نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ آبان ۴, یکشنبه

اسناد کامل تازه قرارداد غيرقانونی سازمان تامين اجتماعی در دوران مديريت سعيد مرتضوی


 سعید مرتضوی
اسناد کامل تازه قرارداد غيرقانونی سازمان تامين اجتماعی در دوران مديريت سعيد مرتضوی که برای نخستين بار توسط ايلنا منتشر می شود، نشان می دهد مبلغ ۱ميليارد و ۵۰۰ميليون ريال ويژه برنامه هفته تامين اجتماعی در شصتمين سال تاسيس، نه تنها توسط حسابرسی صدا و سيما تاييد نشده است، بلکه معلوم نيست خرج چه ماجرايی شده است. طبق اعلام نظر رسمی شبکه سوم سيما اصلا چنين قراردادی با صدا و سيما منعقد نشده است و به تبع آن برنامه ای نيز توسط صدا و سيما و شبکه سوم در قبال آن قرارداد پخش نشده است.
پيش از اين تنها يک برگ از سند قرارداد غيرقانونی سعيد مرتضوی به عنوان مديرعامل سازمان تامين اجتماعی با شبکه سوم سيما منتشر شده بود و مشخصا يک برگ قرارداد نمی توانست تمام زوايای ماجرای يک تخلف را روشن کند. انتشار همان يک برگ اظهارنظرهای مختلفی در پی داشت و در اين ميان سعيد مرتضوی با قدرت هرگونه تخلف در قرارداد ۱۵۰ ميليونی را انکار کرد.
به گزارش ايلنا، رمضان شجاعی کياسری اينگونه قراردادها را برای صدا و سيما عادی دانسته بود اما بسياری کارشناسان آن را زد و بند محرز تلقی کرده بودند. طبيعی است تمام اظهارنظرها بر اساس يک برگ سند منتشر شده بود. حال آنکه اسناد تازه اين تخلف که در اختيار خبرگزاری ايلنا قرار گرفته است و برای اولين بار منتشر می شود، بهتر می تواند تمام زوايای قرارداد غيرقانونی تامين اجتماعی در دوران مرتضوی را مشخص می کند.
قرارداد پر ابهام و غيرقانونی تامين اجتماعی و شبکه سوم
قرارداد منعقد شده مشخصا به دو طرف قرارداد يعنی صدا و سيما و سازمان تامين اجتماعی اشاره دارد که معاونت اداری مالی سازمان تامين اجتماعی در يک سوی قرارداد و سيدمحمد هاشمی اصل به طرفيت صدا و سيما در سوی ديگر قرارداد حضور دارند.
معرفی سيدمحمد هاشمی اصل به عنوان تهيه کننده از سوی محمدرضا حسنی فخر مدير امور عمومی شبکه ۳ سيما طی نامه شماره۲۶۹۰۳/۹۹۴۰ در تيرماه سال ۹۲ تاييد شده است. ۳ماه پس از اين معرفی نامه، مدير امور عمومی شبکه ۳ طی دو نامه جداگانه به تهيه کننده و همنچنين معاونت اداری مالی تامين اجتماعی، انجام اين قرارداد را فاقد وجاهت قانونی می داند و به تامين اجتماعی وقت اعلام می کند اساسا چنين برنامه ای حتی از شبکه سوم سيما پخش نشده است.
آنگونه که از نامه مديريت امور عمومی شبکه سوم سيما به تامين اجتماعی بر می آيد، سيدمحمد هاشمی اصل تنها به عنوان تهيه کننده برنامه معرفی شده است که بر اساس نظر روابط عمومی صدا و سيما و همچنين عرف معمولی معرفی تهيه کنندگان، اقدامی معمولی محسوب می شود.
قراردادی که در صدا و سيما ثبت نشده سيد محمد هاشمی اصل در کارنامه کاری خود، تهيه کنندگی برنامه هايی همچون مسير انحرافی و آوای باران را بر عهده داشته است. معمولا قراردادهای برنامه های مشارکتی صدا و سيما در برگه های مخصوص صدا و سيما و با امضای مدير شبکه انجام می شود.
قرارداد ساخت ويژه برنامه تامين اجتماعی در اقدامی عجيب در برگه های تامين اجتماعی تنظيم شده است که اين اولين اقدام نادرست در اين قرارداد به شمار می رود. تهيه کننده که تنها برای انجام وظايف تهيه کنندگی معرفی شده است، توسط مرتضوی و سازمان تامين اجتماعی به عنوان نماينده شبکه سوم شناخته می شود و به طور مستقيم اقدام به انعقاد قرارداد می کند که بر اساس اسناد موجود مبلغی معادل ۱ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال می بايست از سازمان تامين اجتماعی دريافت کند که بر اساس نامه شماره ۷۹۰/۹۲/۱۳۰۰ در مردادماه سال ۹۲ و به دستور حسن ضابطی مديرکل وقت روابط عمومی تامين اجتماعی، نيمی از اين مبلغ به حساب تهيه کننده واريز شده است.
آنگونه که مقررات داخلی و همچنين برنامه سازی صدا و سيما نشان می دهد، اقدام مدير امور عمومی شبکه سوم سيما مبنی بر فاقد وجاهت قانونی خواندن قرارداد سيدمحمد هاشمی اصل، اقدامی درست و قانونی بوده است. مضاف بر اينکه نوع قرارداد که در سربرگ تامين اجتماعی نگاشته شده است نشان می دهد که اين قرارداد اساس و پايه قانونی ندارد چراکه قراردادهای ساخت برنامه های مشارکتی سازمان ها و نهادهای درخواست کننده، بر روی کاغدهايی با آرم سربرگ صدا و سيما تنظيم می شود.
با توجه به اينکه اين قرارداد خارج از صدا و سيما تنظيم شده است و همچنين مبلغ قرارداد به حساب صدا و سيما واريز نشده است، می توان گفت اقدامی غير قانونی و خارج از برنامه صورت گرفته است.
به صورت طبيعی مبالغ توليد برنامه های مشارکتی به حساب سازمان صدا و سيما واريز می شود و سپس صدا و سيما مبلغی را به عنوان دستمزد عوامل و ساير هزينه ها به حساب تهيه کننده واريز می کند. اين روند طبيعی در صدا و سيما به اين دليل است که ابزار و وسايل توليد يک برنامه متعلق به اموال عمومی يعنی صدا و سيماست نه يک تهيه کننده يا فرد خاص، که بنا باشد هزينه استفاده از اينگونه وسايل به جيب تهيه کننده خاصی برود.
به نظر می رسد سعيد مرتضوی در مقام مديريت سازمان تامين اجتماعی، با دادن مبالغی به برخی تهيه کنندگان تلاش می کرده تا صدا و سيما را به عنوان تريبون اختصاصی خود تبديل کند.
مبلغ قرارداد به جيب چه کسی رفته است؟
با توجه به اينکه محمدرضا حسنی فخر مدير عمومی شبکه سوم در نامه ۲۶ آذر ۹۲ به دکتر رضا راعی معاون اداری مالی سازمان تامين اجتماعی، هاشمی اصل را نماينده صدا و سيما برای انعقاد قرارداد نمی داند و اعلام می کند هيچگونه برنامه ای ساخته نشده است؛ اين سوال مطرح می شود که مبلغ ۱۵۰ ميليون تومان پرداختی سعيد مرتضوی به هاشمی اصل چه شده است؟
همانقدر که شبکه سوم سيما با نامه ها و بيانيه های متعدد اصرار دارد هيچگونه قراردادی با سازمان تامين اجتماعی منعقد نکرده است؛ از آن سو سازمان تامين اجتماعی در دوره مديريت سعيد مرتضوی است که مصر است قرارداد به صورت مشخص و رسمی با سازمان صدا و سيما بوده است و در اين راستا اقدام به تهيه سندهايی برای تضمين گفته های خود کرده است. نامه های داخلی سازمان تامين اجتماعی در خصوص ساخت اين برنامه نيز موئد اين نظر است که سازمان تامين اجتماعی طرف قرارداد خود را سازمان صدا و سيما و شبکه سوم سيما می داند نه تهيه کننده يا شخصی خاص.
نامه های سازمان تامين اجتماعی با امضای سعيد مرتضوی و همچنين حسن ضابطی و علی پيرداده خانی در مقام معاونان حاکی از اين است که قرارداد با صدا و سيما بسته شده است. در قسمتی از همين نامه ها، حسن ضابطی مشاور مديرعامل از پيرداده خانی می خواهد با توجه حسن انجام کار، چک مرحله اول معادل ۵۰٪ مبلغ قرارداد يعنی مبلغ ۷۵۰ مليون ريال به حساب جاری ۵۷۸۵۳۱۴۹۵ بانک تجارت در وجه سيدمحمد هاشمی واريز شود.
واريز اين مبلغ به حساب تهيه کننده در حالی صورت می گيرد که اصل قرارداد از ابتدا تخلف از قانون محسوب می شده است و مسئله ديگر اينکه مبلغ قرارداد بر اساس قانون قرارداد ساخت برنامه های مشارکتی می بايست به حساب سازمان صدا و سيما ريخته شود. با توجه به قانون ساخت برنامه های مشارکتی، اين اتفاق نيفتاده و پولی به حساب سازمان صدا و سيما واريز نشده است و بر اساس نامه روابط عمومی تامين اجتماعی مستقيم به حساب سيدحمد هاشمی اصل ريخته شده است.
سواستفاده از اختيارات مديريت برای عدم برگزاری مناقصه
بند (ز) ماده ۳۰ قانون آئين نامه معاملاتی سازمان تامين اجتماعی می گويد: در خدمات فرهنگی هنری و آموزشی به تشخيص بالاترين مقام – رئيس سازمان؛ سعيد مرتضوی – نياز به برگزاری مناقصه نيست و با رعايت صرفه و صلاح می توان قرارداد منعقد نمود.
با توجه به اين بند ماده ۳۰ مقررات معاملاتی در تامين اجتماعی، دست رياست سازمان برای انتخاب هر فردی باز است تا بدون انجام مناقصه برنامه های آموزشی يا تبليغاتی سازمان را توليد کند.
در اين قسمت بديهی است اختيارات مدير سازمان به وی اجازه بدهد تصميمات مختلفی اتخاذ کند. بدين ترتيب تصميمی که سعيد مرتضوی با اين اختيار اتخاذ کرده اين بوده که مبلغ ۱ ميليارد و ۵۰۰ مليون ريال از بودجه سازمان تامين اجتماعی را صرف هزينه ای نامعلوم بکند که بر اساس اعلام نظر رسمی سازمان صدا و سيما، اساسا چنين برنامه ای توليد و پخش نشده است.
منبع:ايلنا 

هیچ نظری موجود نیست: