نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه

فزایش تنش‌ها میان فلسطینیان و یهودی‌ها در بیت المقدس bbc

پلیس اسرائیل نوجوانان فلسطینی را که سنگ پرتاب کرده، بازداشت کرد

هزاران پلیس اسرائیلی به دنبال دو روز درگیری میان یهودیان و فلسطینیان، در مناطق مختلف بیت المقدس مستقر شده اند.

تنش ها در اطراف اماکن مقدس فلسطینیان و یهودیان (قبه الصخره و دیوار غربی) طی روزهای اخیر شدت یافته و درگیری هایی میان فلسطینیان و یهودیان روی داده است.

مقام های تشکیلات خودگردان فلسطینی، اسرائیل را به تلاش برای "یهودی کردن" بیت المقدس متهم کرده اند.

پلیس اسرائیل روز یکشنبه و دوشنبه با فلسطینیانی که سنگ پرتاب می کردند، درگیر شد. این درگیری ها در اطراف اماکن مذهبی و بیت المقدس شرقی رخ داده است.

فلسطینیان می گویند تلاش می کنند از این محوطه در برابر یهودیان افراطی محافظت کنند چون بیم آن دارند که این دسته از یهودیان به اماکن مقدس مسلمانان بی حرمتی کنند.

فلسطینی ها به این مکان مقدس حرم شریف و یهودی ها به آن کوه معبد می گویند. هر دو طرف ادعای مالکیت بر این محل را می کنند. تا کنون درگیری های زیادی در این محل روی داده است و قیام فلسطینیان (انتفاضه) در سال 2000 از همین مکان آغاز شد.

یک سخنگوی پلیس اسرائیل گفت که چند هزار پلیس اسرائیلی امروز سه شنبه (ششم اکتبر) پیش از شروع جشن یهودیان در خیابان های بیت المقدس مستقر شده اند.

پلیس اسرائیل به سمت فلسطینیان گاز اشک آور شلیک کرده است

در درگیری های هفته پیش حدود سی نفر زخمی شدند. فلسطینیان در اعتراض به ورود بازدیدکنندگانی به محوطه حرم شریف، به سوی آنها سنگ پرتاب کردند.

پلیس اسرائیل می گوید بازدیدکنندگان از این محوطه، فرانسوی بودند اما فلسطینیان می گویند این افراد از یهودیان بنیادگرا بودند و این گمانه زنی مطرح شده که این یهودیان دست راستی قصد دارند تا در محوطه حرم شریف، دست به راهپیمایی بزنند.

روز دوشنبه، درگیری های جزئی در محوطه بیرونی مسجد روی داد. روز گذشته هزاران یهودی در مراسمی در دیوار غربی برای برپایی جشن مذهبی سوکوت شرکت کردند. سوکوت جشنی به مناسبت خروج بنی اسرائیل از مصر است.

پلیس اسرائیل به همین مناسبت ورود فلسطینیان زیر پنجاه سال را به مسجد ممنوع کرد. اسرائیل دلیل این اقدام را ورود مقادیر زیادی سنگ به داخل محوطه مسجد اعلام کرد.

فلسطینیان به پرتاب سنگ به سوی پلیس پرداخته اند و پلیس نیز در مقابل دست به بازداشت فلسطینیان که عمدتا نوجوان هستند، زده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که حوادث بیت المقدس را به دقت پیگیری می کند و با مسئولان امنیتی در حال مشورت است.

تعیین وضعیت بیت المقدس یکی از موانع اصلی در روند صلح خاورمیانه است. اعراب یک سوم جمعیت بیت المقدس را تشکیل می دهند و جمعیت آنها بالغ بر 750 هزار نفر است.

فلسطینی ها خواهان تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس شرقی هستند.

بخش شرقی بیت المقدس در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1967 به اشغال اسرائیل در آمد.


هیچ نظری موجود نیست: