نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۳ فروردین ۲, شنبه

ا اعلام رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیگیری موضوع سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان در مدارس فوتبال ایران، این پرونده وارد فاز تازه‌ای شد.
محمدعلی پورمختار، روز پنج‌شنبه (۲۹ اسفند-۲۰ مارس) در گفتگو با خبرگزاری “فارس” ، با اعلام این‌که موضوع فساد در مدارس فوتبال در دستور کار کمسییون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، گفت که این موضوع، هم‌چنین در گزارش نهایی مجلس شورای اسلامی درباره “فساد در فوتبال” نیز گنجانده خواهد شد.
این اظهارات آقای پورمختار پس از آن صورت می‌گیرد که مسعود شجاعی، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران، شام‌گاه ۱۲ اسفندماه در برنامه‌ی پربیننده‌ی “نود” در تلویزیون دولتی ایران به صورت سربسته به خبر تجاوز به یک “بچه” در یکی از مدارس فوتبال اشاره کرد و از خانواده‌ها خواست تا در تشویق فرزندان خود برای فوتبالیست شدن، تامل بیش‌تری کنند.
به دنبال این سخنان بود که وب‌سایت تابناک در دو گزارش پیاپی، جزییات بیش‌تری از پرونده‌های فساد جنسی در مدارس فوتبال را فاش کرد.
این وب‌سایت ابتدا در روز ۱۳ اسفندماه در گزارشی با عنوان «اتفاقات ۱۸+ مدارس فوتبال که کسی جرأت ندارد درباره‌اش حرف بزند» نوشت که سخنان مسعود شجاعی، «نشان از ناامیدی جامعه ورزشی کشور از مسوولان، برای پاک‌سازی این اتفاقات تکان‌دهنده داشت».
این گزارش هم‌چنین به مواردی از این سوءاستفاده‌ها در سال‌های اخیر نیز پرداخت و از جمله به ماجرای بیهوش کردن کودکان در مدارس فوتبال با آب پرتقال مسموم و تجاوز به آن‌ها در این حالت اشاره کرد و از قول یکی از مربیان فوتبال در یکی از برنامه‌‌های “نود” نوشت: «از صحنه فیلم می‌گیرند و بعد که بازیکن به‌ هوش آمد، به او نشان می‌دهند و می‌گویند، اگر در دادن پول قرارداد‌ها و نقل و انتقالات گوش به ‌فرمان‌شان نباشند، فیلم تکثیر می‌شود و آبروی نونهال و نوجوان بیچاره برود.»
گزارش تابناک با تاکید بر این‌که این اتفاقات «تنها در باشگاه‌های گمنام» رخ نمی‌دهد اضافه کرده بود: «همین چند سال پیش بود که “ش. ل” از کارکنان یکی از باشگاه‌های بزرگ پایتخت سه کودک را در مدرسه فوتبال این باشگاه مورد تجاوز قرار داد. «ع. م» که اکنون ریاست یکی از کمیته‌های مبارزه با فساد و ناهنجاری فدراسیون فوتبال را بر عهده دارد، در آن زمان مسوول کمیته انضباطی این تیم بود که در آن ماجرا سکوت کرد و کاری نکرد تا جایی که فرد متجاوز هنوز هم در کنار مسئولان بلند‌پایه این باشگاه پرطرفدار دیده می‌شود.»
اشاره‌ی این گزارش به لیدر سابق باشگاه استقلال و مسوول دفتر آکادمی فوتبال این باشگاه در چند سال قبل است که بازیکنان تیم جوانان این باشگاه را پس از بیهوش کردن مورد تجاوز قرار می‌داد. ماجرای این فرد از سوی حسن روشن، بازیکن اسبق باشگاه استقلال و تیم ملی فوتبال ایران در سال ۸۹ رسانه‌ای شد اما هیچ‌گاه مورد پیگیری جدی قرار نگرفت.
“تابناک” دو روز بعد (۱۵ اسفند)، در گفتگو با ناصر فریادشیران، از مربیان فوتبال در ایران، از قول وی نوشت که فساد اخلاقی تیم‌های پایه «بسیار کلان‌تر» از چیزی است که همگان گمان می‌کنند و «به یک مورد یا دو مورد محدود نمی‌شود».
فریادشیران به این وب‌سایت گفت که با دیدن فیلم “هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند”، ساخته‌ی پوران درخشنده، که به موضوع تجاوز به دختران نوجوان در ایران پرداخته بود، “بار‌ها گریه کرده” است چون «صحنه‌هایی به مراتب فاجعه‌بار‌تر از آن هر روز در فوتبال ایران رخ می‌دهد».
وی در این گفتگو به مواردی از تجاوز توسط مدیرعامل «شصت ساله» و «سابق» یک باشگاه فوتبال و نیز ماجرای تجاوز به یک بازیکن که برای تست به یک تیم شمالی رفته بود نیز اشاره کرد.
پیش از این نیز، ماهنامه‌ی “دنیای فوتبال” چاپ تهران، در شماره‌ی بهمن ماه خود، با اشاره به بازداشت یکی از مسوولان مدارس فوتبال در جنوب تهران نوشته بود که اگرچه گوشی تلفن همراه این فرد «پر از صحنه‌های تجاوز و عکس‌های مربوط به آن» بود اما وی «پس از ارسال پرونده به دادگاه، از اتهامات تبرئه شد و به شغل خود بازگشت».

هیچ نظری موجود نیست: