نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

اعتراف سردار سپاه به دستگیری ده هزار نفر در سال گذشته

در حالی که مقامات رسمی هنوز از اعلام تعداد دقیق بازداشت شدگان اعتراضات یک سال گذشته خودداری می‌کنند، یک سردار سپاه از بازداشت ده هزار نفر در یک سال گذشته خبر داد.

سردار علی فضلی که فرماندهی قرارگاه مرکزی راهیان نور را برعهده دارد، روز گذشته در سخنانی که در جلسه شورای اداری استان خوزستان ایراد و در خبرگزاری دولتی ایرنا منعکس شد، تعداد معترضان – یا به قول خود او فتنه‌گران – بازداشت شده را به ده هزار نفر رساند و ادعا کرد که پنج هزار نفر از آنها به آغوش اسلام و انقلاب! برگشته‌اند، اما در خصوص پنج هزار نفر دیگر این اتفاق نیفتاده است.

این اولین باری است که یک مقام رسمی، رقم بازداشتی‌های یک سال گذشته را به ده هزار نفر می‌رساند. پیش از این، بالاترین رقمی که به طور یک‌جایی اعلام شده بود، از زبان علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه بود که در روز ۲۰ مرداد سال گذشته از دستگیری چهار هزار نفر خبر داد.

آمارهای رسمی پلیس، ارقامی نظیر ۳۵ نفر بازداشتی در روز قدس، ۱۰۹ نفر در روز ۱۳ آبان و ۳۹ تن در روز ۱۶ آذر را اعلام کرده است؛ اما مخالفان دولت معتقدند که رقم واقعی به مراتب بیش از اینهاست.

همچنین در خصوص بازداشتی‌های روز عاشورا نیز به رقم ۶۳۰ نفر در تهران، ۲۰۰ نفر در اصفهان و ۴۰ تن در شناسایی‌های بعدی اشاره شده است که باز به نظر می‌رسد به مراتب کمتر از واقعیت باشد و دست‌کم اظهارات شاهدان عینی در آن روز، به عددی بالاتر از هزار مورد بازداشت در تهران اشاره می‌کند.

کمیته‌ای که از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان تشکیل شد، پیش از آنکه در شهریور سال گذشته توسط نیروهای امنیتی پلمب شود، از جمع‌آوری اسامی و مشخصات ۱۷۰۰ نفر از بازداشتی‌‌ها خبر داده بود.

سازمان‌های حقوق بشری نیز تاکنون ارقام مختلفی را در خصوص بازداشتی‌های سال گذشته مطرح کرده‌اند، اما بیشترین تعداد اسامی منتشر شده از کل بازداشتی‌ها، ۲۵۶۰ نفر بوده و نیز برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که همچنان حدود ۶۰۰ نفر از این تعداد در زندان‌ها به سر می‌برند.

با توجه به این ارقام، اعتراف یک سردار سپاه به بازداشت دست‌کم ۱۰۰۰۰ نفر در جریان اعتراضات سال گذشته، نشان می‌دهد که ابعاد آسیب‌های اجتماعی و سیاسی سرکوب‌های این یک سال، به مراتب گسترده‌تر از چیزی است که به طور رسمی اعلام می‌شود.

بسیاری از دلسوزان و مقامات سابق نظام در یک سال گذشته پیشنهاد دادند که حاکمیت با آزادی زندانیان سیاسی، زمینه را برای تفاهم بیشتر و کاهش تنش‌ها فراهم کند؛ اما این درخواست، هیچ‌گاه با استقبال حاکمیت مواجه نشد. بدین ترتیب موضوع بازداشتی‌ها، همچنان یکی از محورهای اصلی منازعات سیاسی باقی مانده است.

هیچ نظری موجود نیست: