نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ آذر ۱۰, دوشنبه

ضارب زنان جهرمی، فرزند یک پاسدار است

ضارب زنان جهرمی، فرزند یک پاسدار است

113ffe708a.jpg
نیوشا صارمی - روزآنلاین n.saremi(at)roozonline.com
هنوز زخم اسیدپاشی‌ها به زنان اصفهانی‌ها تازه است که رسانه‌ها خبرداده‌اند چند زن در شهر جهرم واقع در استان فارس، با چاقو مورد حمله قرار گرفته‌اند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، روز شنبه، هشتم آذرماه ضمن تایید حمله به دست‌کم ۶ زن که پنج نفر آن‌ها دانشجو هستند از قول حجت‌الله رضایی، سرپرست فرمانداری ویژه جهرم نوشت که ضارب در کمتر از ۷۲ ساعت دستگیر شده و به "عمل قبیح" خود اعتراف کرده‌ است. رضایی عنوان کرده که "علت اصلی حمله به این زنان هنوز مشخص نیست". ضارب، فرزند یک پاسدار بسیجی در شهرستان جهرم است و در فضای مجازی این گمانه طرح شده که این فرد با هدف "امر به معروف و نهی از منکر" و مبارزه با "بدحجابی" به زنان حمله کرده است. اما نادر فریدونی، عضو مجمع نمایندگان استان فارس در گفت‌وگو با "روز" امکان ارتباط حمله به زنان با "بدحجابی" را رد می‌کند ولی در عین حال معتقد است باید با مسببان ایجاد ترس و نامنی، اسیدپاشی و چاقوکشی با قاطعیت برخورد شود تا دیگر کسی با خیال امکان فرار از چنگال قانون، دست به چنین حرکاتی نزند.
ضارب اختلال شخصیتی دارد
حدود یک ماه و نیم پیش بود که اسیدپاشی سریالی به زنان اصفهانی رسانه‌ای شد. بلافاصله هم این فرضیه مطرح شد که به زنانی که پوشش آن‌ها از نگاه مسئولان و مقامات مذهبی "نامناسب" خوانده می‌شود به صورت سازمان یافته حمله شده است. اسیدپاش‌ها اما با وجود گذشت یک ماه و نیم و اعتراضات گسترده مردمی، دستگیر نشده و دلایل قطعی این حملات هم مشخص نیست.
حالا و پس از حمله به زنان جهرمی که مقامات رسمی تعداد آن‌ها را ۶ نفر اعلام کرده‌اند و منابع غیر رسمی شمار آن‌ها را بیش از این تعداد دانسته‌اند، باز هم فرضیه حمله به زنان در راستای "امر به معروف و نهی از منکر" قوت گرفته است. بسیاری هم‌زمانی حمله به زنان و بررسی طرحی جنجال‌برانگیز در مجلس که نهاد‌ها و ارگان‌ها را موظف به اجرای این حکم شرعی کرده و حمایت قانونی بیشتر را متوجه "آمران به معروف و ناهیان از منکر" می‌کند معنادار دانسته‌اند.
نادر فریدونی، نماینده‌ مجلس اما در مصاحبه با "روز" مانند اغلب همکاران خود در مجلس شورای اسلامی وجود این ارتباط را رد می‌کند: "این طرح هنوز به مراحل نهایی نرسیده و تایید نشده است. چطور یک طرح تایید نشده می‌تواند چنین اثراتی بگذارد؟"
او با اشاره به اینکه "اجرای طرح امر به به معروف باید منجر به ایجاد فضای سالم و پاک در جامعه بشود"، می‌گوید: "ممکن است کسانی در جامعه باشند که بخواهند از مواد این طرح سواستفاده بکنند وظیفه مردم و قانون است که با آن‌ها برخود کنند."
حجت الله رضایی، رییس شورای تأمین شهرستان جهرم نیز با تکذیب این فرضیه که عامل و یا عاملان حمله به زنان جهرمی به ارگان یا نهادی وابسته هستند گفته است: "عوامل ناامنی با تلاش نیروهای امنیتی سپاه، اطلاعات، انتظامی، قضایی و بسیج دستگیر شدند: "متهمان... به هیچ ارگان و نهادی وابسته نیستند و ادعای رسانه‌های بیگانه در این ارتباط بی‌اساس و کذب محض است". محمدرضارضایی کوچی، نماینده جهرم هم در همین زمینه عنوان کرد: "انگیزه ضارب جهرم کاملا شخصی بوده است و هیچ ارتباطی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر نداشته است."
او اما رابطه خانوادگی ضارب با یکی از پاسداران بسیجی را تایید کرده: "پاسداربهشتی‌فر، بعد از اطلاع از ارتکاب جرم فرزندش، خود، ضارب را تحویل قانون داده است و تاکید کرده که طبق قانون و عدالت مانند دیگران با وی برخورد شود."
از سوی دیگر سید محمد احمدی استاندار فارس ضارب را دارای "اختلال شخصیتی" و "انحراف اخلاقی" خوانده و گفته است: "انجام بررسی ها و تحقیقات لازم نشان داد که هیچگونه کار تیمی، گروهی و یا تشکیلاتی در این ماجرا دخیل نبوده و ضارب پس از دستگیری به جرم خود مبنی بر حمله و ضرب و شتم به 6 خانم در این شهرستان اعتراف کرد."
تاکید چندماهه بر امر به معروف و نهی از منکر
وب‌سایت سحام‌نیوز که گفته می‌شود به مهدی کروبی نزدیک است در گزارشی در همین زمینه با اشاره به اینکه ضارب جوانی ۲۲ ساله به نام "محمد بهشتی‌فر" و عضو سازمان بسیج قطب آباد از توابع شهر جهرم است، آورده: "ضارب در اعترافات خود گفته حمله با چاقو به زنان و دختران جهرم را پس از شنیدن صحبت‌های یکی از روحانیون که ریختن خون بدحجاب را مباح شمرده است انجام داده و هدف او اقدام عملی برای نهی از منکر بوده است." به نوشته این وب‌سایت "پس از شناسایی وی، بلافاصله گزارشی مبنی بر عدم سلامت روانی او تهیه و برای تایید به پزشکی قانونی ارسال شده تا از هرگونه مجازات شدید قضایی جلوگیری به عمل آید."
ماه‌هاست که تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر از سوی تندرو‌ها و مقامات مذهبی در ایران شدت گرفته است. علاوه بر تجمع شماری از افراد مقابل وزارت کشور در اعتراض به وضعیت حجاب، انصار حزب الله نیز از ابتدای تابستان اصرار بر راه‌اندازی گروه‌های سیار امر به معروف و نهی از منکردر سطح پایتخت دارد که البته با مخالفت وزارت کشور مواجه شده است.
نادر فریدونی، عضو مجمع نمایندگان استان فارس در پاسخ سوال روز مبنی بر اینکه اظهارنظرهای مقامات مذهبی و ائمه جمعه مبنی بر تندروی در امر به معروف،چقدر در بروز چنین حوادثی موثر است، می‌گوید: "هیچ امام جمعه‌ای چنین مطلبی را طرح نمی‌کند که برای برخورد با بدحجابی باید چاقو زد و اسیدپاشید و برخوردهایی از این دست داشت". او معتقد است: "دامن زدن به این موارد و این قبیل شائبه‌ها کارافرادی است که با برهم زدن آرامش و امنیت مردم دنبال رسیدن به اهداف سیاسی خاص خودشان هستند."
حجت الاسلام دژکام امام جمعه شهرستان جهرم هم که پیش‌از این بار‌ها خواهان توجه به مساله امر به معروف و نهی از منکر و "برچیده شدن بساط بی‌حجابی و بد‌حجابی" شده بود در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفته است: "این انسان که متعرض نوامیس مردم شده بود دستگیر شده و از دادستان به عنوان نماینده عموم مردم خواستار اشد مجازات برای این چنین افرادی هستیم زیرا تسامح در این مسائل سبب جرأت دیگران در ارتکاب این کار‌ها می‌شود."

*عکس از خبرگزاری مهر و مربوط به تجمع اعتراضی مردم اصفهان علیه اسیدپاشی است

هیچ نظری موجود نیست: