نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۸۷ فروردین ۲۶, دوشنبه

نقش مسیحیان و کلیساهای"انجیلی" آمریکا در لابی اسرائیل بخش فارسی بی بی سی - واشنگتن


کشیش جان هگی بنیانگذار سازمان "مسیحیان متحد در دفاع از اسرائیل"
مسحیان انجیلی در سالهای اخیر در آمریکا صاحب نفوذ زیادی شده اند و هنوز هم روز به روز بر قدرت آنها افزوده می شود



ماه گذشته یکی از مشهورترین رهبران "مسیحی انجیلی"، نامی که بر مسیحیان تندرو نهاده شده، در واشنگتن یک سازمان بنیاد نهاد که هدف آن حمایت گسترده از اسرائیل و تقویت لابی آن کشور در آمریکا اعلام شد.
کشیش جان هگی بنیانگذار سازمان "مسیحیان متحد در دفاع از اسرائیل" گفت سازمان او بزودی از ایپک، نهاد اصلی در لابی طرفدار اسرائیل، قویتر خواهد شد.
بر خلاف ایپک و نهاد های مشابه، مسیحیان انجیلی برای حمایت از اسرائیل دلایل مذهبی دارند.
جف وینتروب از دانشگاه پنسیلوانیا می گويد: "آنها فکر می کنند که خلق دوباره اسرائیل متحقق شدن آن چیزی است که انجیل بشارتش را داده است. بنابراین از نظر آن ها خداوند در آن چیزی که قصد طرح ریزی آن را دارد موجودیت اسرائیل را هم گنجانده و به همین دلیل اسرائیل باید از جانب مسیحیان حمایت شود."
گزارش راديويی
بخش نخست
بخش دوم
بخش سوم
مسحیان انجیلی در سالهای اخیر در آمریکا صاحب نفوذ زیادی شده اند و هنوز هم روز به روز بر قدرت آنها افزوده می شود.
گری سیک عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا می گوید که زمانی مسیحیان جای چندانی در لابی اسرائیل نداشتند. اما اکنون وضع متفاوت است.
به گفته وی "در سالهای پیش شرکت مسیحیان بنیادگرا در لابی اسرائیل ناچسب به نظر می آمد ولی امروزه چنین نیست. آمدن هزاران مسیحی زیر نظر آقای هگی به واشنگتن برای حمایت از اسرائیل یک پدیده جدید است. ایپک هزاران عضو و طرفدار دارد اما مسیحیان بنیادگرا در آمریکا را با رقم میلیون ها باید سنجید. به این ترتیب عامل جدید قدرتمندی وارد لابی اسرائیل تبدیل شده است."
اشاره گری سیک به گردهمایی اعضای اولیه سازمان "مسیحیان متحد در دفاع از اسرائیل" روز نوزده ژوئیه، ماه پیش، است. اعضای این سازمان در آن روزبه محل کنگره آمریکا رفتند و باشماری از اعضای کنگره هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا دیدار کردند.
کشیش جان هگی بنیانگذار سازمان "مسیحیان متحد در دفاع از اسرائیل"
آیا آنطور که گری سیک می گوید روز به روز بر قدرت لابی اسرائیل در آمریکا افزوده می شود؟
جواب جف وینتروب به این سوال منفی است. به عقیده او لابی اسرائیل در آمریکا با مخاطرات جدیدی روبروست و همین مخاطرات در حال رقم زدن سرنوشت این لابی است.
او می گويد: "این لابی در سراشیب افتاده، چرا که در داخل گروه های طرفدار اسرائیل در آمریکا اختلاف آرا ایجاد شده است. آنچه لابی اسرائیل خوانده می شود حال در مورد سیاست های دولت اسرائیل با یک صدای واحد حرف نمی زند. مثلاً خود من متهم هستم که در لابی اسرائیل فعالیت می کنم اما سال هاست که با احداث شهرک های یهودی نشین مخالفت می کنم و طرفدار ایده دولت فلسطینی هستم."
از نظر آقای وینتروب این صدای متفاوتی که وارد صحنه شده را می توان صدای جامعه لیبرال یهود نامید، که در بسیاری موارد راه خود را از دولت اسرائیل جدا می کند.اما به اعتقاد گری سیک گروه های مختلف داخل لابی اسرائیل، از لیبرال تا افراطی ، آنگاه که حس می کنند خطری خارجی اسرائیل را تهدید می کند، همصدا می شوند.
او می گوید یکی از کشور هایی که از جانب این گروه های مختلف به مثابه تهدید محسوب می شود و تمایلات مختلف داخل این لابی در مورد آن هم عقیده هستند، ایران است.
این لابی در سراشیب افتاده، چرا که در داخل گروه های طرفدار اسرائیل در آمریکا اختلاف آرا ایجاد شده است. آنچه لابی اسرائیل خوانده می شود حال در مورد سیاست های دولت اسرائیل با یک صدای واحد حرف نمی زند.

جف وینتروب از دانشگاه پنسیلوانیا
به گفته وی "خود ایران این تصور را قوت بخشیده است، از طریق رفتارهایی که عملاً باعث شده تهدید قلمداد کردن ایران برای مجموعه لابی اسرائیل راحت تر باشد. از زمان گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی، ایران در ذهنیت آمریکایی ها یکی تداعی منفی ایجاد کرده اما آنچه کار لابی اسرائیل را اخیراً با موفقیت بیشتر همراه کرده اظهاراتی است مثل اظهارات رئیس جمهور ایران مبنی بر ضرورت انهدام اسرائیل، این ها باعث می شود بتوان ایران را یک خطرعمده قلمداد کرد."
شاید به همین دلیل است که وقتی به سایت اینترنتی ایپک در آمریکا مراجعه می کنید در یکی از صفحات آن که به مسائل و خطراتی که پیش روی اسرائیل است اختصاص دارد ابتدا نام ایران و برنامه اتمی آن را می بینید و بعد از آن دولت حماس و گروه های فلسطینی را.
توضیح:
گفته های جان مرشایمر و استیون والت از مصاحبه آنان با شبکه خبری سی اسپن وابسته به کنگره آمریکا برداشته شده است.
www.c-span.org
مقاله مرشایمر و والت در نشریه "بررسی کتاب لندن" در انتقاد از لابی اسرائیل
مقاله آلن درشویتز از منتقدان اصلی مرشایر و والت. او معتقد است لابی اسرائیل از ابزارهای دمکراسی خوب استفاده می کند و می پرسد آیا این یک گناه است؟
مقاله مایکل مسینگ از نویسندگان نیویورک تایمزکه به بحث مربوط به لابی اسرائیل در آمریکا دامن زد.
آدرس اینترنتی "کمیته آمریکایی روابط عمومی اسرائیل" موسوم به ایپک:
www.aipac.org

هیچ نظری موجود نیست: