نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ اردیبهشت ۱, دوشنبه

ساسانیان و اشکانیان در نمایشگاه تازه جاده ابریشم در موزه هرمیتاژ

- شنبه 19 آوريل 2014 - 30 فروردین 1393
"جاده ابریشم" عنوانی بود که برای نخستین بار در سال ۱۸۷۷ از سوی یک جغرافی‌دان آلمانی به کار برده شد. فردیناند فون ریشتهوفن این نام را برای مسیری به درازای هفت هزار کیلومتر به کار برد که از چین آغاز می‌شد، هند، آسیای مرکزی، ایران و میانرودان را طی می کرد و به قلمرو رومی‌ها می‌رسید؛ مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود.
گنجینه بزرگی از آثار فرهنگی-هنری تمدن‌های این مسیر در در موزه هرمیتاژ سنت پترزبورگ قرار دارد. از ماه مارس، بیش از ۲۵۰ اثر از این مجموعه به بخش اروپایی هرمیتاژ در هلند آورده شده تا برای شش ماه در آمستردام به نمایش درآیند.
نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی از چین، آبگینه‌های رومی، بشقاب‌های سُغدی، بخوردان‌هایی از میانرود و سکه‌هایی از دوران ساسانی در ایران از جمله آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه اند که برخی از آنها تاکنون هیچ گاه از روسیه خارج نشده بودند. نشان‌هایی از زمان اشکانی با طرح پادشاهان آن دوره و همچنین سکه‌هایی از زمان فرهاد یکم از دیگر آثار ایرانی در این نمایشگاه هستند.
سهم ایران در نمایشگاه بیشتر در پیوند با دوره ساسانیان است؛ زمانی که ایران مانند یک ترانزیت امروزی برای جایجایی ابریشم از چین به بیزانس عمل می‌کرد و از این راه به درآمد سرشاری دست می‌یافت.
آثار گردآوری شده برای نمایشگاه "جاده ابریشم" به سیزده منطقه از مسیر این جاده تعلق دارند. بیشترین بخش از آثار با کوشش‌های باستان‌شناسان روس و همچنین با یاری پژوهشگرانی از اروپا و ژاپن در سده‌های نوزدهم و بیستم گردآوری شده‌اند.
در نمایشگاه، آثار به ترتیب جغرافیایی و با دو امکان گزینش (از باختر به خاور و برعکس) به بازدیدکنندگان عرضه شده‌اند.
آنچه به نمایش درآمده محدوده زمانی پیش از میلاد مسیح تا سده‌های میانه (قرون وسطی) را دربر می‌گیرد و همچنین دگرگونی مذهبی در منطقه از آیین بودایی و مسیحیت تا اسلام را نیز نمایندگی می‌کند. نمایشگاه تا سپتامبر ۲۰۱۴ برپاست.
موزه هرمیتاژ در سنت پترزبوگ همچنان در حال پیگیری برنامه‌های پژوهشی در مسیر جاده ابریشم است. کوشش‌ها در این زمینه بیشتر در کشورهای آسیای میانه و به ویژه در پنجکنت (تاجیکستان کنونی) در جریان است.
  • نشان برنزی با طرح یک پادشاه اشکانی (ایران – سده یکم پیش از میلاد)
  • مجسمه چوبی از یک بوداسُف (از استان گانسو در چین – سده هشتم میلادی)
  • نقاشی‌ روی بوم با الهام از آیین بودایی (از مغولستان – سده دوازدهم میلادی)
  • مجسمه‌های کوچک شش شتر (از ختن، سده دوم میلادی)
  • حکاکی روی سنگ (از ایران، دوره ساسانی)
  • قطعه‌ای از یک حاشیه زینتی (از باختر یا تخارستان، سده دوم میلادی)
  • کاسه با نقش سوارکار (از خوارزم، سده هفتم میلادی)
  • سکه دراخما (از زمان فرهاد یکم اشکانی، سده دوم پیش از میلاد)
  • بخوردان (کشف شده در نزدیکی سمرقند، سده هشتم میلادی)

هیچ نظری موجود نیست: