نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

موهبتی که معضل شد/ ماهی فروشان بوشهر دستفروش شده اند!

بوشهر - خبرگزاری مهر:





بازارچه قدیمی عرضه ماهی و میگوی شهر بندری بوشهر که از قطبهای تولید و پرورش آبزیان است، فاقد استانداردهای لازم برای عرضه این محصولات است به گونه ای که ماهی و ماهی فروشی به یکی از معضلات آزاردهنده ساکنان این شهر تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در بوشهر، فرسودگی این بازارچه و قرار گرفتن آن درست در محل پر رفت و آمد شهر موجب ایجاد بوی بد و متعفن در مرکز شهر بوشهر شده است، موضوعی که چندین بار اعتراض شهروندان به خصوص سازمان های مردم نهاد را در بر داشته اما هر بار با وعده های مسئولین این اعتراضات فروکش کرد.

سر بسته بودن بازار، رها بودن سیم های برق در برخی نقاط آن و انتشار بوی بد ومتعفن در فضای اطراف بازار همه و همه موجب شده تا برخی شهروندان چندان رغبتی برای حضور در این بازارچه و خرید محصولات دریایی از خود نشان ندهند.

ماهی فروش های بوشهر دست فروش شدند

عدم وجود بازاری شایسته جهت عرضه ماهی و میگو موجب شده تا در برخی نقاط شهر، بعضی از ماهی فروشان به دستفروشی پرداخته و این محصولات را به صورت کاملاً غیراستاندارد و غیربهداشتی عرضه کنند.

عکس تزئینی است

متأسفانه علیرغم وعده هایی که تاکنون مسئولان بوشهر جهت ایجاد بازارچه عرضه ماهی و میگو در نقطه ای از شهر بوشهر داده اند اما همچنان این وعده ها جامه عمل نپوشیده است.

"به زودی بازارچه ماهی و میگوی بوشهر به محل جدید خود منتقل خواهد شد" این تیتر خبری است که همواره توسط فرماندار، اعضای شورای شهر و همچنین شهردار بوشهر به دفعات اعلام شد اما پس از گذشت مدت ها همچنان این شهر فاقد بازاری شایسته و استاندارد برای عرضه ماهی و میگو است.

بوی تعفن این بازار غیر قابل تحمل است

یکی از شهروندان بوشهری در این خصوص گفت: بوی تعفن حاصل شده از ماهی و میگو های این بازار به ویژه در فصل گرم غیرقابل تحمل است و موجب آزار شهروندانی است که از این منطقه عبور می کنند.

رضا محمدیان با بیان این که چرا مسئولین دامپزشکی و بهداشت بوشهر به وضعیت بهداشت این بازار رسیدگی نمی کنند، اظهار داست: عرضه آبزیان دریایی در این مکان که پر از میکروب است سلامت شهروندان بوشهری را به خطر انداخته و مشخص نیست نهادهای بهداشتی چرا برنامه ای برای کنترل وضعیت این بازار ندارند.

وی اظهار داشت: علاوه بر عرضه نادرست این آبزیان در این بازار افرادی نیز هستند که به صورت بسیار سنتی و غیر بهداشتی اقدام به پاکسازی ماهی ها می کنند و هیچ متولی خاصی ندارد چرا که وقتی به انها می گوییم کارت بهداشت دارید ابراز بی اطلاعی می کنند.

بازار ماهی اصفهان بسیار تمیزتر از بوشهر است

شهروندی که خود را اهل اصفهان معرفی کرد نیز گفت: در حال حاضر بسیاری از شهرهایی همانند اصفهان که حتی از دریا بهره مند نیستند و بسیار دورند دارای بازارچه ماهی بسیار پسندیده تر و زیباتری هستند.

علی اسماعیلی افزود: چرا شهری ساحلی مانند بوشهر که ماهی و میگو از غذاهای محلی و اصیل آن به شمار می آید دارای بازارچه مناسبی برای عرضه این محصولات نیست؟

وی که در حال خرید از بازار میوه و تره بار بوشهر است، اظهار داشت: بنده با خانواده ام حداقل هفته ای 3 بار برای خرید میوه و تره بار به این محل مراجعه می کنم اما تاکنون برای خرید ماهی به بازارچه ماهی و میگو نرفته ام.

این شهروند یکی از دلایل عدم حضورش در بازارچه ماهی و میگوی بوشهر را بوی بد آن عنوان کرد، گفت: ماهی های مورد نیاز خود را از دست فروشان ماهی یا در اسکله های بوشهر تامین می کنم.

از شهری که پنج ماهست شهردار ندارد انتظاری بیش از این نیست

یکی دیگر از شهروندان بوشهری با ابراز گلایه از وضعیت شهر بوشهر گفت: از شهری که به عنوان مرکز یک استان بشمار می رود پنج ماهست شهردار ندارد انتظاری بیش از این نیست.

حسین رضایی افزود: مردم بوشهر نه تنها از وضعیت بازار ماهی فروشی های این شهر رنج می برند بلکه هم اکنون بسیاری از مشکلات که نشأت گرفته از بی مدیریتی است گریبانگیر مردم این شهر شده است.

وی با انتقاد از وضعیت شهری بوشهر اظهار داشت: شهری که چندین ماه شهردار نداشته و شهرداری آن با سرپرست اداره می شود چگونه می تواند معضلات شهری اش را حل کند؟

عکس تزئینی است

رضایی یکی از دلایل وجود چنین مشکلاتی در بوشهر را فقدان مدیران کارآمد و تعارفات سازمانی در برخی ادارت شهر بوشهر عنوان کرد و گفت: در همه جای بوشهر شاهد پروژه هایی هستیم که به دلیل نامشخص بودن وضعیت شهردار بوشهر روی زمین مانده است.

بعد از هر بار خرید در بازار ماهی فروشی های بوشهر حمام می کنم

یکی دیگر از شهروندان بوشهری نیز گفت: محیط این بازار بسیار کوچک، بد و غیر بهداشتی است که مجبورم بعد از هر بار خرید در این بازار حمام کنم.

رضا افزود: علاوه بر این که فضای این بازار بسیار کوچک است کسبه این بازار نیز به جای این که آبزیان خود را در درون مغازه عرضه کنند در درون سینی هایی قرار داده که موجب سد معبر و برخورد عابریت با سینی ها می شود که این باعث الودگی بدن و لباس های می شود.

وی اظهار داشت: در صورتی حتی اگر مراقب بود بدنت به این سینی ها برخورد نکند به دلیل این که فاضلاب رها شده در این بازار ساماندهی نشده و فاضلاب روباز دارد، بوی تعفن تمامی بدنمان را می گیرد.

بازار ماهی بوشهر غیر استاندارد است/ بهداشتی یا غیربهداشتی بودن محیط عرضه آبزیان ربطی به ما ندارد

در همین خصوص مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: فضای بازارچه ماهی و میگوی بوشهر فاقد استانداردهای مناسب بوده و مکان هایی که در این بازارچه آبزیان عرضه می شود غیر بهداشتی است.

علی اصغر شریفی عرضه خود محصولات و تایید سلامت انها بر عهده دامپزشکی ولی بهداشتی یا غیربهداشتی بودن محیط عرضه محصولات ربطی به ما ندارد و دستگاههای ذی ربط باید به فکر محیط بهداشتی برای این محصولات دریایی باشند.

وی اظهار داشت: نظارت کامل و دقیقی بر روی محصولات ارائه شده در این بازارچه داریم و بهداشتی بودن محصولات این بازار را تایید می کنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه در صورت دریافت گزارش های مردمی در خصوص غیربهداشتی بودن محصولات این بازارچه با متخلفین برخورد می شود، اظهار داشت: تغییر و انتقال بازارچه ماهی فروشان بوشهر به نقطه ای دیگر، بر عهده فرمانداری، مرکز بهداشت، شورای شهر و شهرداری این شهر است.

شریفی همچنین فاضلاب بازارچه ماهی و میگوی بوشهر را نامناسب دانست و گفت: انتقال این بازارچه در حیطه وظایف شهرداری بوشهر است.

مخالف عرضه دستفروشی ماهی در بوشهر هستیم/ ساز و کار برخورد با دستفروشان را نداریم

وی با بیان اینکه مخالف عرضه دستفروشی ماهی در بوشهر هستیم، گفت: عرضه ماهی به این صورت در غیربهداشتی و فاقد استانداردهای لازم است اما سازوکار و قدرت برخورد با این افراد را ندرایم.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر افزود: تنها می توانیم از تمامی دستفروشی هایی که به صورت مجتمع اقدام به عرضه ماهی و میگو می کنند، بازدید کنیم.

شریفی با بیان اینکه گاهی اوقات محصولات عرضه شده در این دستفروشیها کاملاً تازه و مستقیماً توسط صیادان توزیع می شود، اظهار داشت: ممکن است محصولاتی که در این دستفروشی ها عرضه شود کاملاً بهداشتی باشد ولی به طور کلی عرضه موادی از قبیل ماهی، میگو به صورت روباز و در دستفروشی ها استاندارد و بهداشتی نیست.

وی در خصوص علت عدم جمع آوری دستفروشان گفت: جمع آوری دستفروشان از وظایف شهرداری بوده و ارتباطی به اداره کل دامپزشکی استان ندارد.

ماهی فروشان از بازار جدید استقبال نمی کنند

سرپرست معاونت اجرایی و خدمات شهری شهرداری بوشهر نیز به مهر گفت: تاکنون چندین بار نسبت به جابه جایی بازارچه ماهی و میگو اقدام و چندی پیش نیز بازارچه ای موقت در منطقه صلح آباد برای محصولات دریایی ایجاد شد که متأسفانه به دلیل عدم استقبال ماهی فروشان از آن، تعطیل شد.

علی اکبر خوشرو با اشاره به تلاشهای صورت گرفته جهت احداث بازارچه ای در منطقه جفره و در کنار دریا اظهار داشت: قرار بود تا پیش از نوروز 89، بازارچه ای در منطقه جفره بوشهر احداث کنیم ولی به دلیل انجام پروژه دیگر در این منطقه موفق به احداث آن نشدیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا اداره کل شیلات به شهرداری مجوزهای لازم را می دهد یا خیر افزود: مقرر شد این بازارچه به صورت پیش ساخته احداث شود تا در صورت لزوم بتوان آن را جابجا کرد.

قدرت جمع آوری دستفروشان را نداریم

سرپرست معاونت اجرایی و خدمات شهری شهرداری در خصوص جمع آوری دستفروشان ماهی فروش نیز گفت: تاکنون چندین بار نسبت به جمع آوری دستفروشان اقدام شد ولی این طرح موفق نبوده است.

عکس تزئینی است

خوشرو در خصوص عدم موفقیت طرح جمع آوری دستفروشان اظهار داشت: بر اساس قانون، شهرداری فقط می تواند اموال دستفروشان را جمع آوری کند ولی نمی تواند برای همیشه از دستفروشی آنان جلوگیری کند.

وی ادامه داد: متأسفانه دادگاه این اجازه را به شهرداری نمی دهد تا برای همیشه جلوی فعالیت دستفروشان را بگیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر برخی از قوانین از جمله قانون جمع آوری دستفروشان متعلق به سال 1334 است، افزود: هم اکنون طرحی در وزارت کشور در حال تهیه و تدوین است تا با بازنگری لازم، این قوانین را به روز کرده و به شهرداری ها ابلاغ کنند.

خوشرو در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جمع آوری و سامان دهی دستفروشان فقط مختص به شهرداری نیست بلکه تمامی نهادها و سازمان ها از جمله سازمان دامپزشکی، مرکز بهداشت، فرمانداری و ... همه باید همکاری کنند.

وی در پایان با بیان اینکه برخی شهروندان با دستفروشی مخارج خانواده خود را تأمین می کنند، اظهار داشت: هیچ مرجع قانونی به شهرداری ها این اجازه را نمی دهد که جلوی رزق و روزی مردم را بگیرند.

کرایه غرفه های تعیین شده بالاست

یکی از ماهی فروش بوشهر در خصوص عدم استقبال ماهی فروش های از بازار جدید گفت: چندین بار تغییر مکان داده ایم اما کرایه غرفه های که برای ما تعیین شده بود بسیار بالا و گران بود.

محمد ماهینی افزود: وقتی ما خودمان مغازه داریم چرا در این اوضاع که قدرت خرید مردم برای خرید ماهی کم شده است هزینه ای اضافی نیز پرداخت کنیم.

وی اظهار داشت: علاوه بر این مسائل بازارچه ثابتی که معرفی نمی کنند فقط به صورت مقطعی از مکان به مکان دیگر جابجا می کنند که فقط باعث کاهش فروش می شود.

امید می رود مسئولین شهر بوشهر از جمله فرماندار، شهرداری نامشخص و اعضای شورای شهر بوشهر با همکاری یکدیگر مکان در خور شهر بندری بوشهر برای عرضه آبزیان دریایی ایجاد کرده چرا که هر گردشگر و توریستی که به بوشهر سفر می کند بازدید از بازار در برنامه های خود قرار داده که در صورت تداوم این وضعیت چیزی جز بی آبرویی چیزی را بهمراه نخواهد داشت.

...........................................

حمید عالی حسینی

هیچ نظری موجود نیست: