نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ اسفند ۱۵, پنجشنبه

خانه‌ي خالق «بوف كور» روبه ويراني است
خبرنگار امرداد- فرزانه خسروي :
باور مي‌کنید یا نه اما این حال وخیم خانه پدری یکی از پیشگامان داستان نویسی مدرن ایران است. خانه صادق هدایت، نویسنده‌ای که آثارش به 28 زبان زنده دنیا ترجمه شده. حالا همه‌ي راه‌های رسیدن به این خانه کور شده است و تنها راه ورود به آن، بیمارستان امیر اعلم است. بیمارستانی که در كنار خانه‌ي هدایت قرار دارد. 
خانه پلاک ۳۷ قرار بود زنده بماند. خانه‌ای که وقتی صاحبخانه‌اش مرد، هانری ماسه، مستشرق بزرگ فرانسوی گفت: «بی‌شک جهان یکی از بزرگترین نویسندگان خود را از دست داد.» قرار نبود دیوارهای خانه پوسیده یا نقش‌ها تراشیده شده باشد. وارث نویسنده می‌گوید که این زننده‌ترین برخورد با میراث یک نویسنده است».
اینجا خانه پلاک 37، خیابان شهید تقوی است. قرار نبود که سرنوشت این خانه بشود، مانند «تاریکخانه‌»، پرده‌های مخمل عنابی، گلیم پوسیده و آباژور قرمز، که صاحبش را در خود کشت. اینجا قرار بود که موزه آثار صاحبش شود تا یاد او را زنده نگه دارد؛ اما حالا هر چقدر بر در چوبی قدیمی آن بکوبید، فایده ندارد. در این خانه سال‌هاست به روی همه بسته است و انگار هیچگاه باز نخواهد شد.
 خانه هدایت در انتهای بیمارستان اميراعلم قرار گرفته است. درست در کنار دیواری که رویش تابلویی فلزی خورده: کتابخانه. در کنار این دیوار راه باریکی است که وصل می‌شود به یک در فلزی که پرده‌ای قرمز بر آن نصب شده. باد پرده قرمز را که به کناری می‌زند، خانه پدری هدایت رخ می‌نماید. خانه‌ای افتاده در بستر بیماری . خانه‌ای که رییس بیمارستان امیراعلم می‌گوید که حفاظتش با ما نیست. برای ساماندهی آن هم برنامه‌ای نداریم.
 این بی‌تفاوتی به خانه صادق هدایت، آغاز مرثیه‌ای دیگر برای تهران قدیم است، مرثیه‌ای که پیشتر برای خانه پروین اعتصامی، خانه بنان، خانه جلال آل احمد، خانه مصدق و..... سروده شده بود. جهانگیر هدایت، برادرزاده و وارث هدایت، از این همه بی‌تفاوتی و بی‌اهمیتی به تنگ آمده و بی‌تاب شده  است. او این برخورد را زننده‌ترین و  برخورد با میراث یک نویسنده می‌داند.
کافی است که سری به خانه زده شود، روی کاشی‌های آن را رنگ زده اند و برخی از آن‌ها را تراشیده و دیوارهای آن در حال پوسیدن است. هرچند بخشی از خانه هدایت تبدیل به کتابخانه شده اما کتابخانه‌ای است که حتا یک کتاب از مج
موعه صادق هدایت ندارد.
 
 
 
 
خانه‌ي هدايت زماني مهد كودك بود

هیچ نظری موجود نیست: