نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ مرداد ۲۳, پنجشنبه

با این حال مدت هاست که برنجکاران ایرانی آن شور و حال همیشگی را ندارند و برنج ایرانی هم به دلیل گرانی و واردات بی رویه برنج نامرغوب از سفره ها رخت بر بسته است.


 
با این حال مدت هاست که برنجکاران ایرانی آن شور و حال همیشگی را ندارند و برنج ایرانی هم به دلیل گرانی و واردات بی رویه برنج نامرغوب از سفره ها رخت بر بسته است. 
 
حالا دیگر چند سالی است که کشاورزان ایرانی دیگر تمایلی به کاشت وبرداشت برنج ندارند چرا که سفره ایرانی ها پر شده است از برنج هندی و پاکستانی که نه عطر دارد و نه طعم و تنها خوش قد و بالاتراست و ارزان تر. 
 
در این میان تنها نتیجه هم که حاصل شده نابودی مزارع برنج کاری است و سود هنگفت عده ای دلال که از سود واردات بی رویه برنج به نان و نوایی رسیده اند و طعم و بوی  برنج ایرانی را برای بسیاری خاطره کرده اند. 
 
در این سال ها همچنین وارد کردن برنج های آلوده توسط این افراد سودجو به ایران جنجال آفرین شد اما بر طبق گفته های مسئولین، واردات این نوع برنج ها هنوز هم ادامه دارد. 
 
در هر حال نتیجه واردات بی رویه برنج این شد که برنج اگرچه یکی از محصولاتی است که جغرافیای ایران به خوبی ظرفیت کشت و تولید آن را دارد اما در سال‌های اخیر همزمان با افزایش درآمدهای نفتی، به دلیل واردات گسترده برنج به کشور آسیب‌های بزرگی به تولید داخلی وارد شد و تنها رهاوردی که داشت پر شدن جیب دلالان بود. 
 
به روایت دبیر انجمن برنج کشور  در تیرماه سال گذشته واحد‌های بهره‌برداری شالیزارهای شمال از ۱/۲ (۲ممیز۱)هکتار به ۷/۰ (۰ممیز۷)هکتار رسید تا جایی که سود واردات برنج از تولید آن پیشی گرفت و سود ساخت و ساز در مزارع و نابود کردن شالیزارهای برنج هم برای کشاورزان از دست و پا زدن در شالیزارها بیشتر شد تا کشاورزان عطای برنج کاری را به لقایش ببخشند و به ویلا سازی و کسب درآمد از این راه اقدام کنند.  
 
در بازار برنج چه خبر است؟ 
 
در پایتخت ایران اما هر چند نوز برنج ایرانی طرفداران خاص خود  را دارد اما به دلیل گرانی های بیش از حد خرید برنج مرغوب ایرانی برای همه خانوارهای ایرانی ممکن نیست. 
 
در هر حال برای یافتن انواع برنج در تهران باید به خیابان پامنار سر زد.خیابانی قدیمی با مسجد معروفش که حالا بورس برنج ایران به شمار می رود و انواع و اقسام برنج های ایرانی و خارجی در آن یافت می شود. 
 
از برنج هاشمی و طارم دم سیاه  و طارم فریدون کنار مرغوب گرفته تا برنج های درجه 2 و 3 تایلندی و هندی و پاکسانی که گاه با برندهای ایرانی عجیب و غریب عرضه می شوند و گاه هم به اسم برنج های مرغوب خارجی با نام هایی چون برنج محسن و گلستان فروخته می شوند. 
 
به این ترتیب است که در خیابان پامنار ، بورس بنکداری های برنج هم بوی خوش برنج ایرانی استشمام می شود و هم رنگ وروی تیره و قد بلند برنج های خارجی را می توان دید. 
 
نرخ ها از 2 هزار تومان برای برنج های نامرغوب خارجی تا 9 هزار تومان برای برنج های ایرانی متغیر است و نکته اینجاست که به ندرت می توان برنجی زیر 2 هزار تومان در بازار یافت هر چند که یافتن آن غیر ممکن نیست. 
 
به عنوان مثال متوسط قیمت هر کیلو برنج هاشمی مرغوب 8400 تومان، برنج طارم محلی 9000 تومانو برنج طارم دم سیاه سالاری 7800 تومان است. 
 
برنج مرغوب محسن نیز کیلویی 5100 تومان و برنج دانه بلند هندی نیز کیلیوی 5900 قیمت گذاری شده است. 
 
واردات برنج با کشور چه کرد؟ 
 
در هر حال هنوز از یادها نرفته است که واردات برنج در دو دولت محمود احمدی نژاد با افزایش  در آمدهای نفتی بر تولید پیشی گرفت و آنچه نباید بر سر برنجکاران ایرانی آمد. 
 
در سال آخر فعالیت دولت نهم اما از مجلس گرفته تا اکثر نهادهای غیردولتی به واردات بی‌رویه انتقاد کردند اما با وجود تمام این انتقادات باز هم  واردات برنج در این سال از نظر وزن به هزارو۳۸۳تن و از نظر ارزش به ۷۹۰میلیون‌دلار رسید. 
 
در سال ۱۳۸۸ نیز با روی کار آمدن دولت دوم محمود احمدی نژاد، هر چند واردات برنج از نظر وزن اندکی کاهش دارد و به هزارو۲۸۷تن رسید اما از نظر ارزش باز هم رشد داشت و به ۱۰۷۱میلیون‌دلار رسید.
 
این روند ادامه داشت به طوریکه در سال ۱۳۸۹، مجموعا هزارو 87 تن برنج به کشور وارد شد و در سال 90 هم جمعا هزارو516 تن برنج به ارزش 1256 میلیون دلار به ایران آمد. 
 
این روند در سال 91 ادامه دار شد تا جایی که  مقدار 1.289 هزار تن برنج به ارزش 1,309 میلیون دلار وارد کشور شد. 
 
از سوی دیگر براساس آمار گمرک طی سه ماهه نخست سال 92 مقدار 537 هزار تن برنج به ارزش 609 میلیون دلار وارد کشور شده است و به این ترتیب آمار نشان می دهد هنوز هم واردات برنج ادامه دارد.
 
این در حالی است که دبير کانون هماهنگي دانش و صنعت برنج در این خصوص گفته: امسال سطح زير کشت برنج کاهش نيافته است و وزارت جهاد کشاورزي بايد با ارائه برنامه مدون استراتژي توليد تا بازار برنج را مشخص کند تا بتوان بازار برنج را برخلاف سال‌هاي گذشته متعادل نگه داشت چراکه واردات برنج از چند مسير با چند مجوز صورت می گیرد. 
 
غلامرضا خانکشي پور تاکید کرده :‌ امسال با توجه به سطح زير کشت شاليزارهاي برنج که نسبت به سال گذشته تغييري نکرده توليد برنج کمتر از دو ميليون و 300 هزار تن نخواهد شد و نهايتا براي تامين نياز داخلي به حدود 500 هزار تن واردات نيازمنديم. 
 
دبير کانون هماهنگي دانش و صنعت برنج تصريح کرده: واردات برنج از طريق تعاوني‌هاي مرزنشين، قاچاقچيان مرزي و ديگر روش‌هاي غير قانوني انجام مي‌شود که در کنار واردات رسمي، برنامه‌ريزان را با سردرگمي مواجه کرده چراکه نمي‌دانند چقدر برنج به کشور وارد شده و براي تامين نياز داخلي به چقدر واردات نيازمنديم. تا به این ترتیب هنوز هم تکلیف برنج های وارداتی در کشور مخص نباشد. 
 
باید منتظر ماند و دید دولت یازدهم می تواند به بازار برنج سر و سامانی بدهد و واردات بی رویه را کنترل کند یا همچنان گرانی ها ادامه خواهد داشت و مردم از برنج ایرانی محروم خواهند ماند.

هیچ نظری موجود نیست: