نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ تیر ۱۳, جمعه

با ساخت سد داريان كه در حال احداث است اين چشمه در زير بيش از 100 متر ارتفاع آب درياچه غرق شده وهمه فوايد اقتصادي، محيط زيستي و گردشگري خود را براي ابد از دست مي دهد.




،  چشمه بل به عنوان يكي از چشمه هاي منحصر به فرد نه تنها در كردستان كه حتي در كشور، در دو كيلومتري هجيج و در فاصله كمي از رودخانه سيروان واقع شده است و آب آن پس از خروج از دل كوه، تشكيل آبشاري پر خروش داده و به رودخانه مي ريزد.
از ديگر ويژگي هاي ارزشمند اين چشمه جذابيت گردشگري آن است، چشمه بل به احتمال زياد پر آب ترين چشمه منطقه اورامان است به طوري كه چشم انداز خروج آن از دل كوه چشم هر بيننده اي را جذب زيبايي مسحور كننده آن مي كند.
چشمه بل با 15 متر طول به عنوان کوتاه ترین رودخانه در دنیا نیز شناخته شده است و دارای ویژگی ها، ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری منحصر به فردی است.
با اين وجود نكته تاسف بار آنجاست كه با ساخت سد داريان كه در حال احداث است اين چشمه در زير بيش از 100 متر ارتفاع آب درياچه غرق شده وهمه فوايد اقتصادي، محيط زيستي و گردشگري خود را براي ابد از دست مي دهد.
 در کشور کم آبي مثل ايران که بايد قدر آب هاي شرب با کيفيت را دانست و از آنها استفاده كرد به هيچ وجه عاقلانه نيست که اين چشمه را که مثل رودخانه اي از دل کوه مي جوشد نابود كرده و در آب درياچه سد غرق کرد.
عملیات ساخت سد داریان از سال 1388 بدون هیچ گونه مطالعات فنی، زیست محیطی و کارشناسانه ای بر روی رودخانه ‌ی سیروان در منطقه‌ ی اورامان استان کردستان آغاز شد و متاسفانه به جرات می توان گفت در حالی کانی بل با آبگیری سد داریان غرق می شود که از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان "اثر طبیعی ملی" نيز ثبت شده است.
در کنار نابودی این اثر طبیعی حدود هزار هکتار جنگل و مرتع درجه ‌یک، بخشی از روستای تاریخی هجیج، روستاهای تاریخی و سرسبز روار و نوین و سلین، تاسیسات آب معدنی و چند استخر پرورش ماهی هم نابود می شود.
همچنین از آن‌ جا که سد در منطقه‌ حفاظت شده کوسالان و شاهو در دست ساخت است آسیب جدی به یک پارچگی این منطقه، سرزندگی رودخانه، حیات گیاهی کنار رودخانه‌ و حیات وحش منطقه وارد می شود.
در کنار تمامی این توصیف ها سد داریان مانند بیشتر سدهای دیگر باعث پدید آمدن نارضایتی محلی به علت بر هم خوردن ساختار اجتماعی منطقه، جا به جا شدن صدها خانوار، افزایش بیکاری، افزایش اختلاف‌ های قومی و منطقه‌ ای و تخریب خاطره‌ های جمعی می شود.
نامه نگاري استاندار كردستان براي نجات چشمه بل
وضعيت نگران كننده و پيامدهاي منفي اين اقدام تا جايي پيش رفت كه استاندار كردستان در نامه ای به وزیر نیرو خواستار توقف آبگیری سد داریان برای نجات قطعی چشمه بل شد.
در نامه عبدالمحمد زاهدي خطاب به وزير نيرو كه البته بدون جواب هم ماند، آمده است: "چشمه بل کردستان واقع در کاسه سد داریان کرمانشاه به لحاظ تاریخی فرهنگی و اجتماعی بسیار با اهمیت بوده و در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد، مطابق آزمایشات صورت گرفته توسط آن وزراتخانه کیفیت آب آن که در کوه شاهو از رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد، در دنیا کم نظیر و از جنس آب های معدنی است که بدون نیاز به هرگونه فراوری مستقیما قابل شرب بوده و علاوه بر مصرف داخلی و تامین آب شرب دو میلیون نفر در سال، می تواند منبع بسیار با ارزشی برای صادرات و همچنین ارز آوری بوده و به لحاظ مهندسی می تواند با منافع سد داریان بدون ایجاد عوارضی جانبی برابری کند."
در بخش ديگري از نامه استاندار كردستان خطاب به وزير نيرو آمده است: "مطالعات نجات بخشی این چشمه از سال 1380 در حال انجام بوده و گزینه هایی که تاکنون پیشنهاد شده است فاقد توجیه فنی و اقتصادی بوده و اهمیت حیاتی چشمه یادشده موجب شده تا گروه های کاری بخش خصوصی محلی متشکل از کارشناسان و اساتید دانشگاه نیز به صورت خودجوش نسبت به مطالعه و یافتن راه نجات و معقول و منطقی اقدام نمایند.
زاهدي در پايان نامه خود يادآور شده است: لذا درخواست می شود تا وصول مطالعات به گزینه موجه و دارای توجیهات فنی اقتصادی لازم آبگیری سد یادشده به تاخیر افتد و نجات چشمه بل به عنوان یک میراث فرهنگی ملی و اقتصادی شرط قطعی بهره برداری ازسد یادشده تلقی گردد."
وعده ابتكار در خصوص تجديد نظر در خصوص وضعيت جشمه بل
در كنار اعتراض صورت گرفته از سوي استاندار كردستان چندي قبل نيز معاون رئيس جمهور در سفر به سنندج در خصوص لزوم توجه به چشمه بل هشدار داد و خواستار توجه به اين ظرفيت ارزشمند در استان كردستان شد.
معصومه ابتكار در سفر به استان کردستان در خصوص چشمه بل اظهار داشت: این حرکت تخریب محیط زیست است و باید مسئولان و متوليان تا ارائه طرح جایگزین دست نگه دارند.
وي افزود: متاسفانه پروژه هایی که با نام توجیه اقتصادی در حال بهره برداری است صدماتی را به محیط زیست وارد کرده است که جبران ناپذیر است و يكي از اين پروژه هاي مخرب نابود كردن يكي از چشمه هاي منحصر به فرد در استان كردستان است.
با تمامی این توصیف ها، تاکیدات و نامه نگاری ها متاسفانه سد داریان با تمام توان خود در حال کار است و چشمه بل را هر رو بیشتر از روز گذشته به سمت نابودی سوق می دهد. 
یکی از اهالی روستاي هجيج نيز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پيامدهاي منفي اجرا و احداث سد در اين منطقه می گوید: با پولی که سد به مردم داده است جز حاشیه نشینی شهر نمی توانند به جایی دیگر بروند.
با توجه به شواهد خبرنگار مهر، از وضعیت موجود سد داریان می توان گفت که در حال حاضر ماشن آلات در حال کار هستند و چشمه بل در حال نابودی کامل است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در گفتگو با خبرنگا مهر، اظهار داشت: با توجه به شواهد موجود و تماس های محلی ماشین آلات به دهانه چشمه ورود پیدا کرده اند و فاجعه ای زیست محیطی که همان نابودی کامل چشمه بل است در حال اتفاق افتادن است.
ناصح قادري ضمن تاكيد بر لزوم متوقف كردن اقدامات صورت گرفته در خصوص نابود كردن چشمه بل عنوان كرد: تلاش براي حفاظت از اين اثر ارزشمند طبيعي و گردشگري در كرستان يك نياز لازم و ضروري است و انتظار مي رود كه مسئولان كشوري و حتي مديران استان كرمانشاه نيز در اين زمينه اقدامات بهتري را در دستور كار قرار دهند.

هیچ نظری موجود نیست: