نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ اسفند ۱۸, پنجشنبه

بهاره هدایت، نخستین برنده جایزه ی هارالد ادلستام



بهاره هدایت، نخستین برنده جایزه ی هارالد ادلستام

چهار شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷ مارس ۲۰۱۲

بنیاد Harald Edelstam رادیو پژواک: امروز نخستین برنده ی جایزه ی بین المللی خود را معرفی کرد. بهاره هدایت، دانشجوی فعال حقوق بشر که درحال حاضر در ایران در زندان به سرمی برد.
هارالد ادلستام، سیاستمدار و فعال حقوق بشر بود و به ویژه هنگام تصدی سفارت سوئد در شیلی برای دفاع از حقوق بشر فعالیت های زیادی انجام داد. او به دلیل ابراز شجاعت و توانایی در مبارزه برای حقوق بشر، لقب میخک سیاه دریافت کرد و به چهره ای شناخته شده و مورد احترام به ویژه درکشورهای آمریکای لاتین تبدیل شد. این نخستین جایزه است که برای یادبود او توسط این بنیاد اهدامی شود.


گفتگویی با مونا استریندبری، ازهمکاران این بنیاد.



هارالد ادستام، متولد ١٧ مارس ١٩١٣ یک سیاستمدار سرشناس سوئدی بود که بخاطر فعالیت های انسان دوستانه ی خود درجریان جنگ دوم جهانی و کمک به فرار اعضای گروه های مخالف از آلمان، لقب میخک سیاه دریافت کرد. او هنگام تصدی سفارت سوئد در شیلی درسال های ١٩٧٠ و حکومت اگوستو پینوشه نیز در فرار فعالان سیاسی شیلی و همچنین سیاستمداران کوبایی و پناهجویان اوروگوایی نقش بسیار مؤثری داشت. پس از کودتای ١٩٧٣ علیه دولت سالوادور آلنده، سفارت کوبا در سنتیاگو با تانک به توپ بسته شد. هارالد ادستام با حمل پرچم سوئد دربرابر تانک ها ایستاد. او موفق شد سفیر و کارکنان سفارت کوبا را به سفارت سوئد ببرد و سپس از شیلی خارج کند. او به این دلیل از فیدل کاسترو لقب قهرمان گرفت. او از شهرت زیادی ازجمله در کشورهای آمریکای لاتین و به ویژه در شیلی برخورداراست. او در ١۶ آوریل ١٩٨٩ به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

محمدعقیلی
mohamed.aghili@sverig

http://sverigesradio.se/

هیچ نظری موجود نیست: