نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۸ مهر ۱۶, پنجشنبه


نگرانى فعالان بخش خصوصى از روزهاى پيش‌رو
اقتصاد کشور‌ تشنه منابع مالى‌ است

حیات نو: نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگانى تهران با حضور محمد نهاونديان رئيس اتاق ايران برگزار شد. در اين نشست هيئت نمايندگان اتاق تهران بر ادامه رياست نهاونديان بر اتاق ايران تاکيد کردند تا شايعات کناره‌گيرى نهاونديان از اين سمت را حداقل براى مدتى از نظرها دور کند. به گزارش ايلنا رئيس اتاق بازرگانى وصنايع ومعادن تهران درابتداى اين نشست، سخنانش را با تبريک موفقيت ايران در مذاکرات ژنو آغاز کرد و گفت: اين موفقيت نه تنها گام بسيار بلند و موثرى براى ايران در عرصه سياسى و بين‌المللى به شمار مى‌رود بلکه اميد مى‌رود تا شاهد اثرات مطلوب آن در حوزه اقتصاد کشور نيز باشيم و بتوانيم درآينده در زمينه‌هاى اقتصاد نيز به مذاکرات مطلوب و پرثمر با اعضاى گروه موسوم به 1+5 بنشينيم . وى سپس به اجلاس گروه 20، 1+7 ، بانک جهانى و صندوق بين‌المللى پول در ترکيه اشاره کرد و گفت: گروه 20 که متشکل از 20 کشور موثر و مطرح در اقتصاد جهان است آرام آرام به سوى جايگزين شدن گروه1+7 پيش مى‌رود وقصد دارد درعرصه اقتصاد جهانى تصميم‌سازى وتصميم‌گيرى کند. به اين ترتيب به نظر مى‌رسد فصل جديدى در اقتصاد دنيا آغاز شود و اميد مى‌رود قدرت‌هاى بزرگ اقتصادى دنيا بتوانند گام‌هاى موثر و سازنده‌اى را براى اقتصاد و رفاه دنيا بردارند.
تاسف از عدم حضور ايران در گروه 20
يحيى آل اسحاق از حضور نداشتن ايران در اين گروه اظهار تاسف کرد و گفت: کشورهاى زيادى درهمسايگى ما عضو اين گروه شده‌اند اما جاى تاسف است که ايران با توجه به پتانسيل بالا و توانمندى‌هاى سرشارى که دارد براى عضويت در اين گروه پذيرفته نشده است. وى علت عدم حضور ايران در اين اجلاس را نداشتن شاخص‌ها و شروط لازم براى پذيرش در گروه دانست و گفت: اميدواريم درسايه برنامه‌ريزى مناسب ودورى از تنش‌هاى سياسى با ارتقاء و توسعه اقتصادى هر چه بيشتر بتوانيم در آينده از کشورهاى تاثيرگذار در اقتصاد دنيا شويم و در چنين گروه‌هايى حضور موثر و فعال داشته باشيم. رئيس اتاق تهران به موضوع بحران اقتصادى دنيا اشاره کرد و گفت: با وجود اين که کشورهاى قدرتمند دنيا، با تکيه برقواعد اقتصاد آزاد، اداره اقتصاد خود را به بخش خصوصى سپرده‌اند و خود از دخالت در چنين امورى کناره گرفته‌اند و تنها ناظر بر اجراى قوانين و مقررات هستند، اما شاهد آن بوديم که همين دولت‌ها براى کمک به بخش خصوصى و خروج از بحران، رقم 3500 ميلياد دلار هزينه کرده‌اند و آمريکا به تنهايى 1100 ميليارد دلار به اقتصاد خود تزريق کرده است وبه نظر مى‌رسد درشرايط کنونى بحران اقتصادى به انتهاى خود نزديک شده است. آل اسحاق سپس به تاثيرمسائل اقتصادى بين‌المللى بر اقتصاد ايران اشاره کرد و گفت: سال گذشته وقوع بحران اقتصادي، بر اقتصاد ايران تاثيرگذار بود واکنون که بحران روبه پايان است، بازهم اقتصاد ما تحت تاثير قرار خواهد گرفت بنابراين شايسته است که سياست‌گذاران، متناسب با اين گونه فراز ونشيب‌ها، سياست‌گذارى صحيحى اتخاذ کنند.
رکود در صنايع
وى افزود: البته گزارش‌ها و آمار و ارقام ارائه شده حاکى از آن است که تورم ايران به شکل قابل توجهى کاهش يافته که اين گزارش مى‌تواند به تنهايى خبر خوبى باشد اما بايد توجه داشت که بخشى از صنايع کشورهم دچار رکود شده‌اند ودولت بايد اعلام کند که کاهش تورم اولويت است يا افزايش توليد واشتغال. رئيس اتاق تهران گفت: واقعيت اين است که دراثر اعمال برخى سياست‌هاى پولي، اقتصاد کشوردچار تشنگى منابع مالى شده و بخش خصوصى اميدواراست هرچه زودتر اين محدوديت برطرف شود. رئيس اتاق تهران گفت: رئيس کل بانک مرکزى به تازگى پيشنهادى ارائه داده است که اگر اجرايى شود مى‌تواند دراين زمينه موثر واقع شود. دکتر بهمنى معتقد است با پرداخت بدهى 9 هزار ميليارد تومانى دولت به بانک مرکزى و 11هزار ميليارد تومان بدهى قبلى دولت، بانک مرکزى مى‌تواند سرمايه‌اى 20 هزار ميليارد تومانى دراختيارداشته باشد که اگر اين مبلغ به بانک‌هاى کشور و پس ازآن به صنايع تزريق شود، مى‌توان به حل بسيارى از مشکلات بنگاه‌ها اميدوار بود.

هیچ نظری موجود نیست: