نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ اسفند ۲۴, چهارشنبه

گزارشگر ویژه سازمان ملل انتقاد مقام‌های ایرانی از گزارش خود را رد کرد

- سه شنبه 13 مارس 2012 - 23 اسفند 1390

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل
احمد شهید به بی بی سی گفت دو گزارشی که او تا کنون تهیه کرده، برای دولت ایران فرستاده شده تا مقامات در باره آن اظهارنظر کنند اما آنها پاسخ دقیقی به نکات مطرح شده به گزارش ندادند
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در گفت و گویی اختصاصی با بی بی سی فارسی، انتقاد مقام‌های ایرانی از گزارش وضعیت حقوق بشر را رد کرده و گفته است گزارش او بر اساس شواهد و مدارک ارائه شده از سوی ۱۶۰ ایرانی تهیه شده است.
احمد شهید در گزارش روز دوشنبه، ۲۲ اسفند خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل، موارد نقض حقوق بشر در ایران را ارائه کرد و از شکنجه بازداشت شدگان و محرومیت از حق دادرسی عادلانه متهمان انتقاد کرد.
این گزارش آقای شهید با واکنش مقام‌های ایران رو به رو شد و محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، با انتقاد از این گزارش، آن را "مملو از اتهامات بی پایه و اساس" دانست.
احمد شهید ضمن رد اظهارنظر مقام های ایرانی که می گویند گزارش او سیاسی است و بر پایه اطلاعات از گروه های تروریستی تهیه شده، گفت نیازی به تفسیر سیاسی از این مسایل وجود ندارد و در گزارشی که او تهیه کرده، تنها از صحبت های تعداد اندکی از افراد استفاده شده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل به بی بی سی گفت در گزارش او، به نقض حقوق بشر در ایران، زندانی کردن افراد، برپایی دادگاه های غیر استاندارد، اعدام افراد و زندانی کردن روزنامه نگاران اشاره شده است.
در گزارشی که به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شد، از حکومت ایران به دلیل موارد متعدد نقض حقوق بشر مانند فشار بر روزنامه نگاران و منتقدان، شکنجه زندانیان، محرومیت متهمان از حق دادرسی عادلانه و "سرکوب سازمان یافته" اقلیت‌های دینی، قومی و جنسی انتقاد شد.
محمدجواد لاریجانی، گزارشگر ویژه حقوق بشر را متهم کرده که "به جای بیان حقایق به جهانیان با شرورترین گروه های تروریستی که دستشان به خون ملت ایران آغشته است، همکاری نزدیک داشته است."
آقای لاریجانی گفته است کشورش، آماده برای "هر گونه همکاری فنی با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه برای ارائه گزارشی منصفانه، حقیقی، قابل استناد و معتبر" است.
احمد شهید در این رابطه به بی بی سی گفت دو گزارشی که او تا کنون تهیه کرده، برای دولت ایران فرستاده شده تا مقامات در باره آن اظهارنظر کنند اما آنها پاسخ دقیقی به نکات مطرح شده در گزارش ندادند.
او از دو دیدارش با روسای نمایندگی های ایران در ژنو و نیویورک خبر داده که به گفته او، گفت و گوهای انجام شده، سرسری گرفته شدند.
او افزود در ماه فوریه، پیش نویس گزارش خود را برای سفیر ایران در ژنو فرستاده و دو صفحه از نظرات مقام های ایرانی را دریافت کرده که در گزارش نهایی خود به آنها اشاره کرده است.
آقای شهید تاکید کرد که تلاش کرده با مقامات ایرانی صحبت کند و نظرشان را در باره این گزارش کسب کند اما مقامات ایرانی همکاری نکرده اند.
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران
محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، با انتقاد از گزارش احمد شهید، آن را "مملو از اتهامات بی پایه و اساس" دانسته است
آقای شهید در گزارش خود همچنین نسبت به افزایش شمار اعدام هایی که رسما توسط مقامات ایران تأیید شده، ابراز نگرانی کرده است.
او به بی بی سی گفت در این گزارش به اعدام های پنهانی نیز اشاره کرده، اعدام هایی که بدون اطلاع وکیل و خانواده انجام شده است.
احمد شهید گفته است که در طول سال ۲۰۰۱ (تا ماه دسامبر)، ۴۲۱ مورد اعدام رسما اعلام شده و ۲۴۹ مورد اعدام مخفی به اطلاع او رسانده شده است.
گزارشگر ویژه سازمان ملل گفته اطلاعات او درست و مستند است اما به خاطر وضعیت منابعش در ایران، باید مراقب آنها باشد و نام مشخصاتشان را علنی نکند.
آقای شهید در گزارش خود از عدم همکاری مقامات ایران گلایه کرده و نوشته بود که آنها با درخواست او برای سفر به این کشور موافقت نکرده اند.
به گفته آقای شهید، مقامات ایران همچنین به درخواستهای فوری نهادهای سازمان ملل در باره موارد نقض حقوق بشر پاسخ نداده اند.
او ابراز امیدواری کرده که ایران با تعدادی از افراد که نامشان در گزارش او آمده، برخورد بهتری داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست: