نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۶, پنجشنبه

فلسطینیان سالگرد 'روز نکبت' را برگزار کردند BBC




همزمان با جشن و سرور اسرائیلیان به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس اسرائیل، فلسطینیان روز پنجشنبه (15 مه)، با برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراضی از سالگرد این رویداد به عنوان سالگرد "نکبت" (یوم النکبه)، یاد کرده اند.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در سخنانی که به همین مناسبت ایراد کرد، گفت مصمم است که به اشغال اراضی فلسطینیان به دست اسرائیلیان پایان دهد و دستان خود را با صلح به سمت اسرائیلیان دراز کرده است.
آقای عباس بار دیگر از اسرائیل مصرانه خواست تا شهرک سازی های خود را در کرانه باختری رود اردن متوقف کند.
رئیس تشکلیلات خودگردان فلسطینی ضمن اشاره به "درد و عذاب" مردم فلسطینی در نطقی که از تلویزیون پخش می شد، گفت: "دو مردم در این سرزمین عزیز زندگی می کنند - یکی استقلالش را جشن می گیرد و دیگر درد و خاطرات تلخ این نکبت را به یاد می آورد."
محمود عباس افزود که مردم فلسطینی "با وظیفه غیرممکن زنده نگه داشتن نام فلسطین مواجه بوده اند. ما یادبود این روز را برگزار کرده ایم نه به این دلیل که خود را تسلی دهیم بلکه به این دلیل که تقلای طولانی مدت و پرابهت مردم فلسطینی را یادآوری کنیم که زخم هایشان، دردها و رنجهایشان آنها را از برخاستن از خاکستر مانند پرنده ققنوس منصرف نکرده است."
در نوار غزه، گروه حماس، که کنترل این منطقه را در دست دارد، از فلسطینیان خواست تا در اعتراض به ادامه محاصره غزه توسط اسرائیل به سمت گذرگاه مرزی "ارز" راهپیمایی کنند.
در سایر نقاط اراضی فلسطینی، فلسطینیان ضمن برگزاری تجمعات و تظاهرات اعتراضی 21 هزار و 915 بادکنک سیاه رنگ را به مناسبت تعدا روزهایی که از تاسیس اسرائیل گذشته است در هوا رها کردند.
الیم مقبول، گزارشگر بی بی سی در رام الله، می گوید عده ای از تظاهرکنندگان قباله یا کلید خانه های خود را که از سال 1948 نگه داشته اند با خود همراه داشته اند.
در شهر غزه گروه پیکارجوی جهاد اسلامی تظاهراتی را با شرکت پانصد دنش آموز که لباس نظامی به تن داشتند، سازماندهی کرده است.
گروهی از فلسطینیان به سمت پاسگاه های بازرسی اسرائیل در کرانه باختری راهپیمایی کردند و در مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام الله نیز تظاهراتی برپا بوده است.
رخدادهای امروز در اراضی فلسطینی در حالی صورت گرفته که جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، دومین روز دیدارش از منطقه را سپری می کند. آقای بوش برای شرکت در جشن های شصت سالگی اسرائیل و دنبال کردن روند مذاکرات صلح به اسرائیل سفر کرده است. انتظار نمی رود که او در مراسم فلسطینیان شرکت کند.
اعتراض فلسطینیان در سالگرد تاسیس اسرائیل - 21 هزار و 915 بادکنک سیاه به مناسبت تعداد روزهایی که از تاسیس اسرائیل گذشته در هوا رها شد
رئیس جمهور آمریکا امروز به مناسبت جشن های اسرائیلیان در کنست، پارلمان اسرائیل سخنرانی کرد.
او ضمن تاکید بر موضع آمریکا در قبال جنبش اسلام گرای حماس و این که دولتش حاضر نیست با این گروه مذاکره کند، به پارلمان اسرائیل گفت که جهان در جنگ اهریمن و خوبی گرفتار است.
او گفت مذاکره با تروریست ها و افراط گرایان احمقانه و بی ثمر است.
آقای بوش روز گذشته گفت که اسرائیل و آمریکا باید به گذشته خود افتخار کنند.
اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، نیز گفت که آمریکا هنگام تاسیس کشور اسرائیل و در دهه های بعد از آن حمایت اساسی دیپلماتیک و مالی خود را در اختیار این کشور قرار داده است.
آقای بوش پس از آن که حاضران به احترام او ایستادند و دست زدند گفت "آمریکا از این که بهترین دوست و متحد اسرائیل در جهان است، افتخار می کند."
کاتیا آدلر، گزارشگر بی بی سی در بیت المقدس می گوید، در حالی که آقای بوش اسرائیل را مورد ستایش قرار داده است، بسیاری از فلسطینیان این کشور می گویند اسرائیل برای سرکوب پیکارجویان فلسطینی مردم بیگناه را مورد آزار و تنبیه دسته جمعی قرار داده است.
در جریان درگیری های سال 1948- که نهایتا منجر به تاسیس اسرائیل شد - بیش از هفتصد هزار فلسطینی یا از محل زندگی خود گریختند یا وادار به ترک آن شدند.
شش دهه پس از تاسیس اسرائیل، فلسطینیان همچنان به دنبال تاسیس کشوری مستقل برای خود هستند.
سرنوشت پناهندگان 1948 و فرزندان و نوادگان آنها، که در اردوگاه ها و شهرک های پراکنده در منطقه خاورمیانه زندگی می کنند، همچنان یکی از بغرنج ترین نکات در گفتگوهای صلح به شمار می رود.
فلسطینیان سالهاست که تاکید دارند حق معنوی و قانونی این اراضی متعلق به آنهاست، ادعایی که از سوی سازمان ملل متحد نیز پشتیبانی شده است.
اما برای اسرائیلیان بازگشت بیش از 4 میلیون فلسطینی به این اراضی به معنای پایان هویت یهودی است، کاری که به گفته گزارشگر بی بی سی آنها آماده پذیرفتن آن نیستند.
آقای بوش در سفر اخیرش به منطقه بار دیگر تکرار کرده که به نظر او اسرائیلیان و فلسطینیان می توانند همانطور که در کنفرانس آناپولیس آمریکا وعده دادند، به توافقی دست یابند که تا پایان سال جاری میلادی منجر به تشکیل یک کشور فلسطینی شود.
اما گزارشگران می گویند غلیرغم سفرهای پی در پی کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، به خاورمیانه، برای پیگیری نتایج کنفرانس ماه نوامبر در آناپولیس، تعداد کمی در این منطقه به پیشرفتی ملموس در گفتگوها امیدوار هستند
.

هیچ نظری موجود نیست: