نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۵, چهارشنبه

سالوادور آلنده – ویکی‌پدیا


بدست oceania5

سالوادور آلنده (زاده ۲۶ ژوئیه ۱۹۰۸ – درگذشته ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳) سیاست‌مدار مارکسیست و از بنیانگذاران حزب سوسیالیست شیلی بود. او از نوامبر ۱۹۷۰ تا سرنگونی و کشته شدنش در کودتای ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ رئیس جمهور شیلی بود. از او به عنوان اولین رئیس جمهور مارکسیست که با رای و دموکراسی به قدرت رسید، نام می‌برند.

آلنده بیش از چهل سال در صحنه سیاسی شیلی و حزب سوسیالیست شیلی حضور داشت. او پیش از رسیدن به ریاست جمهوری در انتخابات ۱۹۷۰, در مقام‌های سناتور, نماینده و وزیر کابینه فعالیت می‌کرد. آلنده سه بار در سال‌های ۱۹۵۲ , ۱۹۵۸ و ۱۹۶۴۱۹۷۰ بالاخره در انتخابات برنده شد و علیرغم تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از گرفتن قدرت توسط او , به ریاست جمهوری رسید. کاندید ریاست جمهوری شده و شکست خورده بود تا این که در

Salvador Allende.jpg
سالوادور آلنده
پس از رسیدن به ریاست جمهوری او برنامه سوسیالیستی جنجال برانگیزی[نیازمند منبع] را پیاده کرد و بسیاری از منافع اقتصادی آمریکا را در شیلی به مخاطره انداخت سال اول حکومت او نرخ رشد اقتصادی 8.6 درصد و نرخ بیکاری به 3.6 در صد رسید اگرچه وی به عنوان یک سوسیالیست مطرح می شد اما اکثر برنامه‌های او شباهتی به دیکتاتوری های کمونیستی نداشت عده ی بسیاری معتقدند که آمریکا به دلیل به خطر افتادن منافع اقتصادی خود بر علیه وی میلیون ها دلار خرج کرد تا وی را سرنگون سازدو دوران حکومتش همواره حاکی از ناآرامی عمومی, اعتصاب, تحریم‌های آمریکا, شکایت‌های دادگاه عالی شیلی و تقاضای اعضای اپوزیسیون برای استفاده از نیروی نظامی برای آرام کردن اوضاع بو د. در ۲۲ اوت ۱۹۷۳ مجلس نمایندگان شیلی قطعنامه‌ای بر علیه او صادر کرد و هنوز یک ماه از این قطعنامه نگذشته بود که دولت او در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ و با کودتای نظامی آمریکا و سازمان سیا به رهبری ژنرال پینوشه سرنگون شد . طبق اعلام رسمی پرزیدنت آلنده با یک کلاشینکف اهدایی از سوی فیدل کاسترو خودکشی کرده‌است . البته طرفدارانش (از جمله کاسترو) اعلام کردند او در هنگام درگیری با نیروهای ارتش کشته شده‌است.[۱][پیوند مرده][پیوند مرده][۲]

Chilean workers marching in support of Allende in 1964.

البته بعدها کاسترو در اعلام نظری بیان داشت که او در آن زمان در این مورد چیزی نمی‌دانسته، و اکنون معتقد است که او خودکشی کرده‌است. نظری که همسرش و خانواده‌اش[نیازمند منبع] نیز آن را تایید می‌کنند.[۳] پس از وی در حکومت کودتای ژنرال آگوستو پینوشه جنایات بسیاری به وقوع پیوست از جمله قتل عام طرفداران آلنده در ورزشگاه شهر سانتیاگو و زندانی شدن صدها تن در زندان های مخوف ژنرال پینوشه که هیچ اثری از آنها پیدا نشد حکومت کودتایی پینوشه 16 سال ادامه پیدا کرد و نهایتا پینوشه در سال 2006 در سن 91 سالگی در حالی مرد که هیچگاه به خاطر اعمال خود جواب پس نداده بود.

پانویس ها

برچسب‌ها: ,

هیچ نظری موجود نیست: