نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ شهریور ۳۱, چهارشنبه

به یاد کاظم سامی ، که دوم آذر 1367 به قتل رسید


دکتر کاظم سامی ، وزیر بهداری دولت موقت و کاندیدای اولین انتخابات ریاست جمهوری در سال 1358 ، در دوم آذر 1367 به طرز مشکوکی در مطب خود با ضربات چاقو به قتل رسید . جنازه ی قاتل که محمود جلیلیان نام داشت ، چند روز بعد بطرز مشکوکی در گرمابه ی برلیان شهر اهواز کشف می شود . منابع رسمی ، دلیل مرگ جلیلیان را خودکشی اعلام می کنند ، اما پرسش های بسیاری که در نزد افکار عمومی در این باره طرح می شود ، هرگز پاسخی نمی یابد .
گردش ایام ! ده سال بعد در چنین روزی ، حادثه ی تلخ مشابهی به وقوع می پیوندد ، فروهر ها در خانه شان به طرز فجیعی کشته می شوند و به پیامد آن ، دو عضو سرشناس کانون نویسندگان نیز پایان آذر را نمی بینند . در همه ی این سالها ، از قتلهای آذر 77 بسیار گفته شده است ، اما کمتر یاد و نامی از کاظم سامی در این میان است .
مجله ی پیام هاجر که به مدیر مسئولی اعظم طالقانی در دهه ی 70 شمسی منتشر می شد ، شماره ی 293 خود را به مرگ سامی اختصاص داد و مطالب قابل تامل بسیاری در این شماره ی ویژه منتشر شد .
آنچه می بینید ، گفتگوی تکان دهنده و قابل تاملی است که این هفته نامه با نظام الدین قهاری ، از فعالان سیاسی و دوستان نزدیک کاظم سامی انجام داده است .
قهاری معتقد است : « بعد از ماجرای شادروان فروهر و همسرش ، که درست مقارن با شهادت دکتر سامی بود ، همه دریافتند که این یک پیام است و شباهت این نوع قتل ها و حتی مرگ قاتل ها در هر دو مورد ، گویی خود یک سرنخ به شمار می آید. »
روی صفحه زیر کلیک کنید.

منبع: هفته نامه پیام هاجر / دوم آذر 1378

هیچ نظری موجود نیست: