نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۷ آذر ۱۶, شنبه


باریکه غزه در راه بازگشت به عصر حجر
دويچه وله : به مناسبت نزدیکی عید قربان، روز پنجشنبه این هفته اسرائیل امکان ورود ۷۰ کامیون مواد غذائی و سوختی را به باریکه غزه داد. گذرگاه‌های میان غزه و اسرائیل، از حدود یک ماه پیش بسته شده است.وزارت دفاع اسرائيل ضمن گشایش موقت گذرگاه‌های باریکه غزه به روی کمک‌های انسانی، اعلام کرد که روزنامه‌نگاران خارجی اجازه دارند بار دیگر به این منطقه وارد شوند. ورود خبرنگاران به نوار غزه از اول نوامبر امسال ممنوع شده بود. همزمان با این تحولات، تونی بلر نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و مامور ویژه جامعه‌جهانی در خاورمیانه، از اسرائیل خواست که دولت حماس را در مذاکرات صلح دخالت دهد. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی که در واشنگتن برگزار شد، هشدار داد که وضعیت جدید باریکه غزه، روند مذاکرات صلح را به خطر می‌اندازد.در این میان، گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد که روز پانزدهم دسامبر امسال، با سلام فیاض و اهود اولمرت نخست‌وزیران فلسطین و اسرائیل در لندن دیدار خواهد کرد. قرار است در این دیدارها، که به صورت جداگانه صورت می‌گیرد، روند ادامه مذاکرات صلح در سال آینده میلادی روشن شود.
باریکه غزه در انزوای مطلقدولت اسرائیل از روز پنجم نوامبر با بستن گذرگاه‌های باریکه غزه، ارتباط ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار فلسطینی را با جهان خارج کاملا قطع کرده است. اسرائيل، به خاطر این اقدام از سوی نهادهای بین‌المللی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، اما خانم زیپی لیونی وزیرخارجه این کشور، با اشاره به موشک‌هائی که گروه‌های تندروی فلسطینی به سوی خاک اسرائيل پرتاب کرده‌اند، از این اقدام دفاع می‌کند. وی اخیرا گفت: « اسرائيل نمی‌تواند آرام بنشیند و نظاره کند که شهروندانش کشته می‌شوند». به گزارش وزارت دفاع اسرائيل، ظرف یک ماه اخیر، ۱۹۰ موشک دست ساز از باریکه غزه به خاک اسرائیل شلیک شده است. گروه‌های فلسطینی، عملیات نظامی اسرائیل را که تاکنون ۱۶ قربانی فلسطینی برجای نهاده است، دلیل این اقدام خود می‌دانند.یک نهاد رسمی نروژی اخیرا هشدار داد که محاصره اسرائیل باریکه غزه را در مسیر بازگشت به عصر حجر قرار داده است. آخرین فریاد کمک را بانک‌های نوار غزه چند روز پیش سردادند. آن‌ها اعلام کردند که نقدینه‌شان تمام شده است. در همین حال تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری رود اردن اعلام کرد که امکان حواله کردن حقوق دهها هزار کارمند خود در نوار غزه را از دست داده است. تنها نهاد کمک به آوارگان فلسطین سازمان ملل متحد برای تامین یک وعده غذای گرم ۲۰۰ هزار کودک نیازمند ساکن در باریکه غزه به روزانه ۴۰ هزار یورو پول نیاز دارد.
قطع آب و برقاز زمانی که سوخت تنها نیروگاه برق نوار غزه به پایان رسیده است، برق این ناحیه هر روز چندین ساعت قطع می‌شود. دفتر هماهنگی کمک‌های انسانی سازمان ملل متحد در غزه گزارش داد که نیمی از دستگاه‌های بیمارستان شفای غزه به خاطر فقدان انرژی و قطعات یدکی از کار افتاده است. به گزارش نهاد امدادی اوکسفوم، تامین آب آشامیدنی هم با اشکال روبرو شده و به علت عدم دسترسی به کلر، تصفیه آن از نیمه دسامبر غیرممکن خواهد شد.در این شرایط دشوار، اسرائيل ظرف یک ماه گذشته تنها چهاربار گذرگاه‌های غزه را برای عبور ۱۴۰ کامیون حامل کمک‌های انسانی باز کرد. به گزارش اکسفوم، این تنها ۸ درصد از کمک‌هائی را تشکیل می‌دهد که جامعه جهانی برای فلسطین فرستاده است.دفتر هماهنگی کمک‌های انسانی سازمان ملل، اخیرا در گزارشی از دو طرف خواست که دست کم حرمت انسانی را رعایت و آسایش غیرنظامیان باریکه غزه را تضمین کنند.

هیچ نظری موجود نیست: