نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ اسفند ۲۱, شنبه

نگاهی به واکنش هاشمی در قبال ترور سعید حجاریان

نگاهی به واکنش هاشمی در قبال ترور سعید حجاریان / کرباسچی: رفسنجانی باید سریعاً و صریحاً ترور حجاریان را محکوم می کرد

در بخش پیشین، گونه گونی نظرات محافظه کاران درباره ی ترور سعید حجاریان را مرور کردیم. اینک به موضع گیری هاشمی رفسنجانی در این باره می پردازیم که البته با واکنش انتقادی غلامحسین کرباسچی دبیرکل وقت حزب کارگزاران سازندگی نیز روبرو شد. نکته ی جالب آن بود که هاشمی رفسنجانی حاضر به موضع گیری صریح یا انتشار بیانیه ای در قبال ترور حجاریان نشد.
ابتدا موضع گیری هاشمی پیرامون ترور حجاریان را مرور می کنیم:


اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: کارهای ناهنجار مانند ترور و خمپاره اندازی می تواند خبر از یک توطئه داشته باشد که علائمی از آن را دیده ایم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که روز چهارشنبه 25 اسفندماه پیش از افتتاح «شبکه جام جم2» با خبرنگاران سخن می گفت افزود: نباید از کنار اظهارنظرهای مقام های رسمی آمریکا که گفته اند سال آینده در ایران سال آشوب و بی ثباتی است به آسانی گذشت.
وی در پاسخ به این سوال که نظر شما پیرامون ترور حجاریان و خمپاره اندازی به برخی مناطق در تهران چیست؟ گفت: خمپاره اندازی به سوی دو منطقه ی حساس در مرکز و شمال تهران ظرف مدت کوتاه قابل ملاحظه است.
رفسنجانی تصریح کرد: ترور از نمونه های بارز افراط است که در صحنه های سیاسی و اجتماعی ضد خودش را می پروراند و تاریخ گواه است که ترور هیچ وقت کارساز نبوده و هیچ جریان تروریستی هم در دستیابی به اهدافش موفق نبوده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: افراد خیرخواه و عاقل هیچگاه برای رسیدن به اهداف حتی درست خود از این نوع وسایل نامشروع استفاده نمی کنند.
وی گفت: باید منتظر ماند و دید که مسئولان امنیتی در زمینه ی ترور و خمپاره اندازی ها به چه نتیجه ای می رسند، اما برای بررسی و نتیجه گیری درست باید به سراغ کسانی رفت که از این اقدامات منفعت می برند.
هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: از لحاظ مبانی دین اسلام و تجربه هم ترور هرگز برای آمران و عاملان آن اثری نداشته است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از اقدام اخیر دادگاه بلژیکی چیست؟ گفت: اقدام این دادگاه را هم باید در همین چارچوب بررسی کرد و حتماً باید توطئه ای در کار باشد و با این وقایع ارتباطی داشته باشد.

____________________________________________________________________

موضع گیری خفیف هاشمی رفسنجانی که آن روزها به سبب شکست سنگین در انتخابات مجلس ششم و نقدهای تند و تیز مطبوعات اصلاح طلب در شرایط سیاسی نامطلوبی به سر می برد، صدای نزدیکان او را هم درآورد. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و از نزدیک ترین چهره های سیاسی به هاشمی، در گفت و گو با خبرنگاران نارضایتی اش از شیوه ی موضع گیری هاشمی را علنی ساخت. کرباسچی در مورد دلایل عدم محکومیت جدی ترور حجاریان از سوی هاشمی رفسنجانی گفت: «این را باید از خودشان بپرسید» وی در عین حال افزود: «آقای هاشمی که خود از قربانیان ترور هستند و در اوایل انقلاب اتفاقی جان سالم به در برد، نوعاً باید با ترور مخالف باشد. اما اینکه صریحاً این موضوع را بیان نمی کند و ترور حجاریان را محکوم نمی کند، شاید ابعاد موضوع را نمی داند.»
کرباسچی تصریح کرد: «من با شما هم عقیده ام و معتقدم که آقای هاشمی رفسنجانی باید سریعاً و صریحاً این ترور را محکوم می کرد.»
وی در مورد ارتباط عدم رشد عمودی پرونده ی قتل های زنجیره ای با عدم محکومیت ترور اخیر گفت: در اینکه آقای هاشمی با این مسائل مخالفند شکی نیست. اما این باید برای خودشان هم سوال باشد که چرا موضع گیری نکرده است.

____________________________________________________________________
با این حال هاشمی نه تنها موضع گیری شفاف تری درباره ی ترور نکرد، بل جمعه 27 اسفند در مراسم سالگرد درگذشت سید احمد خمینی جملاتی بر زبان راند که تأویل شان در شرایط سیاسی ملتهب آن روزها چندان هم دشوار نبود!

هاشمی در این مراسم گفت: «تصادفی نبود در سالی که طراحی شده بود، دشمنان هم سنگین ترین تهاج های خود را به اسلام، انقلاب و اندیشه های امام طراحی و اجرا کردند» هاشمی سال 78 را سال «برخورد حق و باطل، سال مقابله ی اندیشه های انقلاب و ضدانقلاب و به تعبیری دیگر، سال مقابله ی معارف بلند اسلام با کفر» توصیف کرد.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «استکبار جهانی و ایادی آنها، اغواگران و آشوب طلبان دیدند که اسلام قدرت حکومت و سازندگی دارد و خواب و خیال خوش آنها که آرزو داشتند انقلاب اسلامی به زمین بخورد، پریشان شد… آنها به خوبی دیدند که نیروهای مسلمان، متعهد، سخت کوش و انقلابی از توان لازم برخوردارند و آثارش را دیدند و مردم هم حس کردند.»
هاشمی اضافه کرد: «امروز دشمنان نوای دیگری ساز کرده اند و مراحل جدیدی پیش آورده اند و خیال می کنند که به نفع شان تمام می شود… اما غافل از اینکه ما امروز دارای امکانات انبوه، تجربیات گسترده، بنیه ی دفاعی قوی، تنظیمات محکم مثل ارتش، سپاه، بسیج و از همه مهمتر مردمی در صحنه هستیم»

* نکته ای که آن زمان آگاهان سیاسی درباره ی عدم موضع گیری صریح هاشمی پیرامون ترور حجاریان یادآوری می کردند، به نقدهای تند و تیزی بازمی گشت که روزنامه ی “صبح امروز” به مدیرمسئولی حجاریان متوجه هاشمی می کرد و بسیاری نقدهای تند مطبوعات اصلاح طلب را عامل ناکامی شدید هاشمی در جریان رقابت های انتخاباتی مجلس ششم می دانند.

هیچ نظری موجود نیست: