نگاهي به...

هر آنچه منتشر ميشود به قصد و هدف آگاهی رسانی و روشنگری است۰ ما حق "آزاد ی بيان" و" قلم" را جزء لاينفک مبارزه خود ميدانيم! ما را از بر چسب و افترا زدن باکی نيست! سلام به شهدای خلق! سلام به آزادی!

۱۳۹۲ اسفند ۲۳, جمعه

آلودگیهای نفتی، ورود پسابها و فاضلابها آلودگیهای میکروبی و … همواره ذخایر دریایی خزر را تهدید می کنند و نگرانیهایی را برای ساحل نشینان ایجاد می کند.

، آلودگیهای نفتی، ورود پسابها و فاضلابها آلودگیهای میکروبی و … همواره ذخایر دریایی خزر را تهدید می کنند و نگرانیهایی را برای ساحل نشینان ایجاد می کند.
دریای خزر در نوار شمالی ایران ۷۰۰ کیلومتر ساحل دارد که از ۳۳۸ کیلومتر از آن در استان مازندران واقع شده است و مشاهده لکه های نفتی در روزهای گذشته در سواحل غرب مازندران سبب ایجاد نگرانیهای شده است.
آلودگیها منشاء نفتی دارد
مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به مشاهده یک لکه آلودگی به مساحت دو هزار متر مربع در حوزه آبهای استان در سواحل دریای خزر گفت: مشغول رصد این آلودگی هستیم.
ناصر مهردادی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بررسی های اولیه نشان می دهد که این آلودگی ها نتیجه فعالیتهای نفتی شمال دریای خزر است.
وی با اشاره به اینکه این لکه نفتی گسترش نمی یابد، و اکنون در سواحل غربی استان مازندران مشاهده شده است درباره پیامده های این لکه نفتی افزود: این آلودگی پس از مدتی به ساحل منتقل می شود و این نگرانی وجود دارد و بحث اکتشاف نفت در سواحل شمالی نگران کننده است.


وی افزود: البته در دوران گذشته چنین فعالیت هایی در سواحل شمالی در حال انجام بود و فعالیت آن در حال حاضر نیز سبب بروز آلودگی شده است. لکه آلودگی به شرق خزر در حرکت است
مهردادی بیان داشت: حرکت این لکه های نفتی از شرق به غرب و از سمت گیلان بوده و اکنون به حوزه آبی استان رسیده است و از طریق سازمان محیط زیست پیگیری خواهیم کرد تا از طریق معاونت امور دریایی ارزیابی هایی لازم را انجام می دهیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: تدوام آلودگیهای نفتی از طریق سازمان و وزارت خارجه پیگیری می شود تا تمهیداتی در این زمینه اتخاذ شود.
این آلودگیهای نفتی درحالیست که دلایل تلف شدن گونه ای از ماهیان کفال در ماه اخیر در سواحل دریای خزر همچنان در حال بررسی است و این موضوع نیز از جمله دغدغه هایی برای حاشیه نشینان خزر محسوب می شود که ریشه در آلودگی منابع آبی دارد.
دلایل مرگ ماهیان درحال بررسی است
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران اظهار داشت: پیرو دریافت گزارشاتی از مشاهده تلفات در ماهیان گونه کفال در دریای خزر بلافاصله کارشناسان اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان این اداره کل نسبت به بازدید و بررسی موضوع و نیز نمونه برداری از تلفات ، اقدام و نمونه های اخذ شده را به مرکز تشخیص بیماریهای سازمان دامپزشکی کشور ارسال نموده اند که در حال حاضر منتظر دریافت پاسخ و نتیجه آزمایش از مرکز تشخیص در خصوص دلایل بروز بیماری و تلفات می باشیم و به محض دریافت پاسخ ، در اسرع وقت نسبت به اطلاع رسانی مناسب از طریق جراید جهت آگاهی عموم اقدام خواهد شد.
مجید مختاری در همین راستا افزود: حال با توجه به اینکه تلفات در آب مشاهده شد و عموما ناشی از بروز ضعف در یک گونه از کفال ماهیان می باشد تاکید می شود شهروندان از خرید و مصرف ماهی کفال فاقد رشد کافی و همچنین فاقد مشخصات ماهی سالم به ویژه از خرید و مصرف ماهی کفال دودی جداً خودداری نمایند.


مختاری تاکید داشت سایر ماهیان مشکلی برای مصرف ندارند و شهروندان می توانند گونه های مختلف ماهیان دریای خزر را از مراکزی که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی می باشد خریداری و مصرف نمایند.
وی در ادامه افزود ، برخی از افراد سودجو با جمع آوری ماهیان کفال بیمار با خودرو های وانت بصورت حراج اقدام به عرضه آنان می کنند که درخواست می کنیم به محض مشاهده با چنین مواردی با ادارات دامپزشکی شهرستان مربوطه تماس حاصل نمایند تا اقدامات قانونی لازم بعمل آید.
وی در خصوص ارتباط مستقیم آلودگی آب و تلفات ماهیان کفال عنوان داشت آلودگی شدید رودخانه های استان مازندران ناشی از ورود فاضلابهای خانگی وصنعتی است و تمامی آبهای آلوده رودخانه ای به دریای خزر سرریزشده و ماهی کفال که ماهی بسیار حساسی است و بصورت طبیعی تکثیر می کند، دچار بیماری می شوند.
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در پایان اضافه کرد ، متولی سلامت آبزیان و سایر دام و فرآورده های خام دامی قبل از فرآوری سازمان دامپزشکی کشور میباشد و هر گونه اظهار نظر در خصوص بروز و یا اشاعه بیماری و یا تلفات در دام ، طیور و آبزیان صرفاً می بایست از سوی سازمان دامپزشکی کشور پس از تائید و انجام آزمایشات لازم جهت آگاهی عموم اطلاع رسانی گردد.

وی از جمله مشخصات ماهی سالم را عدم استشمام بوی غیر طبیعی و ترشیدگی و تعفن ، حفظ وضعیت ظاهری به گونه ای که اگر ماهی را از طرف سر گرفته و به صورت افقی نگه داریم خم نمی شود ، چشمان تازه و دارای درخشندگی و عدم وجود گودی در چشم ها ، وجود رنگ صورتی متمایل به قرمز روشن در آبششها ، عدم استشمام بوی تعفن اسیدی و آمونیاکی در آبششها ، جدا نشدن فلسها به راحتی ، برشمرد و عنوان کرد چنانچه با انگشت بر روی سطح بدن ماهی فشار دهیم در ماهی سالم و تازه محل فرورفتگی بلافاصله به حالت اول بر می گردد در صورتیکه در ماهی غیر سالم اثر فرورفتگی انگشت بر روی بدن ماهی می ماند.

وجود لکه های آلوده بحرانی در خزر
یک استاد دانشگاه و کارشناس در حوزه محیط زیست دریایی نیز به خبرنگار مهر، آلودگی های دریای خزر را به چند نوع صنعتی، کشاورزی، میکروبی و بیولوژیکی تقسیم کرد و گفت: ما در تمام سواحل خزر نمونه برداری های لازم را انجام داده ایم برای همین نمی توانیم بگوییم دریای خزر اساساً آلوده است بلکه در دریا لکه های آلوده بحرانی وجود دارد.
عزت الله حقیقی افزود: خطرناک ترین تهدیدکننده خزر در سواحل ایران آلودگی میکروبی است نه شیمیایی و به علت نزدیکی کارخانجات به رودخانه ها و ورود فاضلاب های تصفیه نشده آنها، سواحل ایران از نظر میکروبی بسیار آلوده است و این آلودگی بیشتر از آلودگی های دیگر در دریا است.
وی افزود: لکه های نفتی فراوانی در سواحل شمالی دریای خزر دیده می شود که باید این نقاط بحرانی پاک شوند و عبور خط های لوله قدیمی نفت در دریا نیز از دیگر مواردی است که منجر به بروز آلودگی های نفتی می شود.

هیچ نظری موجود نیست: