نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ مرداد ۹, پنجشنبه

رتش اسرائیل ١٦ هزار نیروی ذخیره را احضار کرد

ارتش اسرائیل ١٦ هزار نیروی ذخیره را احضار کرد


احضار افراد بیشتر احتمال گسترش عملیات اسرائیل در غزه را بیشتر کرده است
با ادامه جنگ در غزه، ارتش اسرائیل تعداد دیگری از افراد ذخیره را به خدمت احضار کرده و از آمادگی خود برای "پوزش خواهی" از اصابت گلوله به محل اسکان آوارگان جنگ غزه سخن گفته است.

عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه روز ٨ ژوئیه با حملات هوایی آغاز شد و در روز ١٧ ژوئیه، با عبور واحدهای زمینی از مرز با غزه، گسترش یافت. اسرائیل هدف از عملیات غزه را نابودی توان موشکی حماس و جهاد اسلامی و انهدام تونل‌هایی اعلام داشته که، به گفته مقامات نظامی اسرائیلی، پیکارجویان فلسطینی از آنها برای رخنه به خاک اسرائیل استفاده می‌کنند.
روز پنجشنبه، ٩ تیر (٣١ ژوئیه)، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که با توجه به ادامه عملیات نظامی در نوار غزه، دستور احضار شانزده هزار تن دیگر از افراد ذخیره ارتش را صادر کرده است. تا کنون، هشتاد و شش هزار تن از افراد ذخیره ارتش اسرائیل به خدمت احضار شده‌اند.
روز گذشته، نوار غزه شاهد عملیات سنگین هوایی و زمینی اسرائیل بود و به گفته منابع فلسطینی و اسرائیلی، در این روز بیش از یکصد و ده فلسطینی و سه سرباز اسرائیلی کشته شدند. به این ترتیب، شمار تلفات جنگ غزه به بیش از یکهزار و سیصد و شصت فلسطینی می‌رسد که اکثر آنان غیرنظامیان بوده‌اند. شمار کشته شدگان اسرائیل در این مدت پنجاه و شش نظامی و سه غیرنظامی گزارش شده که غیرنظامیان در اثر اصابت موشک‌های پرتاب شده از غزه جان خود را از دست داده‌اند.
تصمیم ارتش اسرائیل به احضار نفرات بیشتر می‌تواند به معنی آن باشد که دولت اسرائیل در نظر ندارد به زودی به عملیات غزه پایان دهد. در حالیکه در مراحل اولیه این جنگ، دولت اسرائیل احتمالا به دلیل افزایش تلفات غیرنظامی و نگرانی از فشار افکار عمومی در داخل و خارج به برقراری آتش‌بس گرایش نشان می‌داد، با ادامه جنگ و علایم حاکی از حمایت مردم اسرائیل از این جنگ، مقامات دولتی بر دستیابی به "اهداف" خود در غزه، شامل نابودی یا دست کم تضعیف توان موشکی فلسطینیان و انهدام تونل‌های مرزی تاکید نهاده‌اند.
حمله به مدرسه تحت نظر سازمان ملل واکنش تند جهانی را در پی آورده است
با افزایش تلفات ارتش اسرائیل، به نظر می‌رسد که دولت این کشور در نظر ندارد بدون تحقق بخش قابل توجهی از این اهداف، به جنگ کنونی خاتمه دهد. روز گذشته، منابع نظامی اسرائیل گفتند که تا کنون سی و دو تونل مرزی را کشف و اکثر آنها را منهدم کرده‌اند و انتظار می‌رود طی چند روز آینده، سایر تونل‌ها را نیز شناسایی و نابود کنند.
ارتش اسرائیل در اجرای عملیات نابودی تونل‌های مرزی، یک نوار سه کیلومتری در مرز شمالی غزه را به منطقه جنگی تبدیل کرده و هدف حملات سنگین قرار داده است. با توجه به اینکه این نوار عملیاتی بخش بزرگی از سرزمین غزه را شامل می‌شود و با توجه به تراکم جمعیت در این بخش از سرزمین‌های فلسطینی، حملات زمینی اسرائیل هم تلفات گسترده غیرنظامی را در پی داشته است.
روز گذشته، انفجار در یک مدرسه تحت نظر سازمان ملل که یکی از مراکز امن محل اسکان گروهی از بیجاشدگان جنگ غزه بود، تلفاتی برجای گذاشت. این نخستین بار نبود که یک مرکز اسکان آوارگان هدف قرار می‌گرفت و اسرائیل مسئول این حمله دانسته می‌شد. در برخی موارد قبلی، اسرائیل گفته بود که انحراف موشک فلسطینیان از مسیر آن باعث چنین حوادثی شده هر چند در این موارد شواهد مشخصی ارائه نداده است.
حمله دیروز با واکنش تند سازمان ملل و شماری از دولت‌ها، از جمله مقامات آمریکایی، مواجه شد. سازمان ملل گفته است که در حمله روز گذشته، دست کم پانزده نفر، از جمله تعدادی کودک کشته و دهها تن دیگر زخمی شده اند و مشخصا تاکید کرده که نیروی زمینی اسرائیل مسئول این حمله بوده است. روز گذشته، دبیرکل سازمان ملل با محکوم کردن این حمله، آن را گستاخانه و غیرقابل توجیه خواند و سخنگوی وی نیز گفت که قبلا به واحدهای ارتش اسرائیل اطلاع داده شده بود که این محل تحت نظر سازمان ملل قرار دارد و به اسکان آوارگان اختصاص یافته است.
روز پنجشنبه، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که موضوع هدف قرار گرفتن این مدرسه در دست بررسی است. وی افزود در صورتی که نیروهای اسرائیلی این مدرسه را به اشتباه هدف قرار داده باشند، ارتش اسرائیل رسما از این واقعه پوزش خواهد خواست. مقامات اسرائیلی می‌گویند قبل از انجام عملیات هوایی و زمینی به هر نقطه‌ای در غزه، پیشاپیش به غیرنظامیان حاضر در محل هشدار می‌دهد اما منابع فلسطینی این هشدارها را کافی و به موقع ندانسته‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: