خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: خودرو
شايد تا چند سال پيش خود چينيها نيز تصور نميكردند كه روزي به طراح و توليدكننده خودرو تبديل شوند. از آن مهمتر آنكه در مخيلهشان هم نميگنجيد كه خودروهاي توليديشان جايي در خارج از مرزهاي پهناور اين كشور كمونيستي پيدا كند، اما اكنون اين اتفاق افتاده و خودروسازان چيني محبوبيتي وصف ناشدني در ميان واردكنندگان و خودروسازان ايراني يافتهاند! به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اينكه راز و رمز دلدادگي خودروسازان ايراني به خودروهاي چيني چيست و چه شده كه آنها از همكاري با شركتهاي معتبر فرانسوي به فالودهخوري با شركتهاي چيني تغيير فاز دادهاند، چندان مهم نيست، بلكه مساله مهم توجه به تبعات رويكرد خودروسازان داخلي به تكنولوژي خودروهاي ساخت چين است. خطرات خودروهاي چيني براي كاربران ايراني اگر تبعات واردات خودرو از چين تنها به خروج ارز از كشور ختم ميشد، ميتوانستيم با توجه به آنكه در اقتصاد ما دلارهاي نفتي فراوان است با اغماض از كنار اين مساله بگذريم، اما مساله آنجا مشكل ميشود كه به گفته كارشناسان، واردات خودرو از چين در درازمدت به بهاي كاهش سطح تكنولوژي صنعت خودروسازي داخلي و نابودي آن تمام خواهد شد. از آن گذشته خطرات خودروهاي چيني براي كاربران ايراني چيزي نيست كه به هر دليلي بتوان از كنار آن گذشت. چين؛ از توليد شيرخشكهاي آلوده تا ارابههاي مرگ اگرچه كيفيت انواع و اقسام محصولات بنجول و غيربنجول وارداتي از چين موجب شده كه افكارعمومي ايراني چندان حسن ظني به كالاهاي چيني نداشته باشند، اما ميتوانستيم اميدوار باشيم كه حداقل خودروهاي چيني به دليل سطح خاص صنعت خودروسازي در جهان از نظر كيفي مشابه ديگر كالاهاي توليدي اين كشور مانند شيرخشك نباشند؛ ولي با كمي پرس و جو متوجه ميشويم كه همانطور كه استفاده از شيرخشكهاي چيني به ابتلاي نوزادان به انواع و اقسام آسيبهاي مغزي منجر شد، استفاده ايرانيها از ارابههاي مرگ چيني نيز تبعاتي جز آلايندگي محيط زيست، به خطر افتادن جان سرنشينان و امثال آن نخواهد داشت. توليدكنندگان خودروهاي از رده خارج شده اروپايي البته اگر دلايل پايين بودن سطح كيفي، تكنولوژيكي و ايمني خودروهاي چيني را بدانيم، به چينيها حق ميدهيم كه چنين خودروهايي را توليد كنند؛ زيرا زماني كه به گفته كارشناسان، چينيها به توليدكننده خودروهاي از رده خارج اروپايي تبديل شدهاند و از همه مهمتر آنكه اصلا صنعت خودروسازي چين بر پايه توليد خودروهاي ارزان اما از رده خارج شده جهاني شكل گرفته است، ديگر نميتوانيم از خودروسازان چشم بادامي گله كنيم كه چرا چنين خودروهايي توليد ميكنند، بلكه بايد نوك تيز پيكان انتقاد را به سمت خودروسازان داخلي بچرخانيم كه با وجود اطلاع از تمام اين موارد باز هم عطش سيري ناپذيري به واردات و مونتاژ خودروهاي چيني دارند. هشدار به خودروسازان داخلي: كاري كنيد! مشخص نيست چه شده كه خودروسازان داخلي از ايران خودرو گرفته تا سايپا ديزل در واردات خودروهاي چيني از يكديگر سبقت ميگيرند. با اين حال آش به قدري شور شده كه چندي پيش مهدي يونسيان – معاون سابق تضمين كيفيت پارس خودرو – در گفتوگو با ايسنا به خودروسازان ايراني هشدار داد كه "در صورتي كه نتوانند برنامههاي خود براي كاهش هزينه و بهبود كيفيت را زودتر اجرايي كنند، صدمات بيشتري از ناحيه واردات خودروهاي چيني خواهند خورد". وي با بيان اينكه با واردات خودروهاي چيني بازار كار داخلي تحت تاثير قرار گرفته و صنعت داخلي نيز بازار بكري كه متعلق به خودش است را از دست ميدهد، خاطرنشان كرده بود: "به همين دليل خودروسازان داخلي بايد برنامههاي خود را زودتر اجرايي كرده و نياز داخلي كه منجر به واردات خودروهاي چيني شده را پاسخ دهند." مرگ تحقيق و توسعه در صنعت داخلي به نظر ميرسد كه خودروسازان داخلي به جاي تقويت و ارتقاي سطح كيفي، تكنولوژيكي و ايمني خودروهاي توليدي خود بيش از پيش در دامان خودروسازان چيني ميافتند. حتي اگر صاحب نظران و متخصصان داخلي همچون اوستا گودرزي - عضو هيات علمي دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت - زنگهاي خطر را اينگونه به صدا درآورده و فرياد كنند كه "واردات و مونتاژ خودروهاي چيني به منزله اعلام غيررسمي مرگ تحقيق و توسعه در صنعت خودروسازي داخلي است و خودروهاي چيني چيزي جز خودروهاي از رده خارج شده غربي با تكنولوژي20 سال پيش و ظاهر امروزي نيستند". آمار تلفات جادهاي افزايش خواهد يافت؟ اينكه با تمام اين اوصاف چرا خودروسازان داخلي همچنان به محكمتر كردن پيوندهاي مودت با خودروسازان چيني علاقهمند هستند، سوالي است كه خودشان بايد پاسخ دهند؛ اما قدر مسلم راهبران شركتهايي همچون ايران خودرو و سايپا ديزل حق ندارند با سرمايههاي ملي خودروهايي وارد كنند كه در نهايت سلامت روح و جسم ايرانيها را تهديد خواهند كرد. گودرزي در اين باره ميگويد: "تردد خودروهاي چيني در كشور تبعات اجتماعي و زيست محيطي زيادي در درازمدت خواهد داشت. تا زماني كه خودروهاي چيني در سطح كشور تردد ميكنند، با مشكلات زيست محيطي، آلايندگي، مصرف سوخت بالا و آمار سوانح و مرگ و مير ناشي از ايمني پايين اين خودروها مواجه خواهيم بود؛ ضمن آنكه آمار تلفات جادهاي نيز افزايش خواهد يافت". گزارش از خبرنگار ايسنا مجيد كشاورز معتمدي
۱۳۸۸ دی ۱۵, سهشنبه
رويكرد به خودروهاي چيني چه سرانجامي خواهد داشت؟ ارابههاي مرگ در جادههاي ايران جولان ميدهند
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر