نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ آذر ۱۵, چهارشنبه

بهروز سورن: نیمه شب نوشته ها - 27 - معترضان مصری غوغا می کنند - تصویری

بهروز سورن: نیمه شب نوشته ها - 27 - معترضان مصری غوغا می کنند - تصویری


اخبار و گزارشات منتشره از اوضاع سیاسی مصر نشاندهنده غلیانی سیاسی و جدید است که پس از طرح ممنوعیت مخالفت با رئیس جمهوری مرسی مطرح شده است. این نکته نشان داد که هنوز بهاری دوباره برای مردم این کشور در راه است  و بخش بزرگی از مردم و روشن فکران این کشور بر اهمیت این قانون و پیامدهای آن بخوبی وقفند.
این همان درسی است که معترضان مصری از تاریخچه ظهور استبداد مذهبی در کشورمان ایران و بیش از دهه پیش گرفته اند. سکوت و خروج از صحنه مبارزه برای حفظ دستاوردهای انقلاب اگر چه در کشورمان حاکمان را در اریکه قدرت تحکیم کرد اما امروز شاهدیم که مردم مصر و نهادهای بواقع موجود سیاسی اجتماعی با اراده ای واحد و علیرغم حضور فعال نیروهای پلیس دنیا را متاثر از تلاشهایشان کرده اند و چنانچه این روند تداوم یابد قطعا پتانسیل تغییر مناسبات ایجاد شده را خواهند داشت.
در حوزه تبلیغات نیروهای مقاومت مرسی با مبارک همانند و همطراز قرار می گیرند و زایش دیکتاتوری نوین از انظار افکار عمومی بین المللی نیز دور نمیماند. اخبار و گزارشات حاکی از آن هستند که مرسی نوپا میتواند با ادامه سیاست هایش مورد تحریم گسترده بین المللی نیز قار گیرد و زمزمه ها از هم اکنون شنیده می شود.
بنظر میرسد که کشور مصر در روزهای آینده دستخوش تحولاتی سیاسی خواهد بود و آرایشی جدید در عرصه بین المللی در این ارتباط سازمان خواهد یافت. از سوی دیگر اپوزیسیون شکل می گیرد و مولفه های کلاسیک تنش میان انقلاب و ضد انقلاب ظهور می کنند. نیروهای ضد شورش فعال می شوند و چهره های فعال اپوزیسیون از سوی دادستانی متهم می شوند و پروژه دستگیری آنها روی ریل می افتد.
شلیک گاز اشک آور از سوی مدافعین مرسی و پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف از طرف معترضان تمامی نشان از ورود اوضاع سیاسی مصر به فاز بعدی کنش و واکنش های سیاسی است.اینهمه میتواند برای مردم کشورهای دیگر و همچنین مردم و نیروهای اپوزیسیون و پوزیسیون کشورمان نیز آموزه هائی در بر داشته باشد.
از این جمله هستند نظریه پرتاب کنندگان امکان اصلاح و حکومت که بر اساس منافع خود یا طیف و سازمانشان هنوز به بالائی ها نقب میزنند و در انتظار دریافت پاداش برای جهش به حکومت و ایجاد دفتر و دستک می کوشند.مسالمت و پرهیز از خشونت را تبلیغ می کنند تا بستری مناسب برای حفظ نظام داشته و سکانی مطلوب برای پرش به گوشه ها یا زوایائی از دستگاه حکومتی بیابند.
بی شک در تحولات سیاسی آتی در کشور مصر درسهائی چند نهفته است و میتوان در انتظار وقایع آینده ماند.
بهروز سورن
6.12.2012

هیچ نظری موجود نیست: