نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

بيش از ٦٥ روزنامه‌نگار زندانی در ايران امری بی‌سابقه در جهان

گزارشگران بدون مرز با ارسال نامه ای به کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، مراتب نگرانی خود را از بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران و وضعیت نقض حقوق بشر در ایران اعلام نمود.

خبرگزاری هرانا- در آستانه برگزاری مراسم بزرگداشت سی و يکمين سالگرد انقلاب اسلامی در ايران مسوولان جمهوری اسلامی با دستگيری‌ گسترده فعالان و روزنامه‌نگاران همه‌ی توان خود را به‌کار گرفته‌اند، تا مانع از تظاهرات اعتراضی عليه رژيم شوند.
یه گزارش گزارشگران بدون مرز، ژان فرانسوا ژوليارد دبير اول گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام کرد "در پی دستگيری‌های گسترده چند روز گذشته آمار روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی از مرز ٦٥ نفر گذشته است. اين تعداد روزنامه نگار زندانی در يک کشور در ٢٥ سال گذشته و از تاريخ تاسيس گزارشگران بدون مرز بی‌سابقه است. اين دستگيری‌ها فقط منحصر به تهران نيست، در بسياری از شهرستان‌های ايران روزنامه‌نگاران و فعالان مطبوعاتی احضار و زندانی شده‌اند."
گزارشگران بدون مرز با ارسال نامه‌ای به خانم ناوانتم پيلای کميسر حقوق بشر سازمان ملل مراتب نگرانی عميق خود را از وضعيت نقض حقوق بشر و آزادی بيان و مطبوعات در ايران، اعلام و از ايشان خواستند به مقامات مسئول جمهور اسلامی در باره عدم رعايت تعهدات بين المللی هشدار دهند.
همچنين گزارشگران بدون مرز از با ارسال نامه ای ديگر به مسوولان ٢٧ کشور اروپايی، امريکا، کانادا و برخی از کشورهای جهان که حقوق بشر را محترم می‌شمارند، با اعلام نگرانی از اعدام های قريب‌ الوقوع از آنها خواسته است که "هم‌صدا مضحکه عدالت و دادگاه‌های فرمايشی را محکوم کنند." به جمهوری اسلامی هشدار دهند که "در برابر اعدام‌ مخالفان و معترضان اين کشورها واکنش جدی نشان خواهند داد و به نام دفاع از حقوق بشر سفرای خود را از اين کشور فرا خواهند خواند."
گزارشگران بدون مرز از بازداشت تعداد ديگری از روزنامه نگاران در روزهای ١٨ و ١٩ بهمن مطلع شده است:
- اکبر منتحی روزنامه نگار بسياری از روزنامه‌های توقيف شده از جمله اعتماد ملی
- احمد جلالی فراهانی خبرنگار مهرنيوز که يک روز پس از اخراج بازداشت شده است
- سميه مومنی روزنامه نگار نشريه نسيم بيداری
- مهسا جزينی خبرنگار روزنامه ايران در اصفهان
- زينب کاظم خواه خبرنگار هنری ايسنا
- امير صادقی عکاس روزنامه فرهنگ آشتی
- حسن ظهوری خبرنگار خبرگزاری ميراث فرهنگی
- احسان مهرابی خبرنگار روزنامه فرهيختگان
- وحيد پوراستاد روزنامه‌نگار پر سابقه و روزنامه فرهيختگان
گزارشگران بدون مرز يادآور می شود در پی دستگيری های روزهای گذشته از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار و وب‌نگار ايرانی بی اطلاع است و امکان بازداشت آنها را امری محتمل می‌داند.
در تاريخ ١٤ بهمن گزارشگران بدون مرز از بازداشت علی محمد اسلام پور مطلع شد. سردبير نشريه ندای وقت پس از احضار به شعبه نهم دادگاه انقلاب کرمانشاه با اتهام "نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان" زندانی شد. اين روزنامه نگار هچنين مديريت وبلاگ قصرنيوز را نيز برعهده دارد.
وزرات اطلاعات در تاريخ ١٧ بهمن ماه با انتشار اطلاعيه ای مسوليت بازداشت ٧ شهروند ايرانی را برعهده گرفت. در اين اطلاعيه بدون نام بردن از بازداشت شدگان، دستگير شدگان به همکاری با راديو فردا و "آموزش‌هايی در زمينه شيوه‌های مختلف براندازی نرم و اخلال در نظم و امنيت عمومی، شايعه‌سازی و ساير اقدامات خرابکارانه متهم شده‌اند. آرمان مستوفی يکی از مديران راديو فردا در اين باره با تکذيب کامل اطلاعيه وزارت اطلاعات اعلام کرده است که اين راديو در ايران خبرنگار ندارد."
از تاريخ ١٠ بهمن شبکه اينترنت در ايران به شکل جدی دجار اخلال و در برخی مناطق کاملا قطع شده است. بسياری از شرکت های خدمات دهنده تلفن همراه امکان ارسال پيامک را قطع کرده اند.
از سوی ديگر جمعی از روزنامه‌نگاران تبعيدی با ارسال نامه‌ای به همکاران خود در رسانه‌های بين المللی از آنها خواسته‌اند که به هنگام سفر به ايران به مناسبت مراسم ٢٢ بهمن در "در دام نقشه قاتلان آزادی" نيفتند. اين روزنامه‌نگاران "دعوت از خبرنگاران خارجی برای پوشش دادن مراسم سالگرد انقلاب در روز ٢٢ بهمن را بخش ديگری از نقشه فريبکارانه دولت غير قانونی محمود احمدی نژاد" اعلام کرده‌اند: "بسياری از خبرنگاران رسانه‌های خارجی بعنوان جاسوس دستگير و فعاليت بخش عمده رسانه‌های جهانی ممنوع شده است، اکنون می‌کوشند با دعوت از خبرنگاران رسانه های جهانی، می خواهند نمايش مردمی بودن خود را پوشش جهانی بدهد. روش حکومت ايران کاناليزه کردن خبرنگاران بسوی تظاهرات دولتی و ممانعت از حضور آنها در نقاط ديگر است.
شما نه تنها بعنوان نمايندگان رسانه های جهان آزاد، بلکه بجای همکاران ايرانی خود که در تبعيد يا زندانند به ايران می رويد. دعوت کننده شما دولتی آزادی کش، ضد مطبوعات آزاد و پايمال کننده بديهی ترين حقوق انسانی است."
منبع خبر :

هیچ نظری موجود نیست: