نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

کنسرن های آمريکائی ميليارد ها دلار اسلحه به خاور ميانه پمپ می کنند

برگردان ناهيد جعفرپور

ژورنال وال استريت در شماره يکشنبه خود می نويسد:"يک تجارت طراحی شده تسليحاتی آمريکا با عربستان سعودی نگرانی هائی را در اسرائيل باعث شده است". اين ژورنال کانال صحبت های لوبی های طرفدار اسرائيل و نئوکنزرواتيوهای آمريکاست. تا کنون نه اينها و نه نمايندگانشان در کنگره آمريکا و حتی نه دولت اسرائيل چنين علنی نگرانی خويش را در باره تجارت های آمريکا ابراز ننموده بودند.

طبق گزارش وال استريت ژورنال دولت آمريکا طرح فرستادن 84 هواپيمای جنگی بوئينگ مدل اف 15 به سعودی را دارد. اولين هواپيمای های جنگی از اين مدل در سال 1976 بکار گرفته شدند. در واقع موضوع اينبار در باره هواپيماهای جنگی از تيپ همان مدل است که البته در طول زمان مدرنتر و توسعه يافته تر گشته است. طبق گزارش وال استريت ژورنال 84 هواپيمای جنگی بخشی از يک پاکت تسليحاتی ده ساله به قيمت 30 ميليارد دلاراست. احتمالا عربستان سعودی می خواهد تعداد بيشماری هليکوپتر های جنگی مدل "او ها ـ 60 بلاک هاوک" بخرد. وال استريت ژورنال می نويسد که دولت اسرائيل نگرانی خويش را از فروش اف 15 ها به آمريکا اعلام نموده است. به همين خاطر هم اسرائيلی ها موفق شدند که نگذارند تا سعودی ها مدرن ترين هواپيماهای جنگی را بدست آورند. بخصوص خريداری هواپيماهای جنگی با تسليحات برد بلند منتفی گشته است.


ايده فروش تسليحات بزرگ به عربستان سعودی و ديگر کشورهای شبه جزاير عربی همان زمان رياست جمهوری جرج دبليو بوش توسعه و برنامه ريزی گشت و جانشين وی باراک اوباما هم اين طرح را دنبال نموده است.


دليلی که برای اين تجارت تسليحاتی قيد شده است تهديد کل منطقه توسط ايران است. در حالی که نيروی نظامی ايران از ظرفيت تهاجمی قابل ارزشی برخوردار نيست. در اين تجارت تسليحاتی طرح ريزی شده و بخشا آغاز شده کنسرن های آمريکائی دوبرابر منفعت بدست می آورند. زيرا که قرارو مدارهائی که از سال ها قبل بسته شده اند به آمريکا ضمانت بی قيد و شرط و برای اسرائيل تا ابد برتريت نظامی نسبت به ساير کشور های منطقه را اعطا می نمايند. تجارت با دولت های عربی از اين روی همزمان به مفهوم فرستادن اتوماتيک تسليحات با همان ابعاد به اسرائيل است. تسليحاتی که بخشا از صندوق دولت آمريکا پرداخت می شوند.


در واقعيت بنظر می رسد که در لابلای گزارش وال استريت ژورنال اين موضوع نهفته است که دولت اسرائيل بتواند برای خواست های تسليحاتی خودش مزيت هائی را بدست آورد. اسرائيل طرح خريد 75 هواپيمای جنگی مدل:


که مدرنترين مدل اف پانزده ها می باشند را در نظر دارد. اما به لحاظ هزينه فعلا تنها 20 عدد آن را می تواند پرداخت نمايد و گزارش وال استريت ژورنال و علنی نمودن تحويل تسليحات به عربستان سعودی کمک می کند تا اسرائيل بعنوان رسيدن به توازن تعداد بيشماری هواپيمای جنگی از آمريکا هديه بگيرد.
Typs F-35 Joint Strike Fighter
درتبليغات جنگی علنی آمريکا/اسرائيل بر عليه ايران با علاقه بر روی ترس فرضی " عربهای ميانه رو" حرکت می شود. اينکه آنها حداکثر به موضع رژيم های عربی که حتی يکی از آنها مشروعيت دمکراتيک ندارند تکيه می کنند را نتيجه همه پرسی اخير انستيتوی بروکينگز آمريکا نشان داده است. اين همه پرسی که در مصر، اردن، لبنان، عربستان سعودی و شيخ نشين های عربی انجام شده است گويای اين است که 57 درصد کسانی که مورد همه پرسی قرار گرفته اند گفته اند که آنها پيامدهای ساخت احتمالی تسليحات اتمی توسط ايران را برای منطقه بيشترمثبت ارزيابی می کنند. يکسال پيش تنها 29 درصد اين عقيده را داشتند. تنها 20 درصد در اين همه پرسی فشار به ايران را تائيد نموده اند. سال 2009 در حدود 40 درصد موافق فشار به ايران بودند.

هیچ نظری موجود نیست: