نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

قوه قضائیه ایران

دیده بان حقوق بشر پخش 'اعترافات' سکینه محمدی را محکوم کرد

پرونده این زن ایرانی در دنیا بازتاب وسیعی داشته است

سازمان دیده بان حقوق بشر به شدت از حکومت ایران به خاطر پخش آنچه صدا و سیمای این کشور "اعترافات" سکینه محمدی آشتیانی دانسته، انتقاد کرده است.

نادیا خلیفه، کارشناس این سازمان در امور حقوق زنان در خاورمیانه، جمعه ۲۲ مرداد (۱۳ اوت) طی بیانیه ای گفت: "مردانی که ایران را اداره می‏کنند ظاهرا هیچ شرمی ندارند. ابتدا حکم وحشیانه اعدام به وسیله سنگسار را صادر می‌‌کنند، سپس به اعترافات تلویزیونی متوسل می‌‌شوند."

این زن ۴۳ ساله که به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شده بود، همچنین از سوی مقام های قضایی ایران متهم است که با همکاری مرد دیگری، همسر خود را به قتل رسانده است.

شبکه ۲ تلویزیون ایران شامگاه چهارشنبه ۲۰ مرداد (۱۱ اوت) مصاحبه ای را با سکینه محمدی آشتیانی پخش کرد که در آن، فردی که صورتش به وضوح دیده نمی شد و به زبان آذری صحبت می کرد، به دست داشتن در قتل همسرش اعتراف و محمد مصطفایی یکی از وکلای مدافعش را نیز به سوء استفاده از وضعیت خود متهم می کرد.

آقای مصطفایی که از سوی مقام های ایرانی تحت تعقیب قرار دارد، از طریق ترکیه به نروژ پناهنده شده است. او می گوید که موکلش تحت فشار مجبور به بیان آن سخنان شده است.

دیده بان حقوق بشر به نقل از جاوید هوتن کیان، وکیل مدافع دیگر متهم می نویسد: "این یک امر بدیهی است (که وی تحت فشار بوده است). اگر بر عکس این بود باعث تعجب می‌‌شد."

به گفته این سازمان، آقای کیان طی روزهای گذشته نتوانسته است که با خانم آشتیانی ملاقاتی داشته باشد و انتظار دارد که دیوان عالی‌ کشور تا چند روز دیگر اعلام کند که حکم اعدام موکلش قابل اجرا هست یا خیر.

محمد مصطفایی از وکلای متهم از ایران فرار کرده است

دیده بان حقوق بشر که مقر آن در شهر نیویورک آمریکاست، می گوید که پخش "اعترافات" تلویزیونی این زن، نگرانی جدی درباره اعدام قریب الوقوع او را بیش از پیش افزایش داده است.

نادیا خلیفه گفت: "با شرایط موجود پر واضح است که این به اصطلاح اعترافات تلویزیونی با زور از متهم گرفته شده است".

پخش 'اعترافات' تلویزیونی سکینه محمدی آشتیانی در رسانه های جهان بازتاب گسترده ای داشته و توسط بسیاری از دولت های غربی محکوم شده است.

لارنس کانن، وزیر امور خارجه کانادا، پنجشنبه اقدام صدا و سیمای ایران در پخش سخنان نسبت داده شده به متهم را منزجر کننده ارزیابی کرد و آن را موجب تحقیر خانم آشتیانی دانست.

پیشتر، مقامات وزارت امور خارجه بریتانیا و سازمان عفو بین الملل از پخش "اعترافات" خانم آشتیانی ابراز نگرانی کرده بودند.

در بیانیه سازمان عفو بین الملل اشاره شده بود که در ایران بارها از شیوه پخش اعترافات تلویزیونی استفاده شده است و اغلب این اعترافات تحت فشار و شکنجه بوده است.

روزنامه تایمز چاپ لندن در شماره جمعه ۱۳ اوت (۲۲ مرداد) در سرمقاله ای با عنوان "سوء استفاده ایران از عدالت" از چنین اعتراف گیری هایی انتقاد کرد.

در سرمقاله این روزنامه، این شیوه اعتراف گیری از زندانیان، با شیوه حکومت استالین در اتحاد جماهیر شوروی سابق و دوران انقلاب فرهنگی چین در زمان مائو مقایسه شده است.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و حقوقدان ایرانی به بی بی سی فارسی گفته است که اعترافات پخش شده از نظر حقوقی فاقد ارزش است و در هیچ دادگاهی قابل استناد نیست.

او با اشاره به اینکه بردن دوربین تلویزیونی به داخل زندان یا خارج کردن زندانی از زندان برای انجام مصاحبه تلویزیونی غیر قانونی است، گفت از آنجایی که چهره خانمی که در برنامه تلویزیونی صحبت می کند پوشیده است، در اینکه آیا او خود سکینه محمدی است هم ابهام وجود دارد.

خانم عبادی عملکرد قوه قضائیه ایران را "خلاف قانون، صداقت و انسانیت" دانست و از اینکه قوه قضائیه پاسخی برای این ابهامات نمی دهد، ابراز تاسف کرد.

هیچ نظری موجود نیست: