نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۷, سه‌شنبه

اسنادی تکان دهنده از یک پروژه میلیاردی

مطالعه روند واگذاری یک پروژه صدها میلیارد تومانی، پرده از موارد تکان دهنده ای برمی دارد.

به گزارش «الف»، بررسی جزییات یک قرارداد 450 میلیارد تومانی، نشان می دهد که آقای حمید بقایی، علاقه و تلاش خاصی برای واگذاری این پروژه به یک شرکت خصوصی داشته است.

بنا بر این گزارش، در پی انتشار مواردی درباره واگذاری پروژه «تالارهای بین المللی ایران» در کیش در سایت های خبری از جمله سایت خبری تابناک، الف جزییات این پروژه را روایت می کند.

بنا بر اسناد در اختیار الف، شرکت فیاک کیش بامدیریت خانواده فیضوی یوسفی (یحیی، رییس هیأت مدیره، پانته آ، نایب رییس هیأت مدیره) در تاریخ اول تیر 1389 به ثبت می رسد. دو روز پس از ثبت شرکت در تاریخ شوم تیر 89، قرارداد 450 میلیارد تومانی به این شرکت واگذار می شود و دو روز پس از آن، در تاریخ پنجم تیر ماه 89، مبلغ پنج میلیار تومان به حساب این شرکت واریز می شود.

در نامه یکی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش به بقایی گفته شده که با توجه به «دستور بقایی»، مبلغ پنج میلیارد تومان در وجه شرکت فیاک کیش واریز شده است.

در ادامه این نامه آمده است: این مبلغ در حالی واریز شده که «هنوز این پروژه مراحل قانونی از طریق ترک تشریفات را پشت سر نگذاشته». دلیل عجله بقایی و دستور وی برای واریز این مبلغ به حساب شرکت مذکور، بدون گذراندن مراحل قانونی مشخص نیست!

بنا بر یکی از نامه هایی که بقایی امضا کرده است، رییس جمهور با تقاضای بقایی برای ترک تشریفات مناقصه این پروژه موافقت کرده است، ولی به نوشته رسانه ها، به دلیل مخالفت یکی دیگر از معاونان رییس جمهور، ترک تشریفات تاکنون به سرانجام نرسیده و دلیل پافشاری بر ترک مناقصه هم مشخص نیست.

نامه بقایی به عزیزی
بقایی در نامه ای دیگر، از حسینی وزیر اقتصاد می خواهد، «با عنایت به موافقت مقام محترم ریاست جمهوری با تأسیس مجمتع تالارهای بین المللی ایران ـ کیش، خواهشمند است ضمن موافقت دستور فرمایید تأمین مالی پروژه تا سقف 450 میلیون یورو در فهرست فاینانس قرار گیرد».

نامه بقایی به حسینی
خبرنگار الف می افزاید: بنا بر بند «و» ماده 28 قانون برگزاری مناقصات، آقای احمدی نژاد به تنهایی، حق صدور دستور ترک تشریفات مناقصه را ندارد.

در این بند می خوانیم:
ترک تشریفات مناقصه «منوط به تأييد شوراي اقتصاد و پس از آن منوط به تأييد هيأتي مركب از رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور (دبير هيأت)، وزير امور اقتصادي و دارایي و بالاترين مقام مذكور در بند (ه) خواهد بود».

گذشته از این مورد، بنا بر نامه شماره 167/128589 دبیر هیأت دولت به اعضای هیأت دولت و بنا بر دستور رییس جمهور، دستگاه های اجرایی موظف می شوند که در انعقاد قراردادها و انجام معاملات و واگذاری و پروژه ها، تشریفات قانونی مناقصات را دقیقا رعایت نموده و از انجام ترک تشریفات مناقصه خودداری نمایند:


البته در نامه ای دیگر به تاریخ 88.9.22، و با شماره 631/187216 به هیأت دولت گفته می شود که در ابلاغیه پیشین، عبارت به «استثنای موارد ضروری و بر اساس موازین قانونی» نیامده بود.

به این ترتیب، گذشته از آنکه رییس جمهور به تنهایی نمی تواند دستور ترک تشریفات مناقصه را بدهد، خود رییس جمهور نیز بر رعایت تشریفات قانون تأکید داشته است.

از سوی دیگر، پافشاری و ضرورت ترک تشریفات در پروژه ساخت این ساختمان ها مشخص نیست!

همچنین آقای جعفر آهنگران، به عنوان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری، صنعتی ـ که بقایی دبیر آن است ـ در نامه ای به مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، خواستار تسریع در ترک تشریفات مناقصه پروژه می شود.

نامه نماینده دبیر شورا (بقایی) به مدیرعامل سازمان منطقه آزاد
یکی از اسناد دیگر پرونده، موارد جالبی از نقص در قرارداد را نشان می دهد که به دلیل مهر «خیلی محرمانه» صادر کننده سند، خطاب به شرکت خصوصی! الف آن را فعلا منتشر نمی کند و در انتظار پاسخ مقام صادرکننده برای خیلی محرمانه دانستن این نامه می ماند. در صورت قانع کننده نبودن پاسخ، الف آن را منتشر خواهد کرد.

نامه خیلی محرمانه سازمان دولتی به شرکت خصوصی!
(الف متن نامه را تا گزارش آتی و دریافت پاسخ صادرکننده منتشر نمی کند).
در رویداد دیگر و در نامه ای که آقای یحیی فیوضی به آقای اسفندیار رحیم مشایی می نویسد، با تشریح گزارش پیشرفت کار برای رییس دفتر رییس جمهور، خواستار تعیین تکلیف کار می شود.

حال پرسش هایی که مطرح می شود، این است: نفع آقای بقایی در تلاش فوق العاده برای واگذاری پروژه به شرکت مذکور و پیگیری های بعدی چیست؟ آقای رییس جمهور بر چه اساسی با تقاضای آقای بقایی موافقت کرده و ارتباط آقای مشایی با این پروژه و آقا یا خانم فیوضی یوسفی چیست؟

در پی انتشار جوابیه مرکز امور مناطق آزاد به این خبر سایت الف که در آن ادعا شده بود مدیر سابق منطقه آزاد کیش به دلیل تقاضای مردم این جزیره در سفر رئیس جمهور برکنار شده بود، محمد علی محبی، مدیر سابق منطقه آزاد کیش، با انتشار نامه ای به حمید بقایی، با مقایسه تاریخ سفر احمدی نژاد به کیش و نامه ای که خود بقایی، دال بر خداحافظی محبی از کیش نوشته بود، این ادعا را دروغ محض دانست.

وی در این نامه که آن را «کلی و سربسته» نامیده، با اشاره به نامه خود بقایی مبنی بر رفتن محبی از کیش به منطقه آزاد ماکو، خطاب به بقایی آورده است:

«بهتر است قبل از هر گونه ادعا به تاریخ صدور حکم اینجانب (10/11/89) جهت منطقه آزاد ماکو به امضای خودتان رجوع کنید که این مهم، حدود بیست روز قبل از سفر ریاست محترم جمهوری صورت گرفته بود».

حال این پرسش مطرح است که اگر در سفر رئیس جمهور در سی ام بهمن 89 مردم کیش خواستار عزل مدیرعامل شده بودند، چگونه بقایی بیست روز زودتر، طی نامه ای خواستار آن شده است که وی برای راه اندازی منطقه آزاد ماکو، از کیش برود؟ آیا تقویم مناطق آزاد سر و ته است؟

وانگهی، اگر محبی مدیری بود که آنقدر ضعف داشته که مردم جزیره خواستار برکناری اش شده اند، چرا بقایی چنین فردی را مسئول راه اندازی منطقه آزاد ماکو کرده بود؟

مدیر معزول سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه به فشارهای بقایی برای استعفای خود، آن هم در ماه های نخست فعالیتش در جزیره اشاره کرده و نوشته است: فشارهای جنابعالی جهت استعفای اینجانب از اواخر مهر ماه گذشته که با و بدون واسطه انجام می شد را مجدداً در ذهنتان یادآوری می نمایم.

و افزوده است: فشارهای چند روز اخیر مسئولین آن مرکز را که با واسطه و از سوی جنابعالی جهت تکذیب خبر سایت های مختلف در خصوص تخلفات گسترده در ساخت تالارهای بین المللی کیش را از سوی این جانب که خوشبختانه زیر بار نرفتم را نیز یادآوری می نمایم.

محبی همچنین در اثبات این که ادعای برکناری به تقاضای مردم در سفر احمدی نژاد دروغ بوده، ادامه داده است: تاریخ تصویب هیأت دولت جهت عضویت آقای عامری را در هیأت مدیره کیش که با برنامه ریزی قبلی صورت گرفته بود، نیز یادآوری می نمایم که بیش از یک ماه و اندی قبل از سفر رئیس جمهور بود.

وی همچنین از بقایی خواسته مصاحبه مدیر عامل کیش مبنی بر تسلط به امور کیش به دلیل «بررسی حدود چهار الی پنج ماه قبل از انتصاب» را نیز مطالعه کند تا برای خودش هم اثبات شود که برکناری محبی، برنامه ای از پیش تعیین شده بوده و اساساً ربطی به سفر رئیس جمهور به کیش ندارد.

محبی در پایان نامه خود، کنایه ای هم به بقایی زده و نوشته است: جناب بقایی! تخلفات و مباحث در خواستهای غیر قانونی شما و دوستان به اینجا ها ختم نشده و نمی شود، لذا اینجانب پیشنهاد میکنم جهت حفظ آرامش جامعه به فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب ضمن اصلاح ادعایتان رعایت حقوق دیگران را بنمایید با بتوان دور از حاشیه ها به رتق و فتق امور کشور پرداخت.

گفتنی است، مباحث اخیر پیرامون جزیره کیش و مدیر پیشین آن، از زمانی آغاز شده که مشخص شد شرکتی به نام فیاک کیش، بدون گذراندن مراحل قانونی، پروژه ای چند صد میلیارد تومانی برای احداث ساختمان اجلاس سران غیرمتعهدها را عهده دار شده است و در این میان، مدیر سابق کیش به دلیل نپذیرفتن این مسأله و همراهی نکردن با تیم بقایی، در همان اولین سال حضورش در کیش، برکنار شد.

با این حال، مسئولان مناطق آزاد، مدعی شدند که برکناری محبی به دلیل خواسته های مردم بوده که سرانجام، وی با انتشار نامه فوق الذکر و با مقایسه تاریخ های سفر و سایر تحولات، این موضوع را دروغ پردازی کسانی دانست که در ماجرای صدها میلیارد تومانی فیاک، نتوانسته اند از جزیره به عنوان حیاط خلوت خویش استفاده کنند.

یادآور می شود، پیش از این نیز یکی از خطبای جمعه، علیه یکی از قراردادهای منطقه آزاد کیش در زمان مدیریت محبی سخنانی را در نماز جمعه مطرح و وی را متهم به زد و بند در این قرارداد کرده بود که مدیر وقت کیش، بلافاصله با انتشار متن کامل همه صفحات قرارداد در رسانه های جمعی، از همه حقوقدانان و بازرسان خواست اگر کوچکترین خطایی در قرارداد هست، اعلام کنند.

هیچ نظری موجود نیست: