نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ تیر ۲۶, شنبه

درگیری مذهبی در زاهدان همزمان با خاکسپاری قربانیان انفجار اخیر



العربیه . نت : مراسم خاکسپاری کشته شدگان انفجار انتحاری در مراسم روز پاسدار در زاهدان امروز جمعه 17- 7 – 2010 در حالی برگزارشد که این شهر شاهد درگیری بین سنی ها و شیعیان در این شهر بود.

منابع مطلع در تماس با العربیه اعلام کردند در این درگیری ها دست کم 40 نفر بازداشت شدند.

شب پنجشنبه دو انتحاری وابسته به گروه جندالله خود را در مسجد جامع زاهدان هنگام برگزاری مراسم روز پاسدار منفجرکردند که بر اثر آن 27 نفر کشته و دهها تن زخمی شدند.

خبرگزاری رهای رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند در این مراسم هم شیعیان و هم سنی ها شرکت کردند.

جندالله در بیانیه خود اعلام کرده است که این عملیات را در پاسخ به اعدام عبدالمالک ریگی رهبر این گروه که اخیرا اعدام شده بود ، انجام داده است و تهدید کرد عملیات خود را گسترش خواهد داد.

این گروه دولت را به تبعیض و محدود کردن آزادی های مذهبی وتلاش برای تغییرترکیب جمعیتی استان به زیان سنی ها متهم می کند اما مقامات جمهوری اسلامی ایران جندالله را به وابستگی به بیگانگان از جمله آمریکا و اسرائیل متهم می کند.

احمد رادان جانشین فرمانده پلیس ایران در واکنش به انفجار اخیر زاهدان گفته است " ناامنی‌های شكل گرفته در سیستان و بلوچستان ریشه در آن سوی مرزها دارد."

او خطاب به پاکستان و افغانستان گفت : "همسایگان شرقی ایران بدانند صبر و تحمل جمهوری اسلامی مدتی دارد و نباید گذاشت كه این صبر و تحمل سر آید."

وی افزود : " با توجه به اینكه ناامنی های سیستان و بلوچستان از آن سوی مرزها شكل می‌گیرد بحث انسداد مرز در دستور كار قرار گرفته است."

نابرابری و تبعیض

در همین حال جبهه مشارکت ایران اسلامی از احزاب عمده اصلاح طلبان وقوع عملیات اخیر را حاصل بی تدبیری دولت محمود احمدی نژاد و بکارگیری سیاست " مشت آهنین " و " نابرابری " در سیستان وبلوچستان به شمارآورده است.

جبهه مشارکت در بیانیه خود اعلام کرده است " سیستان وبلوچستان چندی است در آتش جهل و خشونت و کینه و انتقام میسوزد و شاهد حوادث تلخی است که چاره آن لزوماً مشت آهنین نیست."

بیانیه می افزاید " این بحران ها ریشه در سیاست هایی دارد که ایرانیان را بطور نامساوی درجه بندی می کند و برای آنها حقوق متفاوت قایل است که این سبب رشد تبعیض و احساس نابرابری شده وامکان سوء استفاده از نارضایتی مردم را توسط عوامل تروریستی وابسته فراهم می آورد."

جبهه مشارکت دولت محمود احمدی نژاد را به گسترش خشونت و ارعاب متهم کرده است و اعلام کرد :" سیاست ارعاب ، خشونت و سرکوب که تنها دستاورد دولت کودتا است و متاسفانه بر همه ابعاد زندگی ایرانیان سایه انداخته و به طور مساوی و بدون هیچ تبعیضی در حق همه ایرانیان اعمال میشود ، سیاستی شکست خورده است که روز بروز هزینه زندگی شهروندان عادی را بیشترمی کند و البته بر خلاف تصورشان به بانیان و عاملان این سیاستها نیز سودی نمی رساند."

هیچ نظری موجود نیست: