوده است که بعضس از آنها موفق بوده اند نظير فيلم Mr. Brooks با هنرنمايی کوين کاستنر و دمی مور. ثروت نظريان ۱۵۰ ميليون دلار تخمين زده ميشود. خانه وی با ۶۰۰ متر زير بنا در هالی وود هيلزبر روی صخره ای مشرف بر شهر بنا شده است و استخر وی گنجايش ۲۰۰ ميهمان را دارد.

۹ - پير مراد اميديار
پيير اميديار در سال ۱۹۶۷ در شهر پاريس بدنيا آمد و در سنين کودکى به همراه خانواده به ايالت مريلند مهاجرت کرد. وى اولين برنامه کامپيوترى خود را در سن ۱۴ سالگى براى کتابخانه مدرسه اى که در آن مشغول تحصيل بود نوشت.

در سال ۱۹۸۸ از دانشگاه Tufts University در رشته کامپيوتر فارغ التحصيل و در يک شرکت بعنوان برنامه نويس سيستمهاى Macintosh مشغول کار شد.

سپس در يک شرکت وابسته به Apple بنام Claris مشغول کار شد.

در سال ۱۹۹۱ در تاسيس يک شرکت نرم افزار همکارى کرد. اين شرکت سپس به eShop تغيير نام داد . eShop در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت Microsoft خريدارى شد.اميديار سپس به شرکت General Magic که توسط Apple حمايت می شد پيوست.

Pez يک نوع شيرينى است که معمولا در يک ظرف کوچک پلاستيکى به شکل عروسک قرار ميگيرد و برای آنکه شيرينى از آن خارج شود بايد سر عرسک را به پايين فشار داد.

شبى در سال ۱۹۹۵ اميديار مهندس جوان برنامه نويس ايرانى الاصل، با نامزدش که عاشق جمع آوری Pez بود , مشغول خوردن شام بود که نامزدش ازآنکه شريکى براى ايجاد يک کلکسيون Pez در سانفراسيسکو را ندارد گله کرد.

اميديار به او پيشنهاد کرد که از اينترنت براى پيدا کردن شريک تجارى استفاده کند.

بنابراين اميديار در وب سايت کوچک خود براى نامزدش بخشى را براى اين موضوع آماده کرد و نام آن را Auction Webگذاشت. برنامه ايکه او برروى وب سايت شخصى خود ايجاد کرد, به کاربران امکان ليست کردن وسايل مختلف خود از جمله کلکسيون Pez ، نامزد او را نيز ميداد.

در مدتى کوتاه افراد بسيارى فروشنده و خريدار براى اقلام ليست شده بروى سايت پيدا شدند. به تدريج تعداد کاربران اين سايت زياد شدند و معاملات بسيارى از طريق آن صورت گرفت . سپس مهندس جوان با مشاهده اين موضوع تصميم گرفت که سايتى مجزا براى اين کار ايجاد کند که با نام eBayشروع به کار کرد.

اميديار با دريافت مبلغى بين ۲۵ سنت تا دو دلار به فروشندگان اجازه داد که اجناس خود را براى شرکت در حراج در سايت eBay معرفى کنند. همچنين درصدى از خريدوفروشها به او ميرسيد و به اين ترتيب eBay موجب شد که فروشندگان و خريداران با هم به راحتى به خريد و فروش بپردازند.

بعد از ۹ ماه که اولين حراجى که در سايت eBay انجام شده بود , وى شغل خود در General Magic را رها کرد و تمام وقت خود را صرف سايت خود, براى eBay کرد.

در سال ۱۹۹۸ او تصميم گرفت براى رونق دادن به eBay از Meg Whitman که فارغ التحصيل رشته بازرگانى بود يارى بگيرد.

بعد از مدتى eBay شعبه هاى در آلمان, ژاپن , کانادا و استراليا ايجاد کرد و روز به روز رونق يافت.در پايان سال ۱۹۹۸ کاربران اين سايت به ۲/۱ ميليون نفر رسيدند و درآمدى بيش از ۷۵۰ ميليون دلار را برای eBay به ارمغان آوردند.

همچنين در اين ليست نام دو ايرانی ديگر به نام های پاول تورجی و حوريه پرامام به چشم می خورد که اطلاعات زيادی از انها بر روی صفحات وب ديده نمی شود. پاول تورجی يکی از ايرانيان مقيم آمريکا و فعال در بازار سهام اين کشور است. حوريه پرامام نيز زن ايرانی قزاقستانی است که ثروت وی در سال ۲۰۰۸، ۱ميليون يورو برآورد شده بود.
5 اسفند

هیچ نظری موجود نیست: