نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ شهریور ۷, جمعه

چوب حراج به طبیعت "کهنوش"

چوب حراج به طبیعت "کهنوش"


در کنار همه مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی آب، هوا و خاک در کلانشهرها و تنوع زیستی که تاثیرات آن در ابعاد مختلفی بر زندگی ما اثر می‌گذارند، روستاهای ایرانی امروز درگیر مشکلاتی دیگر هستند. بهره‌برداری غیرکارشناسی در لباس توسعه، به جان محیط بکر و زندگی روستایی افتاده تا تتمه آنچه طبیعت به ما سپرده نیز نابود شود.

به گزارش ایسنا، این تخریب‌ها در سطح کوهستان باعث تخریب طبیعت بکر صخره‌ای کوهستانی می‌شود که طبیعت در طول میلیون‌ها سال گذر زمان آن را ساخته است.

پوریا گل‌ محمدی پژوهشگر و مردم شناس در این رابطه به خبرنگار محیط زیست ایسنا در رابطه با اثرات زیان بار و فاجعه آمیز زیست محیطی استخراج سنگ در منطقه کهنوش می‌گوید: انفجارها و استخراج سنگ‌ها باعث تغییر مسیر آب‌های زیر زمینی و فرو ریختن کانال برخی قنات‌ها و خشک شدن چشمه‌های آب می شود. همچنین آلوده شدن آبها بر اثر مواد حاصل از برش سنگ‌های معدنی که با بارش برف باران وارد چرخه آب می‌شود، در طولانی مدت موجب غیر قابل شرب شدن آب چشمه ‌ها خواهد شد.

وی با بیان این که حیات جانوران و پرندگان در محیط طبیعی روستا به خطر افتاده است، افزود: خاکه و پودر سنگ حاصل از برش سنگ‌ها به صورت گرد و غبار بر روی گیاهان و درختان روستا اثر گذاشته و نه فقط باعث خشک شدن درختان باغات و مزارع مجاور شد،ه بلکه سبب ناباروری آنها نیز می شود.

این پژوهشگر می گوید: شکل استخراج سنگ نه تنها مناظر زیبای روستا را نابوده کرده، بلکه با ایجاد راه‌های موقت برای حمل سنگ با ماشین‌های سنگین خاک‌های طبیعی را به خاک‌های مرده تبدیل کرده است. در حالیکه این معادن نه تنها در بهبود وضع معیشتی مردم کوچکترین نقشی نداشته بلکه باعث ایجاد اختلاف بین مدیران روستایی و مردم و مهاجرت برخی از اهالی از روستا شده است.

وی تاکید می‌کند: فعالیت شرکت‌های معدنی با تخریب مراتع و امکانات زیست محیطی منطقه، پتانسیل‌های (دامداری، کشاورزی، گردشگری، منابع غنی و مثمر‌ثمر طبیعی) را به ویرانه تبدیل کرده است و آلودگی این معادن به تدریج باعث نابودی مشاغل بومی مانند دامداری و زنبورداری می‌شود.

، مسئولان ملی و استانی باید بدانند که با ادامه این شرایط در تخریب مراتع و مزارع، مسموم شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی و از بین رفتن منابع آب و اکوسیستم طبیعی در شرایط زیست محیطی مناطق روستایی و مهاجرت شدید مردم اثر خواهد گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست: