نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۱ تیر ۲۳, جمعه

اطلاعیه­ ی کانون نویسندگان ایران
به مناسبت درگذشت حمید سمندریان
با کمال تاسف از درگذشت حمید سمندریان، که بالغ بر چهار دهه در عرصه­ی تئاتر ایران فعالیت مستمر داشت، باخبر شدیم. او پس از تحصیل رشته­ی مهندسی در آلمان به فراگیری رشته­ی تئاتر پرداخت و از همان ابتدای بازگشت به کشور در دانشکده­های تئاتر شروع به تدریس کرد. برای اولین بار نمایش­نامه­ی "دوزخ" نوشته­ی ژان پل سارتر را به فارسی برگرداند و به صحنه برد. همزمان، نمایش­نامه­های متعددی از نویسندگان معاصر اروپایی چون ماکس فریش، دورنمات، ژان هانوی و . . . را ترجمه کرد و به اجرا درآورد و از نخستین معرفان برتولت برشت نویسنده­ی بزرگ آلمانی بود. سمندریان آرزوی اجرای "زندگی گالیله"­ی برشت را داشت اما هرگز "اجازه"ی اجرا نیافت.



logo-k.jpg
واکنش شدید خانواده های زندانیان سیاسی به اظهارنظرات کذب جواد لاریجانی
مقامات ایران باید از انکار وجود زندانیان سیاسی دست بردارند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز گفت که مقامات ایرانی باید انتشار اکاذیب و اطلاعات نادرست در خصوص وجود زندانیان سیاسی در ایران، در حالیکه همزمان مشغول حبس صدها نفر به دلیل استفاده از حقوق قانونی خود هستند را متوقف کنند. کمپین افزود که قوۀ قضاییۀ ایران باید بلافاصله کلیۀ زندانیان سیاسی را آزاد کند و از زندانی کردن شهروندان به دلیل ابراز باورهای سیاسی شان خودداری کند.



hamid-samandarian.jpg
حمید سمندریان، پدر تئاتر ایران درگذشت
بسیاری از هنرمندان مطرح کشور ازشاگردان او محسوب می‌شوند ازجمله سعید پورصمیمی، مریم معترف، سوسن تسلیمی، فریبرز عرب نیا، احمد آقالو، پرویز پورحسینی، امین تارخ، احمد ساعتچیان، محمد رحمانیان، محمد رضا جوزی، محمد یعقوبی، امیر جعفری، فتحعلی اویسی، فردوس کاویانی، مهران مدیری، خسرو سینایی، میر طاهر مظلومی، پیام دهکردی، نوید فرید، شهاب حسینی، حامد کمیلی، قطب‌الدین صادقی، کیومرث مرادی، علیرضا اشکان، حمید فرخ‌نژاد و ...

حمید سمندریان در سال‌های پیش از انقلاب، سال ۱۳۴۲ گروه تئاتری منسجمی به‌نام گروه هنری پاسارگاد تشکیل داد که افراد گروه عبارت‌اند از پرویز پورحسینی، سعید پورصمیمی، پری صابری، اسماعیل محرابی، جمشید مشایخی، پرویز کاردان، محمد حفاظی، منوچهر فرید، ثریا قاسمی، اسماعیل شنگله، مهدی فخیم‌زاده و ...



fidh-omct.jpg
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر: دادگاه تجدید نظر خانم منصوره بهکیش حامی «مادران عزادار» را به زندان محکوم کرد
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از محکومیت مدافع حقوق بشر خانم منصوره بهکیش در مرحله تجدید نظر اطلاع یافته است.
خانم منصوره بهکیش، از حامیان «مادران پارک لاله» («مادران عزادار» ایران)،[1] که علیه مجازات اعدام نیز مبارزه می‌کند، در روز 15 تیر 1391 از حکم دادگاه تجدیدنظر درباره اعتراض او به حکم دادگاه بدوی مطلع شد.
خانم بهکیش در 4 دی ماه 1390 به وسیله شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به چهار سال و شش ماه زندان محکوم شده بود: چهار سال به اتهام «اجتماع و تبانی بر علیه امنیت ملی از طریق تشکیل مادران عزادار» و شش ماه به اتهام «تبلیغ علیه نظام».



mehraveh_reza.jpg
صدور قرار ممنوع الخروجی برای همسر و فرزند ۱۳ ساله نسرین ستوده
شعبه دوم دادیاری دادسرای شهیدمقدس تهران (جنب زندان اوین) با ارسال نامه های جداگانه به رضا خندان همسر ومهراوه دختر نسرین ستوده وکیل دادگستری، آنها را ممنوع الخروج کرد. مهراوه خندان فرزند آقای خندان تنها ۱۲ سال ونیم دارد و مشخص نیست که به چه دلیل فرزند نسرین ستوده با چنین محرومیتی مواجه شده است. این اولین بار است برای فرزند نوجوان یک زندانی سیاسی قرار ممنوع الخروجی صادر می شود.
تاریخ «برگ احضار متهم» ۳۱ خرداد ماه است ودر آن گفته شده که چنانچه اعتراضی به قرارممنوع الخروجی وجود دارد ضرف مدت بیست رو از تاریخ ابلاغ کتبا به شعبه دادیاری اعلام شود.



hrw.jpg
پنج نفر بعد از برگزاری دادگاه در پشت درهای بسته به مرگ محکوم شدند
هادی راشدی، 38 ساله، هاشم شعبانی (نجات)، 32 ساله و محمد علی عموری (نجات)، 34 ساله بنا به اظهارات یکی از دوستان نزدیک‏ شان با خطر اعدام قریب الوقوع مواجه هستند. یک دادگاه انقلاب، طی محاکمه‏ ای که پشت درهای بسته صورت گرفت، این افراد را به ظن عضویت در یک سازمان مسلحانه جدایی طلب عرب و مشارکت در فعالیت‏های مسلحانه، به فعالیت‏های تروریستی که حکم مرگ در پی دارد، محکوم کرد. قوه قضاییه همچنین حکم اعدام دو برادر ایرانی عرب تبار دیگری به نام‏های سید مختار، 25 ساله، و سید جابر آلبوشوکه، 27 ساله که در حدود همان زمان دستگیر شده بودند را نیز صادر کرده است. به دلیل عدم اطلاعات کافی و منع دسترسی به مدارک دادگاه در استان خوزستان که اکثریت ساکنان آن عرب تبار هستند و محل سکونت متهمین نیز می‏باشد، ظاهرا به جز اعترافات تلویزیونی اطلاعات دیگری در مورد مدارک ارایه شده علیه این افراد در دادگاه وجود ندارد.
drneamat

هیچ نظری موجود نیست: