نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ آذر ۲, پنجشنبه

فرزند معصومه دهقان و عبدالفتاح سلطانی: حکم مادرم برای وادار کردنش به سکوت است

پنجشنبه 2 آذر 1391

فرزند معصومه دهقان و عبدالفتاح سلطانی: حکم مادرم برای وادار کردنش به سکوت است

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به يکسال حبس تعزيری که به مدت ۵ سال به تعليق در آمده و ۵ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شد. دختر عبدالفتاح سلطانی با اظهار اين خبر به کمپين بين اللملی حقوق بشر در ايران گفت در حالی اين حکم برای مادرش صادر شده که به مادرش فرصت آخرين دفاع را نداده اند. اين حکم روز شنبه ۲۷ آبان ماه به وکيل خانم معصومه دهقان ابلاغ شده است. به گفته مائده سلطانی، وکيل خانم دهقان به زودی به حکم صادره اعتراض خواهد کرد.
مائده سلطانی با اظهار اينکه حکم صادره ناعادلانه و غير انسانی است به کمپين گفت:« مادرم هيچ کار غير قانونی انجام نداده است که بخواهد برايش حکمی بگيرد. مادرم معلم بازنشسته آموزش و پرورش است که به کارهای خيريه هم مشغول بود. او در طول زندگيش حتی يکبار هم فعاليت سياسی نداشته است.علت صدور اين حکم افزايش فشار بر روی پدرم و وادار کردن مادرم به سکوت درباره پرونده پدرم است.»

مائده سلطانی، که در آلمان به سر می برد، در خصوص دادگاه های مادرش گفت:« حدود سه ، چهار بار مادرم به دادگاه احضار شد که هر بار به دلايلی دادگاه تشکيل نمی شد. آخرين بار مادرم به دليل بيماری نتوانست در دادگاه حاضر شود و در واقع نتوانست که آخرين دفاع را داشته باشد. حکم صادره بدون شنيدن آخرين دفاع مادرم در مقام متهم صادر شده و اين يک حرکت غيرقانونی است. بهرحال وکيل مادرم ظرف ۲۰ روز به اين حکم اعتراض خواهد کرد.»

دختر معصومه دهقان در خصوص اتهام های مادرش که منجر به صدور اين حکم شده است، گفت:« به مادرم فقط يک اتهام تفهيم شده است، اتهام مشارکت در دريافت مال نامشروع از طريق گرفتن جايزه حقوق بشر نورنبرگ است. پدرم من درسال ۱۳۸۷ برنده جايزه شد و چون خودش به علت ممنوع الخروجی نمی توانست به آلمان برود و جايزه را بگيرد به مادرم پيشنهاد داد که اين کار را بکند و مادرم هم به آلمان رفت و به نمايندگی پدرم اين جايزه را گرفت اما اين جايزه کاملا قانونی بود. من واقعا نمی دانم چرا به اين دليل مادرم دستگير شد، ۵ روز را در انفرادی گذراند و الان هم به يک سال حبس و ۵ سال ممنوعيت خروج از کشور محکوم شده است.»

مائده طهماسبی در خصوص حکم صادره برای مادرش گفت:« من فکر می کنم که دستگيری مادرم از همان اولين روز با قصد قبلی و برنامه ريزی بوده است. آنها می خواستند اول برای مادرم پرونده ای درست کنند تا وقتی پدرم را بازداشت می کنند او نتواند صحبتی بکند، يعنی حکمش مانند شلاقی بالای سرش باشد و بترسد از حرف زدن. الان هم اگرچه حکمش تعليقی است و اجرا نمی شود اما ترسش هميشه بالای سر مادرم است که اگر کاری مرتکب شود اين حکم می تواند برايش هر لحظه اجرا شود. به نظرم اين حکم يک جور عامل ترساندن مادرم و وادار کردن او به سکوت درباره وضعيت پدرم است.»

معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی و معلم بازنشسته، در تاريخ ۱۴ تير ماه ۱۳۹۰ به دنبال احضاريه ای به دادسرای اوين رفت و همانجا بازداشت شد و ۵ روز را در انفرادی بود. پس از آن با قرار وثيقه ۳۰ ميليون تومان آزاد شد. او چند جلسه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد. آخرين تاريخ احضار او در تاريخ ۱۷ آبان ماه امسال بود که خانم دهقان به دليل بيماری نتوانست در آن دادگاه شرکت کند. در جلسات قبلی( سه جلسه) دادگاه هر بار به دلايلی تشکيل نشده بود. اتهام او دريافت جايزه “حرام” حقوق بشر نورنبرگ عنوان شده است. اين جايزه در سال ۱۳۸۷ به عبدالفتاح سلطانی تعلق گرفت که به دليل ممنوع الخروجی او همسرش به آلمان رفت و جايزه را به نمايندگی از او گرفت.

خانم دهقان پس از دستگيری عبدالفتاح سلطانی در گفتگو با رسانه های خارجی درباره روند پرونده همسرش اطلاع رسانی می کرد و بارها به اين دليل از سوی مسولان تهديد شد. او با شدت گرفتن فشارها در ماه های اخير با رسانه ها گفتگوی نداشت و دخترش که در آلمان به سر می برد درخصوص وضعيت پدرش اطلاع رسانی می کند.

هیچ نظری موجود نیست: