نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

مرداد :'جزئيات پنهان' جنگ آمريکا در افغانستان به رسانه ها درز کرد
بى بى سى: با درز بيش از 90 هزار مدرک سری ارتش آمريکا به رسانه ها جزئياتی از عمليات پنهان جنگ در افغانستان افشا شده است.

گفته می شود اين مدارک را ويکی ليکس، يک سازمان غيردولتي، به نيويورک تايمز آمريکا، گاردين بريتانيا و مجله اشپيگل آلمان ارائه کرده است.


اسناد ياد شده از ژانويه 2004 تا دسامبر 2009 را در بر می گيرد و شامل گزارش های منتشر نشده از کشته شدن غيرنظاميان و نيز عمليات پنهان "بگير يا بکش" کماندوهای آمريکايی عليه رهبران طالبان است.


دولت آمريکا درز اين اسناد را محکوم کرده است.


جيمز جونز مشاور امنيت ملی آمريکا روز يکشنبه طی بيانيه ای گفت واشنگتن افشای اطلاعات محرمانه ای که می تواند جان آمريکائيان و متحدان آمريکا را در معرض خطر قرار دهد و امنيت ملی اين کشور را تهديد کند قويا محکوم می کند.


آقای جونز گفت که ويکی ليکس هيچ تلاشی برای تماس با دولت آمريکا برای بحث درباره اين اسناد نکرد و دولت تنها از طريق سازمان های خبری از انتشار آن با خبر شد.


او با غيرمسئولانه خواندن درز اين اسناد گفت که اين کار بر تعهد آمريکا برای تعميق روابط با افغانستان و پاکستان و شکست دادن دشمن مشترک سه کشور اثری نمی گذارد.


کاخ سفيد می گويد اين اسناد مربوط به دوران قبل از استراتژی اخير آمريکا در افغانستان است.


حسين حقانی سفير پاکستان در واشنگتن نيز گفته است اين گزارش ها "بيانگر واقعيت های جاری نيست."


گاردين درز اين اسناد را در تاريخ ارتش آمريکا بيسابقه خوانده است.


بر اساس گزارش های منتشر شده مدارک ياد شده نشان می دهد ناتو "نگران کمک پاکستان و ايران به شورشيان طالبان است."


اين اسناد نشان می دهد طالبان دارای موشک های حرارت جو است که می تواند هواپيماهای ناتو را سرنگون کند.


بريجيت کندال خبرنگار ديپلماتيک بی بی سی می گويد اين مدارک شايد حاوی اطلاعات چندان جديدی نباشد، اما حاکی از وضع دشوار جنگ در افغانستان و تلفات غيرنظاميان است.


يک مقام دولت آمريکا که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی گفت ويکی ليکس رسانه بيطرف نيست بلکه سازمانی است که مخالف سياست آمريکا در افغانستان است.


اين گزارش ها در حالی منتشر می شود که نيروهای ناتو در حال بررسی مرگ 45 غيرنظامی هستند که روز جمعه در جريان حمله هوايی به ولايت هلمند کشته شده اند.


ويکی ليکس می گويد اين اسناد مورد استفاده "افسران دفتری پنتاگون و نيروهای نظامی در ميدان جنگ به هنگام طراحی عمليات" بوده است.


به نوشته نيويورک تايمز اين اسناد "حکايت از آن دارد که پاکستان به نمايندگان سازمان جاسوسی اش اجازه می دهد که مستقيما با طالبان ملاقات کنند."


اين روزنامه می افزايد در اين ملاقات ها تحت عنوان "جلسات محرمانه تعيين استراتژی" شبکه هايی از گروه های پيکارجو که عليه سربازان آمريکايی در افغانستان می جنگيدند "سازمان" داده می شد و حتی "برای ترور رهبران افغانستان نقشه کشيده می شد."


نيويورک تايمز می نويسد بسياری از اين گزارش ها عادی و حتی پيش پا افتاده هستند اما پنجره ای به سوی بستر جنگی که 9 سال از شروع آن می گذرد فراهم می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: