نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ خرداد ۲۳, یکشنبه

سازمان بین المللی کار-ژنو: اعتراض شدید به اعدام کمانگر وزندانی بودن اسانلوو تبعیضات حوزه کار

صبح روز پنج شنبه جلسه بررسی وضعیت کشورها درحوزه اجرای استانداردهای بین المللی و مقابله های بین المللی(Conventions) در حوزه های کار وکارگری در سازمان بین المللی کار بود که معروف است به کمیته اجرای استانداردها برگزار شد. در این کنفرانس زندانی بودن منصور اسانلو و وضعیت تبعیض آمیز کار برای اقلیت ها در ایران به شدت مورد اعتراض کارشناسان و شرکت کنندگان قرار گرفت.

وضعیت بحرانی ایران، اعتراض به وضعیت اسانلوومرگ کمانگر

کنفرانس بین المللی کار هریک سال یک بار برگزار می شود و در آن اشتغال و روابط کار درکلیه کشورهای جهان مورد بحث وبررسی قرار می گیرد. همچنین به شکایات رسیده شده در حوزه بحث روابط کار و تبعیضات مربوطه به آن رسیدگی می شود. ایران از نظر سازمان بین المللی کار درپاراگراف ویژه گذاشته شده است که به این معنی است که وضع بحرانی دارد و باید مورد رسیدگی ویژه قرارگیرد. اگر یک کشوری چند سال متمادی در این پاراگرف ویژه باقی بماند این اختیار را دارند که پرونده ایران را به مجمع عمومی سازمان ملل جهت صدور قطعنامه ارسال کنند.

سالهاست که ایران جزو کشورهایی است که مورد اعتراض سازمان های مستقل بین المللی و کشورهای مختلف جهان و اتحادیه های کارگری جهانی بوده است. به طور مشخص پرونده امسال در مورد نقض کنوانسیون ۱۱۱ بوده است که این کنوانسیون مربوط به عدم تبعیض در اشتغال و همین طور تقویت وترویج کار زنان است. ایران چند سال است که در این کنوانسیون پرونده اش مورد بررسی قرار می گیرد من جمله تبعیض علیه زنان در حوزه کار که زنان نمی توانند دربرخی از مشاغل فعالیت کنند، پست های مهم دولتی معمولا به زنان داده نمی شود، سهم زنان از حوزه کاری حدود ۱۶ درصد است و بحث تبعیضات شدید کاری دولت ایران بر علیه اقلیت های مذهبی و قومی بسیار شدید است .( به خصوص اقلیت های دینی که جزو چهار دین رسمی نیستند)

مساله دیگر محدودیت های ایران برای فعالیت های اتحادیه های کارگری درکشور است مانند پرونده منصور اسانلو و کارگران شرکت هفت تپه و اتحادیه های کارگری کردستان که در این اجلاس مطرح شد. به صورت مشخص اعدام فرزاد کمانگر که عضو اتحادیه معلمان بود مطرح و محکوم شد.

سیستم سازمان بین المللی کار در رسیدگی به این پرونده ها سه جانبه است. به این معنی که نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت های کشورهای جهان در جلسه حضور دارند و تنها سازمانی از ارکان سازمان ملل است که تصمیماتش و قطعنامه و کنوانسیون آن بر اساس همین سه جانبه گرایی نظارت، تصویب و لازم الاجرا می شود.

بنابراین وضعیت کشور ایران نیز از سوی سه بخش مختلف مورد بررسی قرار گرفت. روزپنج شنبه نمایندگان کشورهای کانادا و فرانسه و آلمان به صورت مشخص برضد سیاست های اشتغال ایران صحبت کردند. نمایندگان اتحادیه کارگران جهانی شدیدا ایران را محکوم کرد و تقاضا کرد که یک هیات تخصصی حقیقت یاب که موارد نقض معاهدات بین المللی حوزه کار را گزارش وبررسی کند. نماینده کارفرمایان هم در جلسه از اقدامات ایران اظهار نگرانی کرد. از اینکه سازمان کارفرمایی ایران موفق شد که استقلال خود را حفظ کند و در دادگاه صالحه توانست در ایران توانست بر علیه اقدامات دولت رای بگیرد و سازمان موازی کارفرمایی ای که دولت ایران ایجاد کرده بود را منحل کرد اظهار خوشحالی کرد. ولی ابراز داشتند که نگرانی های جهانی در مورد نقض کنوانسیون و یا عدم اجرای صحیح کنوانسیون ۱۱۱ همچنان پا برجاست.

نماینده ایران: « در ایران بازنان مانند ملکه برخورد می کنند»

دولت ایران هم وقت داشت از خود دفاع کند. از منظر برخی شرکت کنندگان این دفاع بسیار ضعیف و کودکانه ای بود. نماینده ایران وقتی تلاش می کرد به وضعیت زنان اشاره کند و بگوید آنها از تساوی کامل با مردان برخوردار هستند دایما از زنان ایران به عنوان همسر و مادر وخواهر نام می برد و موجودیت مستقلی به عنوان زن ایرانی را هیچ اشاره ای به آن نکرد. او گفت اگر شما به ایران بیایید زنان با زنان مانند ملکه برخورد می شود که این حرف موجب خنده بسیاری از حضار شد. در اوقسمتی در ضمن اشاره کرد عینکی که به چشم دارد را ازیک عینک فروشی بهایی در تهران خریده است و این نشانه آزادی کامل بهاییان در ایران وداشتن تجارت مستقل و اشتغال به کار است و اینکه هیچ تبعیضی در مورد اشتغال وجود ندارد.

درمورد اعدام فرزاد کمانگر اشاره کرد برخلاف اظهارات نمایندگان کارگران جهانی که حکم اعدام کمانگر در یک دادگاه دو دقیقه ای صادر شده است دادگاه وی چهارسال به طول کشید. وی گفت که در دادگاه نظامی هم در هیچ کجای دنیا نمی شود کسی را در عرض دو دقیقه اعدام کرد. در مورد آقای اسانلو و دیگر فعالین سندیکایی ایران هم اشاره کرد که وزیر جدید کار تقاضای عفو برای آنها به قوه قضاییه فرستاده است و به قول وی ان شاء الله این گروه من جمله آقای اسانلو آزاد خواهند شد.

نمایندگان کارگری ایران یا نمایندگان دولت در بخش کارگری؟

جالب اینکه نمایندگان کارگری ایران هم در جلسه حضور دارند که به گفته یکی از افراد متخصص در حوزه کاری از نظر سازمان بین المللی کار اعتبار بین المللی شان مورد سوال بوده است. این نمایندگان شش نفر هستند که وقتی خواستند متن بیانیه خودشان را بخوانند یک نفر از اعضای سفارت ایران در ژنو این متن را در جایگاهی که کارگران گذاشته بودند قرایت کرد. کمیته بررسی استاندارهای سازمان بین المللی کار که وظیفه رسیدگی به این تخلفات را به عهده دارد روز جمعه ۲۱ خرداد ژوپن نتیجه کارگروهی تخصصی خود را اعلام خواهد کرد و تصمیم درمورد پرونده ایران به شور گذاشته خواهد شد.

لازم به ذکر است که در کنار ایران به تخلفات ۲۵ کشور دیگر نیزدر حوزه کار واشتغال رسیدگی شد. صورت مربوط به مذاکرات در سایت سازمان بین المللی کار موجود است و منتشر خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: